نقشه برداری کامل و طرح جامع مرمت بازار اراک تهیه می گردد

به گزارش بانیما، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برای نخستین بار نقشه برداری کامل بازار اراک در حال اجرا است و پس از اطلاع از وضعیت موجود، طرح جامع مرمت و احیا تمام نقاط این مجموعه تدوین می گردد.

نقشه برداری کامل و طرح جامع مرمت بازار اراک تهیه می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز یکشنبه 2 دی 97 با اعلام این خبر گفت: مجموعه 14 هکتاری بازار تاریخی اراک به واسطه عظمت ساختاری و شکوه تاریخی، برنامه ای اساسی و جامع را برای مرمت و احیا می طلبد زیرا نمی توان با برنامه های منفرد و مقطعی، امیدی به حفظ اصولی این مجموعه داشت.

او اضافه نمود: هرگونه اظهار نظری در خصوص مرمت و احیا بازار بدون اطلاع از وضعیت موجود، کمبودها، موانع و از همه مهمتر نقشه مجموعه، شعاری بیش نیست چراکه در خصوص وضعیت و شرایطی اظهار نظر نموده ایم و یا اقدامات اجرایی صورت داده ایم که اساسا نسبت به آن کم اطلاعیم. بازار محل آزمون و خطا نیست زیرا نه توان خطاهای اجرایی را دارد و نه شرایط کم توجهی را.

او در ادامه با اشاره به پیشرفت 70 درصدی نقشه برداری بازار گفت: پیش بینی ما این است که تا اواسط بهمن ماه نقشه برداری این مجموعه به خاتمه رسد تا اولین نقشه به روز و با تعیینات کامل بازار تهیه گردد. همچنین پوشش بام بازار با کلیه عوارض و به ویژه شیب بندی ها در این نقشه برداری معین و تعیین می گردد.

ایزدی گفت: برداشت فنی از تمام تزئینات، بستر های معماری و الحاقات بازار نیز در این طرح دیده گردیده از این رو می توان امید داشت برنامه ای که پس از این طرح تدوین می گردد، برنامه ای همه گیر، هدفمند و اجرایی خواهد بود.

او در خاتمه گفت: پیش احتیاج این برنامه در دست تهیه، باور عمومی کلیه دستگاه ها و مسوولان دخیل در بازار است که می تواند امید بخش مرمت و احیا این مجموعه باشد. اگر این باور عمومی وجود نداشته باشد نمی توان مجموعه کم نظیر بازار را مرمت اصولی کرد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 614

به "نقشه برداری کامل و طرح جامع مرمت بازار اراک تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه برداری کامل و طرح جامع مرمت بازار اراک تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید