موزه لوور فرانسه؛ عظیم ترین موزه جهان

به گزارش بانیما، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

موزه لوور فرانسه؛ عظیم ترین موزه جهان

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می شود که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط توریستان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای توریستی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون توریست برای تماشای جاذبه های توریستی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

موزه لوور فرانسه که عنوان بزرگ ترین موزه هنر را در سراسر جهان از آن خود نموده است، بنایی تاریخی است که در مرکز شهر پاریس و در امتداد رود سن واقع شده است. این موزه که نقطه عطفی در تاریخ فرانسه است، همچون نگینی در مرکز شهر پاریس می درخشد.

در این موزه تاریخی به مساحت 60.600 مترمربع، حدوداً 35000 اثر هنری از زمان های باستان تا قرن بیست و یکم به نمایش گذاشته شده است. موزه لوور فرانسه با بیش از 8 میلیون بازدیدنماینده در سال، یکی از پربازدیدترین موزه های جهان است.

در این مقاله قصد داریم در خصوص این موزه تاریخی و آثار هنری به نمایش درآمده در آن بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:

تاریخچه موزه لوور

معماری موزه لوور

آثار هنری موزه لوور پاریس

موزه لوور تهران!

تاریخچه موزه لوور فرانسه

لوور در ابتدا در قرن دوازدهم به عنوان قلعه ای برای محافظت از پاریس در برابر یورش وایکینگ ها به دستور فیلیپ دوم ساخته شد، سپس بازسازی شده و به عنوان کاخ سلطنتی به خدمت گرفته شد. به گفته محققان لوور از کلمه Louverie به معنای اسکان شکارچی برای شکارچیان گرگ گرفته شده است. البته بعضی از محققان نیز بر این عقیده هستند که این اسم ریشه ای انگلیسی داشته و به معنی قلعه ای مستحکم است. تلفظ موزه لوور به شکل صحیح Louvre است که دو واو آن بدون وجود هیچ اعرابی و پشت هم تلفظ می شوند.

اگرچه ساختمان موزه لوور فرانسه تا قبل از انقلاب کبیر فرانسه یک کاخ سلطنتی بود، با این حال در کاخ لوور آثار ارزشمند هنری نیز نگهداری می شد از این رو نام موزه سلطنتی را یدک می کشید. در سال 1682 لوئی چهاردهم قصر ورسای را برای سکونت خانوادگی خود برگزید و از آن موقع لوور به محلی برای گردهمایی های بزرگ تبدیل شد، بعضی از مجسمه های قدیمی نیز در این کاخ قرار داده شدند. بالاخره در سال 1699 برای اولین بار کاخ لوور به عنوان سالن برگزاری همایش ها مورداستفاده نهاده شد.

در طول انقلاب فرانسه مجلس شورای ملی خاطرنشان کرد که لوور باید به یک نمایشگاه برای نمایش عظمت ملی و فرهنگی فرانسه تبدیل شود. تا اینکه بعد از انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 موزه و تمامی آثار آن به مردم اهدا شد و در سال 1793 به دستور ناپلئون سوم، معماری موزه لوور بازسازی و به صورت رسمی کاخ و تمام اشیا موجود در آن تغییر کاربری دادند و به عنوان موزه در نظر گرفته شدند، درنهایت نیز نام موزه ملی فرانسه در کنار آن حک شد.

معماری موزه لوور فرانسه

در آنالیز پلان موزه لوور پاریس ظاهر بزرگ الجثه سازه، دیوارهای چند متری و حفاظ های آن به خوبی نشان می دهد که هدف از ساخت چنین سازه ای مکانی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری نبوده بلکه قرار بود این سازه بزرگ الجثه همانند قلعه ای محکم جان پادشاه را از هرگونه گزندی حفظ کند. ساختمان یکپارچه لوور و بخش های مجزای آن درنهایت سبب شده که این سازه بی نظیر به عنوان بزرگ ترین موزه جهان شناخته شود.

معماری موزه لوور به سبک رومانسک ساخته شده که قوس های رومی و دیوارهای بزرگ الجثه را شامل می شود. البته باید بیان داشت که ساختمان اولیه به بزرگی سازه امروزی نبوده و در طی سال ها ساختمان آن بزرگ و بزرگ تر شد تا به شکل کنونی درآمد.

تغییر محسوسی که در سال های اخیر بر روی معماری موزه لوور اعمال شد، توسط معمار I.M. Pie صورت گرفته است. وی کوشش نموده است تا زیبایی و فناوری را درهم آمیزد و سبکی مدرنیستی را ایجاد نماید و همین مسئله سبب شده تا معماری موزه لوور ترکیبی از سنت و مدرنیته را نمایش دهد. ورودی موزه لوور به شکل هرمی متشکل از 637 پانل شیشه ای است که مقیاسی برابر هرم بزرگ مصر دارد. برای ورود به موزه لوور ابتدا باید از این هرم شیشه ای و فلزی که سه هرم کوچک تر را شامل می شود، عبور کرد. این سازه شیشه ای ارتفاعی حدود 20.6 متر دارد و پایه مربعی آن با اضلاعی به طول 35 متر در نظر گرفته شده است. این مجموعه در معماری موزه لوور از 603 قطعه لوزی شکل و 70 قطعه مثلثی شکل شیشه ای تشکیل شده است.

یکی دیگر از عناصر جذاب در معماری موزه لوور که در مجموعه کاخ موزه مشاهده خواهید کرد، دو حیاط است که Cour Carree نامیده شده و به حیاط مربعی و حیاط ناپلئون معروف است. در وسط حیاط فواره ای جذاب نهاده شده و منظره ای عالی از ساختمان های اطراف را به نمایش می گذارد.

تجربه سفر به فرانسه همراه با ققنوس

با مهم ترین شهرهای فرانسه آشنا شوید

آثار هنری موزه لوور پاریس

نزدیک به 380 هزار آثار هنری در موزه لوور واقع شده است و این موزه با نمایش بیش از 35000 اثر هنری یکی از شناخته شده ترین موزه های جهان است. موزه لوور آثار هنری را در 8 بخش نگهداری می نماید که آثار باستانی مصر، یونان، اتروسک و روم، آثار باستانی خاور نزدیک، هنر اسلامی، هنر تزئینی، مجسمه سازی، نقاشی، چاپ و طراحی اشاره نمود. در عکس های موزه لوور پاریس مجموعه ای از این آثار به نمایش درآمده در موزه را خواهید دید که بعضی از آن ها عبارت اند از:

در موزه لوور فرانسه بیش از 35000 اثر هنری نگهداری می¬شود و جالب است بدانید که سالانه حدود 10 میلیون نفر از موزه لوور فرانسه بازدید می نمایند.

1. آفرودیت: مجسمه الهه عشق آفرودیت که با نام ونوس نیز شناخته می شود در بخش آثار هنری یونان باستان نهاده شده است. این اثر هنری که قدمت آن به سال 100 قبل از میلاد برمی شود در قرن نوزدهم از جزیره Milos به موزه آورده شد.

2. مونالیزا: در موزه لوور آثار هنری بسیاری وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به اثر هنرمند بزرگ، لئوناردو داوینچی و نقاشی مشهور ویمونالیزا اشاره نمود. چهار سال طول کشیده است تا داوینچی پرتره این زن مرموز را به خاتمه برساند.

3. نقاشی عروسی در کانا: این نقاشی توسط پائولو ورونیز در سال 1563 کشیده شد که یک داستان معجزه آسا از حضرت عیسی را به تصویر می کشد. پادشاهان و ملکه ها به عنوان میهمانان این جشن به تصویر کشیده شده اند و حضرت عیسی و مادرش مریم نیز در وسط میز نشسته اند.

4. نقاشی کلک مدوسا: این نقاشی یکی از نمادهای رمانتیسم فرانسه است که توسط تئودور ژریکو در سال 1819 نقاشی شد. از دیگر نقاشی های موجود در موزه لوور، نقاشی تاج گذاری ناپلئون در کلیسای جامع نوتردام است که توسط ژاک لوئیز دیوید به تصویر کشیده شده است.

5. لوح حمورابی: از دیگر اشیاء موجود در موزه لوور آثار هنری مربوط به بین النهرین است که لوح حمورابی پادشاه بابل و قوانین اصلاح طلبانه آن را به نمایش می گذارد. این لوح که سمبل بین النهرین به شمار می رود، قدیمی ترین قانون مکتوب تاریخ است و در شهر شوش استان خوزستان پیدا شده است.

6. آثار باستانی مصر: در موزه لوور آثار هنری مصر باستان، پادشاهی میانه، پادشاهی جدید، دوره های رومی و بیزانس، کتیبه ها، نقاشی ها، سنگ قبرها، مومیایی ها، مجسمه ابوالهول و بیش از 50 هزار قطعه از آثار باستانی تمدن نیل که متعلق به 4000 سال قبل از میلاد مسیح است را خواهید دید.

7. آثار باستانی ایران: آجرهای لعابدار و نقوش برجسته بازمانده از کاخ آپادانای شوش، بز بالدار طلایی که به دوره هخامنشی منسوب است و حتی بخش هایی از تخت جمشید را در بخش های مختلفی از موزه لوور فرانسه می توانید ببینید.

موزه لوور تهران!

سال 96 بود که از گوشه کنار خبر آمدن موزه لوور پاریس به تهران شنیده شد، بیشتر مردم فقط عکس های موزه لوور پاریس را دیده بودند اما اکنون می توانستند به تماشای موزه لوور تهران بروند و آثاری که تا به آن روز در عکس ها دیده بودند را از نزدیک ببینند.

بر این اساس در اسفندماه سال 96 نمایشگاهی در موزه ملی ایران با همکاری موزه لوور فرانسه و موزه ملی ایران برپاشده و در آن آثار بسیار ارزشمندی از تمدن های مختلف سراسر جهان به نمایش درآمد که میان آن ها آثاری از فرهنگ ایران زمین هم دیده می شد. با استقبالی که از موزه لوور تهران شده بود این موزه تا 18 مرداد 97 تمدید شد و در طی این مدت 250 هزار نفر از این موزه در تهران دیدن کردند.

اگر گذرتان به شهر جادویی پاریس افتاد بازدید از موزه لوور را از دست ندهید. ازآنجایی که افراد زیادی در طول روز از این موزه بازدید می نمایند بنابراین بهتر است بلیط موزه لوور آنلاین خریداری شود تا مجبور نشوید زمان زیادی را در صف های طولانی خرید بلیط تلف کنید. این موزه همه روزه به غیر از سه شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 6 عصر برای بازدید عموم باز است. قیمت بلیط موزه لوور پاریس حدوداً 15 یورو برای هر نفر است.

منبع: ققنوس
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12647

به "موزه لوور فرانسه؛ عظیم ترین موزه جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه لوور فرانسه؛ عظیم ترین موزه جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید