نعناع و خواص حیرت آور آن

به گزارش بانیما، نعناع گیاهی با صدها خاصیت دارویی قابل ملاحظه است که در کشورهای گوناگون مانند هند، خاورمیانه واروپا هواداران زیادی دارد. نعناع تازه و خشک که احساس خنکی ایجاد می نماید در دستور غذایی کشورهای زیادی مورد مصرف قرار می گیرد.

نعناع و خواص حیرت آور آن

خواص نعناع چیست؟ همه چیز درباره نعناع

نعناع، گیاه محبوبیست که دارای فوایدی است که شامل هضم مناسب و کاهش وزن، رفع کردن تهوع، افسردگی، خستگی و سردرد، درمان آسم، از دست دادن حافظه و مسائل مراقبت از پوست می باشند. نعناع، که به عنوان خوشبو نماینده دهان شناخته شده است، از لحاظ علمی به عنوان Mentha شناخته میگردد، و دارای بیش از ده ها گونه و صدها نوع می باشد. نعناع گیاهی است که برای صدها سال به خاطر خواص دارویی قابل توجهی که دارد، مورد استفاده قرار گرفته است.

فواید سلامتی برگ نعناع

بسیاری از ما با کاربرد نشاط بخش نعناع آشنا هستیم، اما این کاربرد از یک پیشنهاد بسیار فراتر است. مزایای سلامتی نعناع عبارتند است از موارد زیر:
هضم
نعناع یک اشتها آور عالی یا پاک نماینده سقف دهان است و هضم را بهبود می بخشد. بعلاوه معده را در صورتی که دچار تورم و یا سوء هاضمه شده باشد، تسکین میدهد. هنگامی که معده شما دچار مشکل می گردد، نوشیدن یک فنجان چای نعناع می تواند به شما یاری کند.

بعلاوه اگر فردی هستید که با هواپیما یا قایق فاصله زیادی را طی میکنید، روغن مونولول که از نعناع حاصل می گردد، می تواند برای حالت تهوع و بیماری مرتبط با حرکت بسیار تسکین دهنده باشد.

عطر این گیاه، غدد بزاق دهان و بعلاوه غددی که آنزیم های گوارشی را ترشح می نمایند، را فعال میکند بنابراین هضم را تسهیل می نماید. به خاطر همین ویژگی ها است که نعناع به طور گسترده در هنر آشپزی استفاده می گردد.

بسیاری از آشپزها در دنیای غرب نعناع را به عنوان بخشی از غذاها یا به عنوان عنصر پاک نماینده دهان استفاده مینمایند، که قبل از غذای اصلی غذا به راحتی خورده می گردد.

تهوع و سردرد
برگ نعناع، به خصوص برگ های تازه خرد شده به شما یاری می نمایند تا با حالت تهوع و سردرد مقابله کنید. عطر و طراوت قوی نعناع، درمان سریع و موثر برای تهوع است. از روغن نعناع یا هر محصول دیگری که حاوی نعناع است برای تسکین مسائل معده بهره ببرید. در حقیقت، بسیاری از افراد برای جلوگیری از تهوع، روغن مانتول (منتول) یا محصولات دیگر با طعم نعناع، را با خود همراه دارند.

روغن هایی با پایه نعناع یا جوهر نعناع، هنگامی که روی پیشانی و بینی مالیده میشوند، در صورت وجود، سردرد و سرگیجه را تسکین می دهند. این گیاه یک ماده طبیعی آرامش بخش است، بنابراین می تواند موجب تسکین تورم یا بالا رفتن درجه حرارت گردد که اغلب با سردرد و میگرن همراه است.

اختلالات تنفسی و سرفه
رایحه قوی این گیاه در رفع شدن احتقان بینی، گلو، برونش ها و ریه بسیار موثر است، که اختلالات تنفسی که اغلب از آسم و سرماخوردگی ناشی می شوند، را تسکین میدهد. همان طور که نعناع گلو، بینی و دیگر کانال های تنفسی را خنک و نرم میکند، تحریکی که موجب سرفه های مزمن می گردد را تسکین میدهد.

به همین علت اصلی است که بسیاری از مرطوب نماینده ها بر اساس نعناع است. بر خلاف اسپری هایی که بر پایه آئروسل ها هستند، آنهایی که حاوی نعناع به عنوان جزء اساسی هستند بیشتر موثر و سازگار با محیط زیست می باشند.

آسم
استفاده منظم از نعناع برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است، چرا که به عنوان آرامش بخش و تسکین گرفتگی بینی مفید است. گفته می گردد، استفاده از نعناع به میزان زیاد می تواند بینی و گلو را نیز تحریک کند.
شیردهی
برای بسیاری از زنان، تغذیه با شیر مادر بخش مهمی از پرورش کودک است، اما شیردهی می تواند به سینه ها و نوک سینه ها آسیب برساند. مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع می تواند باعث کاهش ترک های نوک پستان و درد نوک پستان گردد که اغلب همراه با شیردهی پیش می آیند.
افسردگی و خستگی
نعناع یک محرک طبیعی است و بوی آن به تنهایی می تواند به میزان کافی برای شارژ کردن باتری شما و عملکرد مغز شما در سطح بالا کافی باشد. اگر احساس گرسنگی، اضطراب، افسردگی یا به سادگی احساس خستگی می کنید، نعناع و روغن های ضروری آن می توانند یاری نمایند.

نعناع می تواند خورده گردد، به طور موضعی به شکل پماد استفاده گردد، یا به صورت بخار استنشاق گردد، و تمام این تکنیک ها می توانند به شما برای تقویت مورد احتیاج یاری نمایند.

یک روش محبوب برای به دستیابی به نتایج خوب به روشی آسان این است که چند قطره روغن اسانس نعناع یا روغن مونول را شب بر روی بالش خود بریزید و اجازه دهید در حین خواب بر روی بدن و فکر شما اثر بگذارد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17898

به "نعناع و خواص حیرت آور آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نعناع و خواص حیرت آور آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید