اردوغان: توافقنامه آنکارا -طرابلس اجرایی می گردد، رزمایش دریایی ترکیه در نزدیکی جزیره یونانی

به گزارش بانیما، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اعتراض بعضی کشورها درخصوص امضای توافقنامه همکاری دریایی امنیتی و نفتی بین طرابلس و آنکارا گفت: ترکیه تمام بندهای این توافقنامه را اجرایی می نماید.

اردوغان: توافقنامه آنکارا -طرابلس اجرایی می گردد، رزمایش دریایی ترکیه در نزدیکی جزیره یونانی

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس دولت وفاق ملی جهارشنبه هفته گذشته در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی نظامی به ترکیه رفت و با مقامات بلندپایه آنکارا توافقنامه همکاری های نفتی- امنیتی و حاکمیت مناطق دریایی امضاء کرد. این توافقنامه ها سبب گسترش نفوذ و صندلی ترکیه در لیبی می گردد. به همین دلیل با واکنش منفی بعضی کشورها از جمله یونان و مصر روبرو شده است به گونه ای آتن به سفیر لیبی تا پنجشنبه فرصت داده تا خاک یونان را ترک کند.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اعتراض بعضی کشورها درخصوص امضای توافقنامه اخیربین آنکارا و طرابلس گفت: تمام بندهای توافقنامه منعقده بین ترکیه و لیبی آماده اجرایی شدن است و شناورهای ترکیه که برای اکتشاف ذخایر نفت و گاز به شرق دریای مدیترانه اعزام شده اند، فراخوان نخواهند شد.

به نوشته تارنمای الوسط - لیبیا رجب طیب اردوغان توضیح داد: این نکته باید درک گردد که هیچ دولتی نمی تواند با زبان از ارعاب و تهدید کشور دیگری را مجبور سازد تا از حقوق خود دست بردارد. لذا امکان ندارد، ترکیه در برابر چنین فشارهایی سرتسلیم فرود بیآورد.

رئیس جمهور ترکیه توضیح داد: آنکارا اجازه نخواهد داد حقوقش نقض گردد و منافع ترک های ساکنان قبرس نادیده گرفته گردد.

سواحل جمهوری ترک جزیره قبرس در دریای مدیترانه و بخش های دیگر این دریا دارای ذخایر نفت وگاز است. ترکیه کوشش دارد با بهره برداری از این ذخایر نیازهای مالیش را تامین کند چرا که این کشور منابع انرژی کافی برای رشد و توسعه مالی خود ندارد.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه ترکیه طولانی ترین مرز دریایی را در شرق مدیترانه دارد، اظهارداشت: آنکارا پروژه های خود را دراین منطقه اجرایی خواهد نمود.

وی با اشاره به وجود ذخایر انرژی در شرق مدیترانه و مخالفت مصر و یونان با حضور ترکیه دراین منطقه اظهارداشت: بعضی کشورها به جای تقسیم عادلانه ذخایر زیر دریا، به تهدید و ارعاب روی آورده اند و این درحالی است که امکان تقسیم عادلانه این ذخایر وجود دارد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه توافقنامه اخیر این کشور با لیبی به زودی در مجلس ترکیه به تصویب خواهد رسید، اظهارداشت: دو شناور اکتشافی این کشور که در شرق مدیترانه فعالند تحت حمایت نیروی دریایی ترکیه قرار دارند.

تارنمای الوسط - لیبیا در خبر دیگری نوشت: ترکیه در نظر دارد دوشنبه (فردا) یک رزمایش دریایی در نزدیکی جزیره یونانی رودس کریتوس واقع در دریای اژه برگزار کند.

ترکیه به شناورهایی که دراین منطقه تردد می نمایند، هشدار داد که ازنزدیک شدن به محل برگزاری رزمایش خود داری نمایند. این رزمانش به مدت 4 ساعت برگزار خواهد شد.

درهمین حال، نخست وزیر یونان طی تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا پاریس و اروپا از آتن در قبال توافقنامه آنکارا - طرابلس حمایت کند

آتن معتقد است این توافقنامه به منافع و حقوق یونان در دریای مدیترانه آسیب می زند و مرزهای دریایی این کشور را نادیده می گیرد.

درهمین حال، وزیر خارجه دولت وفاق ملی طی تماس تلفنی با سفیر اتحادیه اروپا در طرابلس درباره توافقنامه اخیر لیبی با ترکیه گفت وگو کرد. محمد طاهر سیاله اظهارداشت: لیبی براساس منافع مشترک با تمام کشورها همکاری خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6337

به "اردوغان: توافقنامه آنکارا -طرابلس اجرایی می گردد، رزمایش دریایی ترکیه در نزدیکی جزیره یونانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: توافقنامه آنکارا -طرابلس اجرایی می گردد، رزمایش دریایی ترکیه در نزدیکی جزیره یونانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید