استعداد خوانندگی خود را در رادیو صبا محک بزنید

به گزارش بانیما، تهیه کننده مسابقه زیر چتر ترانه که سومین فصل آن با موضوع خوانندگی در حال ضبط است، می گوید برگزیدگان این مسابقه رادیویی در آینده رها نمی شوند و در برنامه های مختلف از آنها بهره گرفته می شود.

استعداد خوانندگی خود را در رادیو صبا محک بزنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رادیو صبا با رویکرد اصلی طنز و ایجاد شور و نشاط در جامعه، از اواخر سال 92 با روزانه 6 ساعت تولید و پخش برنامه های شاد فعالیت خود را شروع کرد و به مرور مدت زمان برنامه های خود را افزایش داد تا اینکه امروزه با 24 ساعت برنامه روی آنتن است.

زیر چتر ترانه از برنامه های جدید این شبکه رادیویی است که در روزهای کرونا در حال ضبط است.

در ادامه گزارشی از اظهار نظر عوامل جوان این برنامه جوان رادیو را می خوانید:

  • آموزش خوانندگی در کنار مسابقه

مهرداد یکتا، یکی از داوران مسابقه درباره این مسابقه و ویژگی های آن بیان می کند: در دوره اول مسابقه زیر چتر ترانه از من برای داوری دعوت شد. تا به امروز دو دوره این مسابقه را پشت سر گذاشته و ضبط سومین فصل این مسابقه را به تازگی با ایجاد تغییراتی شروع کرده ایم. در دو دوره اول توانستیم خوانندگان بسیار خوبی را معرفی و حمایت کنیم. مخاطبان بسیار همراه ما هستند و متقابلا ما نیز نظرهای آنها را در مسابقه اعمال می کنیم.

یکتا درباره شرکت کنندگان نیز توضیح می دهد: هم خوانندگانی که دوره دیده و هم کسانی که با این مجموعه شروع کرده اند، شرکت کننده مسابقه ما هستند. ما سعی می کنیم با شرکت کنندگان مسابقه کارهای آموزشی نیز انجام بدهیم. در واقع مسائل آنها در خواندن را به دوستان می گوییم تا بتوانند برطرف کنند و به مراحل نهایی برسند.

به گفته او، افراد برگزیده مسابقه زیر چتر ترانه معمولا خارج از فضای رادیو با عوامل و یا داوران در ارتباط هستند و همکاری هایی در زمینه نوازندگی و یا خوانندگی با آنها دارند.

داور زیر چتر ترانه درباره اهمیت ساخت این مسابقات در رادیو می گوید: فکر می کنم رسالت رسانه این است که بتواند فضایی را برای جوان ها ایجاد کند که بتوانند صدای خود را به گوش مخاطب خود برسانند. فضای بسیار خوبی برای جوانان فراهم شده است که باید از مدیران رسانه و رادیو تشکر کنم.

رضا عزتی، یکی از تهیه کنندگان رادیو صبا است که سال هاست در این مجموعه فعالیت می کند. او نیز درباره ایده شکل گیری این برنامه، اظهار می کند: باتوجه به آنکه موسیقی، علاقه مندی خاص جوانان است ما به دنبال کشف استعداد در بین جوان ها در حوزه خوانندگی بوده ایم. در نتیجه با دوستان، داوران و مدیران شبکه صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برنامه ای را تدارک ببینیم و استعدادها را کشف کنیم.

تهیه کننده زیر چتر ترانه ادامه می دهد: خداراشاکرم که ضبط فصل سوم این مسابقه را از اول تیرماه 99 شروع کردیم. سال 97 فصل اول و سال 98 فصل دوم تولید شد. فصل اول چهار برگزیده بسیار خوب داشتیم. فصل دوم نیز همین طور.

عزتی با اشاره به ایجاد تغییراتی در فصل سوم مطرح می کند: این فصل یک تغییرات کلی را شامل می شود. فصل سوم ما به ترتیب در فصول تابستان، پاییز و زمستان یک منتخب دارد و این سه نفر با یکدیگر رقابت می کنند تا نفرات اول تا سوم تعیین شود.

او درباره تعداد متقاضیان برای حضور در مسابقه، یادآور می شود: ما از بین شمار زیادی از متقاضیان عده ای را برای شرکت در مسابقه گزینش می کنیم. متقاضیان در ابتدا قطعه ای را که به عنوان نمونه خوانده اند از طریق سامانه پیامکی 300001055 و یا فضای مجازی برای ما یا داوران و یا تلفن گویای رادیو صبا اقدام به ثبت نام کنند و بفرستند. سپس با انتخاب داوران به ما مراجعه می کنند و از آن ها تست می گیریم. سپس کسانی را که با معیارهای لازم همخوانی داشته باشند، انتخاب می کنیم.

تهیه کننده زیر چتر ترانه ادامه می دهد: به عنوان مثال از بین 500 نفر متقاضی ما 80 نفر را به عنوان شرکت کننده انتخاب کردیم که در فصل اول 4 نفر برگزیده شدند و فصل دوم نیز همین طور. این مسابقه چهار مرحله دارد. انتخاب نفرات اول تا چهارم در مرحله نهایی برعهده مخاطبین است.

عزتی درباره مراحل این مسابقه نیز تصریح می کند: در اولین مرحله شرکت کنندگان یک کار بدون موسیقی و یک کار با موسیقی می خوانند. مرحله دوم علاوه بر تحویل یک شعر به شرکت کنندگان برای ساخت ملودی روی آن یک کار با موسیقی را می خوانند. در مرحله سوم شرکت کنندگان یک تیتراژ و یک کار انتخاب شده توسط ما را اجرا می کنند و در مرحله سرانجامی یک ترانه به انتخاب هیات داوران را می خوانند. از مرحله سوم به بعد رای مخاطب برای ادامه کار شرکت کنندگان تاثیرگذار است.

او درباره ترکیب هیات داوران این مسابقه و نوازنده مسابقه نیز توضیح می دهد: داوران و نوازنده زیر چتر ترانه جوان، خوش صدا و دارای رزومه قوی هستند. وحید اختری و مهرداد یکتا از فصل اول این مسابقه در ترکیب هیات داوران بوده اند. همچنین نوازنده بسیار خوب برنامه حمید نورایی به صورت بداهه و زنده موسیقی برنامه را اجرا می کنند و خوانندگان به اجرای قطعه می پردازند.

به گفته عزتی، آموزش از شاخصه های مهم این مسابقه است. به همین دلیل داوران در حالی که اجرای شرکت کنندگان را داوری می کنند به آنها در زمینه اجرا نیز کمک می کنند تا برای مراحل بعدی بهتر شوند و در سطح بالاتری اجرا کنند.

تهیه کننده زیر چتر ترانه با بیان اینکه برنامه موسیقی محور مخاطب خاص خود را دارد، خاطرنشان می کند: تب خوانندگی در کشور ما داغ است و عده زیادی از جوان ها دوست دارند خواننده شوند. سعی ما در این برنامه این است که بتوانیم واقعا کسانی که استعداد دارند، خوش صدا هستند و می دانند موسیقی چیست به عرصه موسیقی کشور معرفی کنیم.

عزتی در پاسخ به این پرسش که آیا از برگزیدگان این مسابقه بهره برده می شود یا نه، اظهار می کند: تلاش می کنیم کسانی را که در مسابقه ما شرکت می کنند، حفظ و در برنامه هایی که خودمان در رادیو صبا داریم، استفاده کنیم. بالاخره شرکت کنندگانی هستند که صداهای خوبی دارند و با استعداد هستند. یکی از دوستانی که در فصل اول این مسابقه با ما همراه بود در حال حاضر با خود من در برنامه های مختلف کار می کند.

او تاکید می کند: همچنین ما برای جذاب نگه داشتن برنامه در رادیو سعی می کنیم به روز باشیم، کارهای خوبی را برای اجرا به شرکت کنندگان معرفی و صداهای خوب را کشف و از آن ها حمایت کنیم.

تهیه کننده زیر چتر ترانه درباره ملاک های داوری نیز بیان می کند: داوران ما قاطع هستند و اغماض در کارشان نیست. آنها شرکت کنندگان را بر اساس استعداد، شایسته و خوش.صدا بودن داوری می کنند. همچنین برایش آنها مهم است که متقاضیان از تقلید صدا و ادای خوانندگان دیگر را درآوردن پرهیز کنند.

عزتی درباره زمان پخش و بازخورد مخاطبان می گوید: زیر چتر ترانه روزهای جمعه ساعت 16 تا 17 روی آنتن می رود. همین یک برنامه در طول هفته کفایت می کند و زیاد شدن آن ممکن است باعث شود حوصله مخاطب سر برود. استقبال مخاطبان نیز تا به اینجا بسیار خوب بوده است.

او خاطرنشان می کند: باید از پیمان قریب پناه که اجرای دو فصل اول و دوم این مسابقه را برعهده داشت، تشکر کنم و بگویم ما فصل سوم با مهبد قناعت پیشه خوش صدا شروع کرده ایم. همچنین حسین اولیاوش صدابردار این برنامه است.

  • مسابقات رادیو و تلویزیونی راهی برای ورود به خوانندگی

مهبد قناعت پیشه، از گویندگان و بازیگران جوان رادیو است که اجرای مسابقه زیر چتر ترانه را در فصل سوم برعهده دارد. او می گوید: مجری زیر چتر ترانه پیمان قریب پناه است. منتها در حال حاضر سفر دور ایران برایش پیش آمد و نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند و اجرای برنامه را برعهده گرفتم. من یک آشنایی نسبی با دو فصل قبلی برنامه داشتم؛ چراکه در برنامه های دیگر رادیو صبا از نفرات برتر این مسابقه برای خوانندگی و بازیگری استفاده می شد.

مجری زیر چتر ترانه درباره این مسابقه اظهار می کند: افراد زیادی هستند که از ما به ویژه در فضای مجازی می پرسند که چگونه می توانیم به عرصه هنر از جمله خوانندگی، گویندگی، بازیگری رادیو و عرصه های دیگر راه پیدا کنیم. یکی از راه های ورودی که بچه ها می توانند خودشان را نشان بدهند این مسابقات است و این به نظر من بسیار به سلیقه های مختلف و افراد که قصد دارند خودی نشان بدهند، کمک می کند.

قناعت پیشه ادامه می دهد: کسانی که استعدادی در خوانندگی دارند می توانند در این مسابقه شرکت کنند. به نظر من یکی از بزرگترین مزیت این مسابقه همین است که افراد بیایند خودشان را محک بزنند و با فضای رادیو نیز آشنا بشوند. این مسابقه ها در هر شبکه رادیویی و یا تلویزیونی پر مخاطب و یا پربیننده هستند و همین امر باعث می شود استعدادها کشف شوند و راه خود را پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه در نظر داوران دخالت نمی کند، گفت: خوانندگی و موسیقی بحثی تخصصی است و داوران از موزیسین ها و خوانندگان درجه یک هستند. البته من نیز کار موسیقی انجام داده ام و در این زمینه آشنایی دارم اما نه به اندازه دوستان. به همین دلیل بهتر است افراد متخصص درباره شرکت کنندگان نظر بدهند. البته یک ستاره هم در نهایت و در رای آخر من دارم که می تواند در امتیاز بچه ها تاثیرگذار باشد به ویژه زمانی که امتیاز آن ها به هم نزدیک است.

مجری زیر چتر ترانه درباره کسانی که می خواهند به عرصه گویندگی در رادیو نیز ورود پیدا کنند، می گوید: منِ کوچکترین اگر بخواهم نظری بدهم، می گویم و تاکید می کنم مطالعه بسیار مهم است. صدا شاید 10 تا 20 درصد یک کار گوینده باشد. در این زمینه پایه های قوی لازم است که از آن جمله می توان به فن بیان و مطالعه اشاره کرد. یک فرد بدون آنکه آموزش دیده و پایه را یاد گرفته باشد، امکان ندارد گوینده خوبی بشود. یک فرد برای ماندگاری لازم است دوره های گویندگی را ببیند، بداهه و متون مختلف را بشناسد، با فضا راحت باشد و استرس نداشته باشد. همه این موارد تکنیک است.

قناعت پیشه یادآور می شود: ورود به این عرصه نسبت به سالیان گذشته سخت تر شده است. افراد علاقه مند رقیب های زیادی دارند و برای ورود باید کاملا خود را آماده کنند تا بتوانند ماندگار شوند. برای دوستانی که بسیار می پرسند که چه کاری باید انجام بدهند تا خواننده و یا گوینده بشوند یکی از مهم ترین راه ها همین مسابقات است. همچنین در این مسابقات می توان با فضای رادیو آشنا شد و دانست تهیه کننده و مجری کیست؟ و داوری چگونه است؟ اگر فردی استعدادی داشته باشد قطعا به چشم می آید. جالب است بدانید که یکی از شرکت کنندگان این مسابقه در سری اول حالا بازیگر رادیو شده است. این اتفاقات می تواند رقم بخورد. توصیه می کنم اگر فردی استعدادی در خود می بیند در مسابقه شرکت کند.

  • نظر مخاطبان با داوران یکی است

وحید اختری، یکی دیگر از داوران این مسابقه است که در سخنانی اظهار می کند: باعث افتخار است که در کنار دوستان عزیزی از جمله مهرداد یکتا، مهبد قناعت پیشه و رضا عزتی هستم. این مسابقه فضای خوبی را برای جوان هایی که صدای خوبی دارند اما جایی دیده نمی شوند و صدای خود را ارایه نمی دهند، مهیا کرده است. من نیز از این بابت خرسند هستم که نقش کوچکی در این مسابقه دارم.

داور زیر چتر ترانه با اشاره به اینکه یک خواننده علاوه بر صدا باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد، خاطرنشان می کند: ما برای تعیین کردن اینکه کدام خواننده از بقیه بهتر است با مهرداد یکتا دیگر داور این مسابقه فرایندی را برای خودمان تعیین کرده ایم و بر اساس آن جلو می رویم. یک بخش تئوری است که ما از شرکت کنندگان به هیچ وجه نمی پرسیم اما در ذهن خودمان از جوابی که شرکت کننده به ما می دهد به دنبال نتیجه هستیم. بخش دیگر عملی است که شرکت کنندگان بدون موسیقی و با موسیقی قطعه مورد نظر خود را اجرا می کنند.

اختری ادامه می دهد؛ ما مرحله به مرحله جلو می رویم و صداها فیلتر می شوند و می رسند به مرحله نهایی که تکنیک، نوانس، احساس و.... را بررسی و نهایتا نتیجه گیری می کنیم. تا به الان معمولا انتخاب هایی که ما انجام داده ایم، می بینیم درست پیش رفته ایم و مخاطبان نیز نظرشان با آنچه که ما انتخاب کرده ایم یکسان بوده است. در این دو دوره ای که برگزار شده است صداهای خوبی معرفی شده اند.

او با اشاره به اینکه در این مسابقه تلاش شده است که شرکت کنندگان در سبک های مختلف انتخاب شوند، تصریح می کند: ما از ابتدا نگاهمان این بوده است که در هر سبک یک خواننده داشته باشیم اما قطعا اینگونه نیست که چون یک فرد سبک دیگری می خواند و ما می خواهیم از هر سبک در مسابقه داشته باشیم او را شرکت بدهیم.

او ادامه می دهد: در سطح اول برخی موارد جزو وظایف و اولویت های خواننده است مانند درست و کوک خواندن. در مرحله اول بایدها را توجه می کنیم و در مراحل بعد جزییات آن را چک می کنیم. امیدوارم توانسته باشیم این مسابقه را به نحوی اجرا کرده باشیم که مردم دوست داشته باشند، بشنوند و استعدادهایی را به جامعه موسیقی و خوانندگی معرفی کرده باشیم.

اختری درباره فعالیت این سال های خود در عرصه موسیقی اظهار می کند: آلبوم اول من سال 83 و آلبوم دوم سال 86 مجوز گرفت. من از سال 80 فعالیت حرفه ای خود را شروع کرده ام. تقریبا تا سال 92 عضو یک گروه موسیقی بودم و زمانی که قراردادم به سرانجام رسید خود شروع به کار کردم و در این میان با خواننده های مختلف از جمله داود آزاد، علیرضا افتخاری، محمد معتمدی و... فعالیت داشته ام.

او در سرانجام صحبت های خود با اشاره به اینکه این برنامه جنبه آموزشی برای همه ما دارد، می گوید: زیر چتر ترانه فضایی برای تبادل اطلاعات است و باعث می شود که دانش ما و شرکت کنندگان در زمینه خوانندگی و گویندگی افزایش پیدا کند. ما خودمان فرایند رو به رشد یکدیگر را می بینیم.

نواختن قطعات به صورت زنده در هر مکانی قطعا شور و هیجان خاصی را به مخاطب القا می کند. اگرچه این کار ممکن است در کنسرت های موسیقی تاثیر عمیق تری بر مخاطب داشته باشد اما در رادیو نیز ویژگی های خاص خودش را دارد و ممکن است کمی سخت تر نیز به نظر برسد.

  • اگر می توانستیم قبل از مسابقه با شرکت کنندگان تمرین کنیم بهتر بود

به همین دلیل حمیدرضا نورایی، نوازنده زیر چتر ترانه نیز درباره نواختن موسیقی به صورت زنده اظهار می کند: روال به این صورت است که دوستان موزیک هایی را که انتخاب کرده اند به من می گویند و یک تمرین دو دقیقه ای با هم انجام می دهیم و کوک و گام را تمرین می کنیم و همان جا من موزیک را اجرا کرده و آن ها می خوانند. برخی اوقات موزیک ها را آماده داریم و در غیر این صورت موزیک را به صورت زنده با بچه ها می زنم. قطعا به کیفیت اصلی کار تنظیم شده نمی رسد اما در کوک و ریتم به شرکت کنندگان کمک می کند.

نوازنده زیر چتر ترانه با اشاره به اینکه در شبکه های مختلف رادیویی فعالیت می کند، ادامه می دهد: شروع کار من با رضا عزتی بعد از رادیو جوان بود. با فریبرز گلبن نیز در رادیو جوان همکاری داشتم. در حال حاضر من در بیشتر برنامه های رادیو که موزیک زنده نیاز دارند، حضور دارم. به عنوان مثال برای شبکه های رادیویی اقتصاد، جوان، صبا، ایران برنامه کوی نشاط و رادیو زنجان نیز تیتراژ خوانده ام. تیتراژ زیر چتر ترانه نیز با صدای من است.

نورایی با اشاره به اینکه شرایط برای تمرین پیش از ضبط مسابقه فراهم نیست، می گوید: قطعا اگر می توانستیم با بچه ها تمرین کنیم و بعد برای مسابقه بیایند، بهتر بود اما متاسفانه این شرایط فراهم نیست؛ چراکه برخی از مکان های دور برای شرکت در مسابقه می آیند و دسترسی سخت است. بنابراین به اجبار هم تمرین می کنیم و هم ضبط نهایی را انجام می دهیم.

او در سرانجام صحبت های خود تصریح می کند: امیدوارم مخاطبین از این برنامه لذت ببرند و جوان ها بیایند خود را در این چالش محک بزنند و نشان بدهند. حُسن خوبی که رادیو صبا دارد این است که بعد از مسابقه با بچه ها همکاری می کند و این تعامل می تواند برای آن ها خوب باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11055

به "استعداد خوانندگی خود را در رادیو صبا محک بزنید" امتیاز دهید

1 کاربر به "استعداد خوانندگی خود را در رادیو صبا محک بزنید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعداد خوانندگی خود را در رادیو صبا محک بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید