نگاهی به دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران و سوریه؛ طلسمی به قدمت 48 سال

به گزارش بانیما، تهران (پانا) - تیم های ملی فوتبال ایران و سوریه امروز در حالی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به مصاف هم خواهند رفت که تاریخ حکم به فزونی فوتبال ایران می دهد.

نگاهی به دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران و سوریه؛ طلسمی به قدمت 48 سال

تیم ملی فوتبال ایران در روزهایی که بیشتر مسابقات فوتبال رسمی در قاره آسیا به علت ادامه فرایند شیوع کرونا ویروس لغو شده است، باید عصر امروز از ساعت 17:30 در دیداری محبت آمیز به مصاف تیم ملی فوتبال سوریه برود تا برای سومین بار شاهد حضور دراگان اسکووچیچ روی نیمکت تیم ملی باشیم؛ سرمربی کرواتی که بر خلاف انتقاداتی که از او اجرا شده بود، در دو بازی اول خود عملکرد خوبی داشت و تیم های ملی ازبکستان و بوسنی را در خانه خودشان شکست داد تا امیدواری ها را به آینده زیاد کند.

ایران و سوریه در آینه تاریخ

سابقه تقابل های ایران و سوریه تاریخی نسبتا طولانی را به خود اختصاص داده است و از اولین بازی دو تیم که در مقدماتی جام جهانی 1974 بود نزدیک به 48 سال می گذرد. 18 اردیبهشت 1352 اولین دیدار تاریخ دو تیم در تهران برگزار گشت، دیداری که با برد یک بر صفر ایران و تک گل اکبر کارگر جم به پایان رسید اما در بازی برگشت که یک هفته بعد برگزار گشت، سوریه با همین نتیجه به برتری رسید؛ بردی که تنها پیروزی تاریخ سوریه مقابل تیم ملی فوتبال ایران بوده است و پس از آن این تیم در حسرت پیروزی مقابل ایران مانده است. نکته جالب توجه دیگر درباره دیدارهای دو تیم در تاریخ این است که از سال 67 تا 76 تیم های ملی ایران و سوریه 4 بار با هم روبرو شدند که هر 4 بازی با نتیجه مشابه یک بر یک به پایان رسید.

آمار از دیدار ایران و سوریه چه می گوید؟

تیم های ملی فوتبال ایران و سوریه تا به امروز 25بار با هم روبرو شده اند که حاصل این بازی ها 13 برد برای تیم ملی فوتبال ایران بوده و 11 بار هم دو تیم به تساوی رضایت داده اند، این در حالی است که همانطور که گفته شد سوریه تنها یکبار توانسته است تیم ملی فوتبال ایران را شکست دهد. در طول این بازی ها 55 بار توپ از خط دروازه ها رد شده است که سهم تیم ملی فوتبال ایران سه برابر حریف بوده است.

تیم ملی فوتبال ایران در 25 تقابلی که با تیم ملی فوتبال سوریه داشته است، 41 بار پیروز به گلزنی شده است و تنها 14 بار دروازه اش باز شده است. اما نکته مهم و تاریخی این است که تیم ملی فوتبال ایران در سنگین ترین شکست 70 سال اخیر تیم ملی سوریه را به این تیم تحمیل کرده است. اول تیرماه 1384 در مسابقات غرب آسیا بود که تیم ملی ایران در تهران توانست سوریه را 7 بر یک شکست دهد تا چهارمین شکست سنگین تاریخ این تیم ثبت شود. آنها آخرین بار که با نتیجه ای فاجعه بار باخته بودند سال 1951 بود که مقابل مصر تن به شکست 8 بر صفر دادند.

نکته قابل اشاره دیگر در دیدارهای روبرو این است که دو تیم در 25 تقابل خود تنها 2 بار در بازی محبت آمیز برگزار کرده اند که اولین بازی 27 مرداد 1363 بود که با برد یک بر صفر ایران تمام شد و آخرین بازی دو تیم که 16 خرداد 1398 برگزار گشت، ایران با برد 5 بر صفر از زمین خارج شد. بدین ترتیب ایران در بازی های محبت آمیز به صد در صد برتری رسیده و از سوریه گل نخورده است.

گلزنان دیدار تیم ملی ایران و سوریه؛ طارمی در یک قدمی علی دایی

اما در 41 بار که تیم ملی فوتبال ایران توانسته است دروازه تیم ملی فوتبال سوریه را باز کند، تا به امروز علی دایی با زدن 4 گل بهترین گلزن ایران در دیدارهای روبرو بوده است. در این جدول، حمید علیدوستی، علی کریمی، آرش برهانی و مهدی طارمی با 3 گل در رده دوم قرار دارند تا مهدی طارمی که در آخرین بازی دو تیم دبل کرده بود، در آستانه رسیدن به علی دایی باشد.

بازیکنان ایران که در بازی های روبرو دو بار پیروز به گلزنی شده اند هم به ترتیب محمد نصرتی، غلامرضا رضایی و سردار آزمون هستند که از این بین سردار آزمون فرصت بالا رفتن در جدول را دارد.

اما این بازیکنان هم توانسته اند یکبار دروازه تیم ملی سوریه را باز کنند: اکبر کارگر جم، علی پروین، ناصر محمدخانی، کریم باوی، علی اصغر مدیرروستا، حمید درخشان، رضا شاهرودی، علیرضا منصوریان، مهدی هاشمی نسب، سهراب بختیاری زاده، علیرضا نیکبخت، فرهاد مجیدی، محسن خلیلی، کیانوش رحمتی، کریم انصاری فرد، اله یار صیادمنش . از بین 16 بازیکن ایرانی که یکبار دروازه سوریه را باز کرده اند در دیدار امروز کریم انصاری فرد و اله یار صیادمنش فرصت حضور در زمین را دارند و دیگر بازیکنان از فوتبال خداحافظی کرده اند.

آخرین شرایط دو تیم و غایب های بزرگ

تیم ملی فوتبال ایران در بازی های آخر خود شرایطی بهتر از حریف امروز خود داشته است. شاگردان اسکووچیچ دو بازی آخر خود مقابل ازبکستان و بوسنی را با برد تمام کرده اند این در حالی است سوریه دو بازی آخر خود مقابل اردن و بحرین را با شکست تمام کرده است.

اما سوریه در این بازی دو بازیکن اصلی و ستاره های تاثیرگذار خود به نام های عمر السومه و عمر خربین را در اختیار ندارد. این در حالی است که تیم ملی فوتبال ایران هم برای این بازی به دلایل محدودیت های کرونایی در اروپا سامان قدوس و علیرضا جهانبخش را در لیست خود قرار نداده است و بدون آنها به زمین خواهد رفت. البته به این دو نفر می توان کاوه رضایی، مهدی قایدی، عارف غلامی و رشید مظاهری را هم اضافه کرد که به علت مثبت بودن تست کرونا بازی را از دست دادند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15249

به "نگاهی به دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران و سوریه؛ طلسمی به قدمت 48 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران و سوریه؛ طلسمی به قدمت 48 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید