اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه

به گزارش بانیما، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران را خوب و پیروز ارزیابی نموده که استاندار تهران گفته است رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی درباره تجمع و تخلف این نمایشگاه آنالیز لازم را انجام می دهند و قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.

اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، برگزاری نمایشگاه سال جاری گردشگری و تبلیغ و تشویق به مسافرت، در شرایطی که تکلیف سفر در کشور به ویژه در تعطیلات نوروزی تعیین نیست، مخالفانی داشت؛ در نمایشگاه سال جاری کشورهای خارجی غایب بودند و عملا عنوان بین المللی آن زیر سوال بود. هتل ها و آژانس ها که هر سال فضایی از این نمایشگاه را به خود اختصاص می دادند، سال جاری به دلیل بلاتکلیفی سفر و ادامه بعضی محدودیت های کرونا، حضور پررنگی نداشتند و اغلب غایب بودند. فضای نمایشگاه نیز کوچک تر از هر سال بود و اداره های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها و شهرداری ها از جمله حاضران اصلی نمایشگاه سال جاری محسوب می شدند که بعضی از آن ها هم نسبت به نتیجه این نمایشگاه و سفرهای نوروزی مردد بودند.

با این وجود، بعضی موافق برپایی چنین نمایشگاهی بودند؛ چرا که همانند علی اصفر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدند باید نشان دهیم بخش گردشگری کشور هنوز زنده و پویا است.

مونسان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفته بود شیوع ویروس کرونا تا کنون 22 هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران خسارت وارد نموده اما این بخش هنوز از پا ننشسته و زمین گیر نشده است.

او همزمان با انتها چهاردهمین نمایشگاه گردشگری تهران که با سی و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی ادغام شده بود، عملکرد این نمایشگاه را مثبت و پیروز ارزیابی کرد.

بنا بر مصاحبه ای که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از علی اصغر مونسان منتشر نموده، آمده است: در ساعات انتهای روز آخر نمایشگاه بعد از سفری که با هیأت ونزوئلایی داشتم، فرصت شد تا از نمایشگاه بازدید کنم و انصافاً نمایشگاهی که در شرایط کرونا برگزار کردیم، نمایشگاه بسیار خوبی از کار درآمد. دیدارها و صحبت هایی که با غرفه دارها داشتیم نشان از پیروزیت نمایشگاه داشت.

او اضافه نمود: ارتباط بسیار خوبی بین استان های مختلف، آژانس ها و مجموعه های گردشگری ایجاد شده که امیدوارم با رعایت مردم بتوانیم ایام نوروز خوبی به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم. تقاضای ما این است تا زمان موعد، مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند تا به امید خدا بتوانیم نوروز خوبی داشته باشیم.

مونسان همچنین گفت: در این نمایشگاه غرفه های صنایع دستی نیز بسیار پویا بودند و امید دارم که آن ها هم توانسته باشند بعد از مدت ها فروش خوبی داشته باشند. ساعات انتهای روز آخر نمایشگاه تعداد بازدیدنمایندگان قابل توجه است.

مدیر شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری نمایشگاه سال جاری بود، اظهار نموده مجوز برگزاری این نمایشگاه را از ستاد ملی کرونا گرفته است. با این حال ازدحام جمعیت در زمان افتتاح این نمایشگاه سبب شد استاندار تهران، هرچند با تاخیر واکنش نشان دهد. انوشیروان محسنی بندپی گفته که در خصوص تجمع و بعضی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که روسای دانشگاه های علوم پزشکی آنالیز لازم را انجام دهند. قطعا با متخلفین این نمایشگاه برخورد خواهد شد.

پیش تر استاندار تهران تاکید نمود بود در استان تهران نباید تجمعی شکل بگیرد و هیچ یک از اصناف و اتحادیه ها حتی حق برگزاری انتخابات سراسری ندارند. به همین دلیل سال جاری نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و شهروندان نیز در ایام انتهای سال ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی نباید برای خرید موجب شکل گیری تجمع بشوند.

اتاق اصناف ایران نیز اوایل بهمن ماه در اطلاعیه ای اعلام نموده بود که مجوز برگزاری نمایشگاه های تخصصی در مناطق زرد و نارنجی با شرایط تعیین صادر شده، اما برگزاری نمایشگاه بهاره ممنوع است.

پیش از آن، محمدجواد قنبری، سرپرست معاونت نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی گفته بود: با هماهنگی های انجام شده با ستاد ملی کرونا و موافقت وزارت بهداشت نمایشگاه های تخصصی در مناطق زرد و نارنجی برگزار می گردد.

این درحالی است که نمایشگاه گردشگری بیشتر از آن که رویکرد تخصصی داشته باشد، در ظاهر جنبه مردمی دارد و در طول برگزاری این دوره نیز ورود عموم مردم بدون محدودیت بود. مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آن که گفته بودند برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در این نمایشگاه از حضور گروه های نوازنده و سیاه چادرها که اغلب محل توزیع مواد خوراکی بودند و پرطرفدارترین بخش هر سال شناخته می شدند، ممانعت خواهد شد، اما سال جاری گروه های نوازنده حضور داشتند و نمایشگاه را پرسر و صدا نموده بودند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه که قرار بود به نوعی سفر ایمن و هوشمند را تبلیغ کند، درباره سفرهای نوروزی نیز گفته است: با ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور با حضور دستگاه های مختلف، توافقاتی کردیم. در ستاد با حضور رییس جمهوری توضیحات ارائه شده تصویب شد. بنابراین امیدوارم در همان چارچوبی که توافق کردیم، بتوانیم نوروز را برگزار کنیم و شاهد رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشیم و بتوانیم سفر هوشمندانه و سالم را تحقق ببخشیم.

با وجود آن که مقامات این وزارتخانه بارها از توافق با ستاد ملی کرونا برای برقراری بخشی از سفرها در تعطیلات نوروز سخن گفته اند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد در تازه ترین اظهارنظر درباره سفرهای نوروزی گفته است: با توجه به این که پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می تواند پیک را بسیار شعله ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل های بهداشتی به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است، مگر این که در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد گردد.

او اظهار نموده است: متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبه روز در حال کاهش است. البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر وارد گردد. باید در خصوص سفرها واقع نگر بود. البته که می دانیم مردم تحت فشار هستند و بعضی سه عید است که سفر نرفته اند، عید سال 1398 که سیل آمد، عید سال گذشته و سال جاری هم درگیر کرونا و ویروس جهش یافته هستیم و با این شرایط بعید است بتوانیم پیشنهادات مطرح شده در ستاد در خصوص سفرهای هوشمند و سلامت را تصویب کنیم.

معاون وزارت بهداشت برای همین به مردم توصیه نموده است: فعلا اقدام به رزرو بلیت هواپیما، قطار و... برای نوروز 1400 نکنید، چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نگردد، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14841

به "اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید