آفریقا؛ محل سکونت سه گونه انسا ن نما

به گزارش بانیما، تصور می شد این جمجمه که ابتدایی تر از جمجمه انسان مدرن است -، اما از هومو ارکتوس پیشرفته تر است - حدود 500 هزار سال قدمت داشته باشد؛ تقریبی که محصول آنالیز آناتومی آن بود.

آفریقا؛ محل سکونت سه گونه انسا ن نما

بقایای کشف شده شامل قدیمی ترین نمونه کشف شده از یک هومو ارکتوس از اجداد مستقیم انسان است

مطالعات نشان می دهد که دو میلیون سال قبل سه گونه مختلف انسان نما در کنار هم در جنوب آفریقا زیست می نموده اند.

این برداشت برای مدتی درحال قوت دریافت بوده است که شرایط امروز زمین یعنی غالب آمدن یک گونه از انسان، ممکن است در مقایسه با گذشته پدیده ای غیرعادی باشد؛ برداشتی که مطالعه تازه آن را تایید می نماید. شواهد تازه محصول کوشش برای تاریخ گذاری استخوان هایی است که در غاری در نزدیکی ژوهانسبورگ کشف شده.

نتایج این مطالعه در نشریه ساینس چاپ شده است.

این پژوهش همچنین قدیمی ترین نمونه شناخته شده از یک هومو ارکتوس را آشکار می نماید، گونه ای که تصور می گردد از اجداد مستقیم انسان امروزی (هومو ساپین) باشد. استخوان های شناسایی شده به سه گروه از هومینید ها (انسان نما) یعنی آسترالوپیتکوس (گروهی که با کشف فسیل لوسی در اتیوپی معروف شد)، پارانتروپوس و هومو تعلق دارند.

اندی هریز از دانشگاه لاتروب در ملبورن استرالیا و همکارانش به سه شیوه مختلف بقایای کشف شده در غار دریمولن را ارزابی کردند. استفانی بیکر از دانشگاه ژوهانسبورگ با اشاره به این که هر سه روش به نتایج مشابهی منجر شد می گوید: ما حالا می دانیم که قدمت فسیل های موجود در این غار 2.04 تا 1.95 میلیون سال است.

طی سالیان در مجتمع غار های دریمولن فسیل های متعددی کشف شده است.

این بقایا در غار دریمولن در آفریقای جنوبی کشف شد

اما چند سال پیش محققان دو جمجمه تازه را پیدا کردند. یکی از این ها به گونه نسبتا بدوی پارانتروپوس روباستوس تعلق داشت. دیگری ظاهری مدرن تر داشت و معلوم شد هومو ارکتوس است. آن ها جمجمه هومو ارکتوس را دی ان اچ 134 نامگذاری کردند.

هومو ارکتوس یکی از اجداد مستقیم انسان است و ممکن است اولین گونه از انسان های اولیه بوده باشد که از آفریقا خارج شد. جمجمه کشف شده نه تنها قدیمی ترین نمونه از این گونه ها در کل دنیا است، بلکه همچنین تنها نمونه کشف شده در آفریقای جنوبی است.

خانم بیکر می گوید: تا قبل از این اکتشاف، همواره فرض می کردیم هومو ارکتوس از شرق آفریقا سرچشمه گرفته. اما دی ان اچ 134 نشان می دهد که هومو ارکتوس - از اجداد مستقیم ما - احتمالا از جنوب آفریقا می آید.

این یعنی آن ها بعدا رو به شمال به سوی شرق آفریقا حرکت کردند و از آنجا به شمال آفریقا رفتند و از قاره خارج شدند تا به تدریج در اطراف دنیا ساکن شوند.

زمانی تصور می شد تکامل فرایندی خطی داشته، به طوری که انسان مدرن در خاتمه این فرایند به وجود آمده. اما به هر کجا که می نگریم، بیش از پیش روشن می گردد که این فرایند خیلی بی نظم و هرج و مرج زده بوده.

به عنوان مثال، مطالعه دیگری که به تازگی در نشریه نیچر چاپ شده از تکنیک های مدرن برای تاریخ گذاری جمجمه ای که در سال 1921 در کابوه زیمبابوه کشف شده بود استفاده می نماید.

تصور می شد این جمجمه که ابتدایی تر از جمجمه انسان مدرن است -، اما از هومو ارکتوس پیشرفته تر است - حدود 500 هزار سال قدمت داشته باشد؛ تقریبی که محصول آنالیز آناتومی آن بود.

جمجمه کشف شده در سال 1921 در زیمبابوه جوانتر از آن است که تصور می شد

بسیاری از پژوهشگران آن جمجمه را متعلق به گونه هومو هایدلبرگنسیس می دانند - که جد مشترک انسان مدرن و نئاندرتال ها بود. اما حالا دانشمندان با برداشتن نمونه هایی از استخوان و دندان این موجود نشان داده اند که خیلی جوانتر است - یعنی 324 هزار سال تا 276 هزار سال قدمت دارد.

پروفسور کریس استرینگر نویسنده اصلی این مطالعه از موزه تاریخ طبیعی لندن می گوید: این جمجمه برخلاف انتظار ما خیلی جوان است، چون انتظار داشتیم فسیلی با حدود 300 هزار سال قدمت دارای مشخصه هایی میان هومو هایدلبرگنسیس و هومو ساپین باشد، درحالی جمجمه کابوه زیاد مشخصات گونه ما را ندارد.

این کشف دال بر آن است که حداقل سه گونه مختلف هومو در آن دوره در آفریقا زندگی می کردند.

پروفسور استرینگر اضافه می نماید: قبلا تصور می شد جمجمه کابوه بخشی از فرآیند تکامل تدریجی و وسیع در آفریقا از انسان اولیه تا انسان مدرن باشد. اما حالا به نظر می رسد که گونه بدوی هومو نالدی در جنوب آفریقا به جا ماند، هومو هایدلبرگنسیس در جنوب بخش مرکزی آفریقا زندگی می کرد و اشکال اولیه گونه ما همزمان در مناطقی مثل مراکش و اتیوپی می زیستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8600

به "آفریقا؛ محل سکونت سه گونه انسا ن نما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا؛ محل سکونت سه گونه انسا ن نما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید