چرا میانکاله 12 ساعت در آتش سوخت؟

به گزارش بانیما، زهرا رفیعی-روزنامه نگار گروه زیست بوم:کمبود امکانات عرصه های طبیعی کشور را در حوادثی مانند آتش سوزی پناهگاه حیات وحش میانکاله، بیشتر و سریعتر از بین می برد.

چرا میانکاله 12 ساعت در آتش سوخت؟

نبود حتی یک لودر در منطقه میانکاله کار خاموش کردن آتش را 12 ساعت به درازا کشاند. در حالی که به اعتقاد متخصصان اگر حتی یک لودر در منطقه وجود داشت و تیم اطفاء حریق ساعت ها منتظر مناسبات اداری برای درخواست تجهیزات نمی ماندند، وسعت کمتری از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش می سوخت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به جزئیات عملیات اطفاء حریق در منطقه میانکاله گفت: محیط بان های این منطقه معتقدند که عامل انسانی شروع کننده حریق بوده است. آتشی که روز چهارشنبه شروع و پنجشنبه بامداد خاموش شد، احتمال دارد به دلیل آتش های زیر خاکستر که خطرناکترند، دوباره از سرگرفته شود. وزش باد شدید از غرب به شرق، آتش میانکاله ای را که امسال به دلیل بارندگی های بهار سرسبزتر شده بود، شدیدتر کرد.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه زیست بوم خبرنگاران گفت: با وجود اینکه همه مناطق اطراف میانکاله برای امداد رسانی اعلام آمادگی کردند و نیرو و امکانات ارسال کردند، این عملیات 12 ساعت به طول انجامید. اگر ما خودمان لودر داشتیم این آتش زودتر خاموش می شد. مدت هاست که درخواست لودر داده ایم ولی تامین اعتبار نشده است. لودرهایی که از شهرهای مجاور به منطقه ارسال شدند 45 کیلومتر را فقط در جاده خاکی طی کرده اند.

لودر برای طی کردن این مسافت باید 1 ساعت خاموش باشد تا سیستم موتورش خنک شود. خیلی ها می گویند که چرا سه ساعته این آتش خاموش نشد، در حالی که 3 ساعت طول کشیده است تا لودر به این منطقه برسد. کسی که کارش محیط زیست نباشد این نکات را متوجه نمی شود و فکر می کند می توان آتش را به راحتی و زود خاموش کرد. ما نیاز به ماشین آلات سنگینی داریم که متعلق به خودمان باشد و با شروع کوچکترین آتش سوزی، محیط بان خودش دست به کار شود، نه اینکه چندین ساعت فقط صرف هماهنگی و بار زدن امکانات و آب و ... شود.

ابراهیمی کارنامی، با اشاره به اینکه هزینه پشتیبانی از نیروهای امداد با آب و خرما و نان و از جیب خود امدادرسانان تامین شده است گفت: همه مسائل محیط زیست با یک دهم درصد از بودجه کشور تا 10 سال آینده قابل حل است. هزینه خرید 500 ماشین دو دیفرانسیل برای محیط بانان سراسر کشور در مقابل هزینه های دولت رقمی نیست.

او درباره خسارات وارد شده به پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: ما مبنایی برای ارزش گذاری اقتصادی منابع پایه نداریم. در سال 97 از مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها خواستیم که مدلی برای ارزش گذاری ریالی منطقه ای مانند جنگل های البرز مرکزی که ارزش زیادی برای محیط زیست دارد، انجام دهند. هنوز نتیجه ای بدست نیامده است. اگر مشخص شود هر هکتار از اراضی چقدر ارزش ریالی دارد. آن وقت می توان گفت که در احداث یک جاده به یک روستا یا حوادثی مانند آتش سوزی میانکاله چقدر خسارت وارد شده است. متاسفانه بخش اقتصادی ما فقط زبان عدد و پول را می فهمد. هر چند به نظر من برخی مناطق، ارزشی به مراتب بالاتر از محاسبه اقتصادی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تعداد محیطبان های منطقه گفت: سرانه محیط بان در دنیا وجود ندارد. در حالی که این مبنای علمی ندارد. تعداد محیط بان در کشوری که آموزش های زیست محیطی جدی گرفته شده و قوانین سفت و محکمی حاکم است، با یک کشوری که متخلفان به راحتی دست به تخریب محیط زیست می زنند با هم فرق می کند. شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نحوه و میزان حفاظت موثر است.

تعداد محیط بان حتی در بخش های مختلف یک کشور با هم فرق می کند. مناطقی وجود دارد که مردم خود به خود از محل زندگیشان محافظت می کنند و متخلف کمتر جرات می کند در این منطقه آفتابی شود. مناطقی مثل سلسله جبال زاگرس هم وجود دارد که به لحاظ فرهنگی شکار و تفنگ اجزاء ارزشمندی تلقی می شود بنابراین نحوه محافظت در این دو منطقه فرق می کند. نمی توان فرمولی تعریف کرد. در پارک ملی کویر، منطقه بین گرمسار، سمنان و اصفهان به دلیل نوع پوشش گیاهی به طور متوسط 25 محیط بان کفایت می کند ولی در پارک ملی کیاسر که حدود 7 هزار هکتار جنگل است حداقل، 25 تا 30 محیط بان نیاز است.

در آتش سوزی واپسین روزهای هفته گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله بیش از 400 هکتار از منطقه در آتش سوخت.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3440

به "چرا میانکاله 12 ساعت در آتش سوخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا میانکاله 12 ساعت در آتش سوخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید