هوش مصنوعی چیست؟

به گزارش بانیما، تعریف نسبی وجود دارد که هوش را توانایی یا توانمندی انجام عملکرد های شناختی مثل یادگیری، استدلال، حل مسئله و مشابه این ها معرفی می نماید.

هوش مصنوعی چیست؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، جمشید قسیمی، مدیر پژوهش های بنیاد پروفسور حسابی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و معماری اظهار کرد: بحث هوش مصنوعی همانطور که از این عبارت پیداست ترکیب دو واژه هوش و مصنوعی است. واژه مصنوعی را در برابر یک پدیده طبیعی مطرح می کنیم پس در ابتدا باید به این نتیجه برسیم که یک هوش طبیعی در مقابل هوشی که با صفت مصنوعی تعریف شده است وجود دارد .

مدیر پژوهش های بنیاد پروفسور حسابی گفت: نکته مهم در این تعریف این است که خیلی از واژه ها در حوزه علم و دیگر حوزه هایی که بشر با آن ها در ارتباط است قابل تعریف نیستند و تعاریف موجود تعاریف نسبی است. از جمله این واژه ها و عبارات که در بحث علوم شناختی بسیار پیدا می شود همین عبارت هوش مصنوعی است .

قسیمی اضافه کرد: تعریف دقیقی که دانشمندان و کارشناسان در خصوص آن اتفاق نظر داشته باشند وجود ندارد. یک تعریفی نسبی وجود دارد که هوش را توانایی یا توانمندی انجام عملکرد های شناختی مثل یادگیری، استدلال، حل مسئله و مشابه این ها معرفی می نماید به عبارت دیگر ما یک موجود طبیعی یا مصنوعی را هنگامی باهوش یا هوشمند می دانیم که این توانایی را داشته باشد. هوش مصنوعی با توجه به صفت مصنوعی آن به سیستم ها یا ماشین هایی بر می شود که می توانند عملکردی مشابه انسان در زمینه های مذکور (یادگیری، استدلال و ...) به صورت اتوماتیک و مستقل از انسان داشته باشند. در این صورت می توانیم بگوییم که یک سیستم یا ماشین دارای هوش و هوشمند می باشد و چون از ماشین صحبت می کنیم صفت مصنوعی را بر آن اطلاق می کنیم .

چگونه ارتباط هوش مصنوعی با علوم شناختی برقرار شد؟

این عضو عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و معماری در ادامه بیان نمود: برای بیان ارتباط هوش مصنوعی با علوم شناختی ابتدا باید یک تاریخچه کوتاه در این مورد بیان کرد. تا اواخر قرن 19 میلادی علوم خیلی همگرا بودند و این همگرایی در شرق بسیار بیشتر بود. از اواخر این قرن و اوایل قرن بیستم جداسازی علوم در حوزه های مختلف شدت یافت. به این مفهوم که علوم به صورت تخصصی (ستاره شناسی، فیزیک، اقتصاد و ...) در آمدند و هر یک در حوزه خاص و مستقل از بقیه علوم مطرح شدند. این واگرایی تا دهه 1950 به شدت خود را نشان داد و از آن به بعد موارد و مسائلی مطرح و ایجاد شد که نشان داد این واگرایی ها ممکن است نتواند تمام حق مطلب را در خصوص شرح، توجیه و اجرای فریند های پژوهشی مرتبط با یک دانش خاص انجام دهد. به این دلیل دوباره نوعی همگرایی بین بعضی علوم بوجود آمد .

واگرایی علوم نقص هایی را به وجود آورد

قسیمی گفت: به عبارت دیگر، با واگرایی علوم نقصی به وجود آمد که دانش و رشته های موجود به دلیل استقلال از یکدیگر نمی توانستند آن را رفع نمایند. از اواسط دهه 1970 میلادی یعنی سال های 1973 - 1974 با توسعه بحث هوش مصنوعی این اتفاق بیشتر از پیش خود را نشان داد. دیده شد که صرف توجه به یک دانش خاص برای پیشرفت آن دانش نمی تواند ما را به نتیجه برساند. هوش مصنوعی و هوش از مباحثی بود که یک دانش خاص نمی توانست آن را پیش ببرد و به نتیجه برساند و هوش بیشتر در حوزه پزشکی و روانشناسی مطرح می شد تا اینکه در حوزه های فیزیک و برق و ... مطرح شود .

مدیر پژوهش های بنیاد پروفسور حسابی گفت: از طرف دیگر توسعه علوم کامپیوتر، الکترونیک، مخابرات و ارتباطات باعث شد که توانمندی ماشین ها افزایش یابد و این افزایش توانمندی در پردازش اطلاعات و عملا افزایش هوشمندی، منجر به ایجاد تمایل برای ورد به حوزه هوش شد و از آنجا که کارشناسان و فعالان حوزه کامپیوتر یا الکترونیک اطلاعاتی در حوزه هوش نداشتند، ضرورت مراجعه به روانشناسان، پزشکان و نوروساینتیست ها به منظور دریافت اطلاعات و پیشبرد کاربوجود آمد. از این رو، در اوایل دهه 1980 میلادی به این جمع بندی در دانش جهان رسیدند که ضروری است پل های ارتباطی بین علوم مختلف که به شدت واگرا شده بودند دوباره برقرار شود تا خلا ها و جدایی هایی که بین حوزه های مختلف ایجاد شده بود، پر شود و بتوانند از همدیگر استفاده نمایند .

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد علوم شناختی از بین بردن خلا های بین علوم مختلف است

قسیمی اضافه کرد: باید گفت که در واقع علوم شناختی به هوش مصنوعی یاری خواهد نمود تا ماشین های بهتر و تکنولوژی های پیشرفته تری بسازیم در حالی که هم اکنون جهت برعکس است یعنی هوش مصنوعی برای یاری به علوم شناختی طراحی نشده است. البته این دیدگاهی کاربردی و ناظر بر نتیجه می باشد. از طرفی علوم شناختی مجموعه ای است از دانش ها که کنار یکدیگر جمع شده اند و جمع شدن این علوم می تواند این قابلیت را دراختیار هوش مصنوعی قرار دهد که این خلا ها و افتراقاتی که بین علوم مختلف بودجود آمده بود را تا حدی پر کند. هر چند که به صورت کامل نمی تواند این خلا ها را پر کند، ولی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد علوم شناختی همین موضوع است .

منبع:باشگاه خبرنگاران

،

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6099

به "هوش مصنوعی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید