معرفی مدل توربوی خودروی آریزو 5 و آنالیز خصوصیات آن
به گزارش بانیما، آریزو 5 به عنوان یک خودروی چینی از برند شناخته شده چری حدود سه سال است که در بازار خودروی ایران حضور دارد. با این حال از حضور نسخه توربوی خودروی آریزو 5 در بازار داخل کمتر از یک سال می گذرد. به طور دقیق می توان گفت تقریبا سال گذشته در چنین روزهایی بود که نسخه توربوی این خودرو به خودرو دوستان ایرانی معرفی گردید.
خبرنگاران | سرویس خودرو - آریزو 5 توربو یکی از جدیدترین محصولات شرکت چینی چری در بازار خودروی ایران محسوب می شود. شرکتی که بسیاری از ما بعضی از محصولات آن را در بازار داخل با نام ام وی ام می شناسیم. به هر حال آن چه کاملا معین به نظر می رسد این است که این خودروی شرکت چری هم اکنون در قالب دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار ایران یافت می شود.
پیش از معرفی شدن رسمی مدل توربوی خودروی آریزو 5 در بازار داخل، مدل دستی و اتوماتیک این خودرو تنها دو تیپ لاکچری و اکسلنت را در بر می گرفت. اما پس از به بازار آمدن آریزو 5 توربو، این تیپ جدید از خودروی چری آریزو نیز جزو تیپ های مبتنی بر مدل اتوماتیک این محصول نهاده شد. به این ترتیب هم اکنون خودروی آریزو 5 در قالب سه تیپ لاکچری، اکسلنت و توربو در بازار حضور دارد. در این میان تیپ توربوی این خودرو با نام تی ای (TE) نیز میان خودرو دوستان شناخته می شود.
در مجموع خودروی آریزو 5 چه در قالب تیپ توربو و چه در قالب دو تیپ دیگر خود یک خودروی سواری موسوم به سدان بوده که از قامت میانه و متوسطی برخوردار است. این خودرو به عنوان یک محصول چینی از ظاهر مناسبی بهره می برد و به موجب امکانات و قابلیت های درخور توجهی که در اختیار سرنشینان خود قرار داده است، توانسته در بازار ایران رقابت خوبی را با سایر خودروهای هم رده برقرار کند. حال بد نیست نگاهی به معینات فنی و امکانات و قابلیت های به کار رفته در مدل توربوی خودروی آریزو 5 بیاندازیم تا از داشته های این خودرو بیش از پیش آگاه شویم.
معینات فنی مدل توربوی خودروی آریزو 5
موتور به کار رفته در تیپ TE خودروی آریزو 5 نیز همانند دو تیپ دیگر این خودرو یک موتور 4 سیلندر خطی با بهره مندی از 16 سوپاپ است. موتوری که گنجایش آن به طور دقیق معادل 1499 سی سی بوده و از ضریب تراکم 9.5 به 1 بهره می برد. اگرچه بیشتر ویژگی های این موتور همانند موتور به کار رفته در دو تیپ دیگر خودروی چری آریزو 5 است، اما خصلت توربو شارژ این موتور موجب می شود که توان و قدرت آن بیش از موتورهای معمولی و تنفس طبیعی به کار رفته در سایر تیپ های این خودرو به چشم بیاید.
موتور 1.5 لیتری و مبتنی بر خصلت توربو شارژ به کار رفته در تیپ TE خودروی آریزو 5 موجب می شود که این خودرو بتواند حدبیشتر توانی معادل 147 اسب بخار با احتساب 5500 دور در دقیقه ایجاد کند و حدبیشتر گشتاوری برابر با 210 نیوتن متر با احتساب 3500 دور در دقیقه فراوری نماید. این در حالی است که در دو تیپ دیگر این خودرو حدبیشتر توان و حدبیشتر گشتاور خروجی به ترتیب روی ارقام 116 اسب بخار و 141 نیوتن متر قرار گرفته است. به این ترتیب وجود خصلت توربو شارژ در موتوری که تیپ TE خودروی آریزو 5 در دل خود جای داده است موجب می شود که این تیپ از خودروی چری آریزو بتواند عملکرد فنی بهتری را از خود به نمایش بگذارد.
به عنوان مثال این بهبود عملکرد را می توان در شتاب صفر تا صد خودروی آریزو 5 توربو مشاهده کرد. در واقع ترکیب شدن توان موتور 1.5 لیتری و توربو شارژ این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک و 7 سرعته آن موجب می شود که شتاب مدل توربوی خودروی آریزو 5 حدود 35 درصد نسبت به نسخه معمولی و تنفس طبیعی آن افزایش یابد.
به گونه ای که توسط این موتور توربو شارژ می توان در مدت زمانی حدود 9.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسید. این یعنی شتاب صفر تا صد به دست آمده توسط موتور توربو شارژ این خودرو حدود 5 ثانیه نسبت موتور معمولی این محصول بهینه تر است.
در این میان بد نیست به کیفیت شاسی خودروی آریزو 5 توربو نیز اشاره شود. با توجه به این موضوع که شرکت چری سابقه قابل توجهی در مونتاژ خودروهای خارجی دارد، سران این شرکت توانسته اند ارتباط مناسبی را با شرکت های خودروسازی معتبر خارج از کشور چین برقرار سازند. شرکت هایی که طیف گسترده ای از آنها را خودروسازان نام آشنای اروپایی تشکیل داده اند. از همین رو در بعضی از خودروهای ساخت چری شاهد استفاده از قطعات باکیفیت خارجی هستیم.
با توجه به همین اصل شاهد آن هستیم شاسی خودروی آریزو 5 توسط شرکت بنتلر آلمان ساخته شده است. شرکتی که سابقه همکاری با خودروسازان آلمانی معتبری نظیر بی ام و را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. به طور کل در شاسی طراحی شده برای مدل توربوی خودروی آریزو 5 کوشش اصلی طراحان بر این بوده است تا دقت و انعطاف بیشتری را در مواردی نظیر فرمان پذیری، راحتی، ثبات و قدرت رانندگی توسط این خودرو لحاظ نمایند.
همچنین به منظور کمتر شدن صدای درون کابین خودرو نیز کوشش هایی اجرا شده است. به بیان دقیق تر علاوه بر استفاده از یک پوشش پنبه ای با ضخامت 3 میلی متر، از وجود یک تسمه موتور باریک هم برای کاهش هر چه بیشتر صدا استفاده شده است.
به هر حال می توان این ادعا را عنوان نمود که مدل توربوی خودروی آریزو 5 در مجموع عملکرد بهتری را نسبت به مدل های معمولی این خودرو از خود به نمایش می گذارد.
معینات فنی مدل توربوی خودروی آریزو 5 | |
نوع موتور | بنزین سوز مبتنی بر خصلت توربو شارژ |
گنجایش موتور | 1499 سی سی |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ |
ضریب تراکم | 9.5 به 1 |
حدبیشتر توان موتور | 141 اسب بخار |
حدبیشتر گشتاور موتور | 210 نیوتن متر |
نوع سیستم انتقال نیرو | 7 سرعته اتوماتیک از نوع CVT |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | 48 لیتر |
شتاب صفر تا صد | 9.5 ثانیه |
امکانات و قابلیت های مدل توربوی خودروی آریزو 5
مدل توربوی خودروی آریزو 5 نیز همانند بسیاری از خودروهای چینی مشابه، به امکانات و قابلیت های متعدد و متنوعی مجهز شده است تا در بازار فروش از امکان رقابت با سایر خودروهای خارجی، به خصوص خودروهای کره ای، برخوردار شود. البته بعضی از امکاناتی که مدل TE این خودرو به آنها مجهز است را در دو تیپ دیگر این خودرو نیز می توان مشاهده کرد. به طور کل اگر خریداران به سراغ نسخه فول آپشن خودروی آریزو 5 بروند، قادر به دیدار با امکانات و قابلیت های مفید، کاربردی و مناسبی خواهند بود.
از میان این امکانات می توان به سیستم سرگرمی چند رسانه ای این خودرو اشاره نمود. سیستمی که علاوه بر برخورداری از نمایشگر لمسی رنگی و 7 اینچی، به درگاه های ارتباطی مختلف و متنوعی مانند USB، iPod و حافظه SD نیز مجهز است. علاوه بر آن در این خودرو امکان ارتباط دو طرفه میان نمایشگر لمسی با تلفن همراه یا تبلت نیز مهیا خواهد بود. امکانی که به وسیله اتصال مستقیم یو اس بی، وای فای یا برنامه های اختصاصی تلفن همراه مهیا شده است تا راننده بتواند ارتباط متقابلی را میان ابزارهای همراه خود با سیستم سرگرمی خودرو برقرار سازد.
همچنین باید به این نکته اشاره نمود که در مدل توربوی خودروی آریزو 5 سیستم استارت و روشن کردن موتور خودرو بدون احتیاج به کلید و تنها توسط فشردن یک دکمه صورت می گیرد. این فرایند حتی در صورت انتها یافتن شارژ باتری خودرو و نبودن برق در آن نیز قابل انجام خواهد بود. یعنی می توان تنها با فشردن دکمه مربوط به روشن شدن موتور خودرو آن را روشن نمود.
در کنار موارد یاد شده که بیشتر بر جنبه های سرگرمی و رفاهی دلالت داشتند، شاهد وجود امکانات کاربردی مهمی نیز در مدل توربوی خودروی آریزو 5 هستیم. از میان این قابلیت ها می توان به وجود دوربین پویا برای یاری به پارک این خودرو اشاره نمود. نحوه کار دوربین پویای مذکور به این ترتیب است که با استفاده از سه رنگ مختلف سه موقعیت مکانی گوناگون را توسط خط معکوس از پیش مشخص شده روی نمایشگر خودرو نمایان می سازد تا به یاری آن بتوان خودرو را راحت تر پارک کرد.
افزون بر آن سیستم کنترل باد لاستیک ها نیز در کنار سیستم هشدار سرعت غیر مجاز ESM از جمله قابلیت های مفید و کاربردی به کار رفته در خودروی آریزو 5 به شمار می رود. در سیستم کنترل باد لاستیک ها نمایشگری که در کنار کیلومتر شمار راننده وجود دارد، او را از شرایط فشار باد لاستیک ها آگاه می نماید. همچنین سیستم هشدار دهنده سرعت غیرمجاز این امکان را در مواقعی که راننده از حد سرعت مجاز تنظیم شده در سیستم عبور می نماید، فراهم می نماید تا او بتواند هم به صورت متن و هم در قالب پیغام صوتی هشدار دهنده از این تخطی باخبر شود.
به هر حال مواردی که به آنها اشاره شد جزو مهم ترین قابلیت هایی هستند که در مدل توربوی خودروی آریزو 5 می توان سراغ گرفت.
معینات ظاهری مدل توربوی خودروی آریزو 5
مدل توربوی خودروی آریزو 5 به جز برخورداری از موتور مبتنی بر خصلت توربو شارژ و بهره مندی از معینات فنی بالاتر نسبت به دو تیپ دیگر این خودرو، تفاوت چندان قابل توجهی با سایر تیپ های موجود از آریزو 5 ندارد. به عبارت بهتر تمام تیپ های موجود از خودروی آریزو 5 در بازار خودروی ایران از لحاظ شکل و شمایل و معینات ظاهری کم و بیش شبیه به هم بوده و تفاوت قابل توجهی با یکدیگر در این زمینه ندارند. به طور کل تمام کوشش شرکت چری بر این بوده است تا نمای خودروی آریزو 5 هم در بخش داخل و هم در بخش خارج به خودروهای ساخت کره شباهت داشته باشد.
در نمای جلوی این خودرو توده گسترده ای از ساختار هواکش مانند جلب توجه می نماید. توده ای که قسمت های مهمی از بخش جلو پنجره و سپر این خودرو را به تسخیر خود در آورده است. بخش جلو پنجره آریزو 5 به شکل یک چند ضلعی با گوشه های نسبتا نرم طراحی شده است و در دو سمت آن چراغ های جلوی این خودرو خودنمایی می نماید. چراغ هایی که با ترکیب واضح و طراحی کشیده ای که از آن برخوردارند به چهره چری آریزو 5 حالتی مصمم و پایدار بخشیده اند. در این میان خطوط حجم دهنده به کار رفته در کاپوت این خودرو نیز نقش مهمی بر عهده دارد تا مصمم بودن و پایداری بیشتری را به چهره آریزو 5 بیفزاید.
در بخش کناری این خودرو دو خط حجم دهنده موازی به چشم می خورد. خطوطی که با نوع طراحی کشیده درهای این خودرو هماهنگی جالب توجهی را برقرار ساخته و جلوه مناسبی به نمای کنار آریزو 5 بخشیده اند. در بخش انتهای نمای کناری این خودرو نیز جلوه های اسپورت آن شدت و قوام دو چندانی می یابد. جلوه هایی که مهم ترین جنبه آنها در طراحی نسبتا منحنی این بخش خلاصه شده است.
در نمای عقب خودروی چری آریزو 5 می توان موضوع الگو دریافت از محصولات کره ای را بیش از پیش احساس کرد. جزییاتی نظیر حجم سایه بان مانند بالای صندوق عقب این خودرو در کنار فرو رفتگی قسمت پایین صندوق عقب آن و همچنین طراحی کشیده و نوک تیز چراغ های بخش عقب این خودرو را می توان از جمله شاخصه های اصلی نمای پشتی خودروی چری آریزو 5 قلمداد کرد. در مجموع شاید بتوان ادعا کرد که خودروی آریزو 5 در این زمینه تا حدی از محصولات شرکت هیوندای الهام گرفته است.
طراحی بخش داخلی این خودرو نیز همانند بخش بیرونی آن کاملا قابل توجه جلوه می نماید. در درون خودروی آریزو 5 طراحی قابل قبول کنسول اصلی و هماهنگی اجزای مختلف سیستم سرگرمی این خودرو با یکدیگر بسیار به چشم می آید. کنسولی که به شکل حرف تی انگلیسی طراحی شده و هماهنگی مناسبی با سایر اجزای داشبورد این خودرو برقرار نموده است. افزون بر آن حالت پرداخت کوره ای دریچه کولر و نوارهای کرومی نقره ای رنگی که فضای داخل این خودرو را آذین بسته اند، حالت نسبتا مدرنی به نوع طراحی آن بخشیده اند. افزون بر آن جنس به کار رفته در طراحی بخش داشبورد و سایر اجزای کابین این خودرو نیز در قیاس با مورد مشابه در سایر محصولات چینی اندکی بهتر و مرغوب تر جلوه می نماید.
در مجموع می توان ادعا کرد که خودروی آریزو 5 شرکت چری چه در نوع طراحی نمای داخلی و چه در نوع طراحی نمای خارجی عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشته است. به طور کل هنگامی که معینات ظاهری آریزو 5 با معینات فنی مدل توربوی این خودرو در هم می آمیزد، این مدل از خودروی آریزو 5 را در نزد مشتریان و خریداران بالقوه آن خواستنی تر و جذاب تر از مدل های معمولی و استاندارد جلوه می دهد.
قیمت مدل توربوی خودروی آریزو 5
بر اساس بخشنامه ای که نماینده اصلی فروش خودروهای چری در ایران یعنی شرکت مدیران خودرو در تیر ماه سال جاری منتشر نموده، قیمت کارخانه ای مدل TE خودروی آریزو 5 معادل 88 میلیون و 271 هزار تومان و قیمت نهایی آن نیز معادل 100 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.
با این حال بنابر اطلاعات اعلام شده در این بخشنامه مبلغی هم تحت عنوان پرداخت های قانونی و الزامی به قیمت نهایی این خودرو افزوده می شود. بنابر اطلاعات مذکور پرداخت های قانونی و الزامی مواردی نظیر هزینه های مربوط به بیمه شخص ثالث، مالیات ارزش افزوده، مالیات شماره گذاری، عوارض شماره گذاری، عوارض عمران ارگ، صدور و پست کارت هوشمند و سایر خدمات را در بر می گیرد. به این ترتیب قیمت این خودرو همراه با پرداخت های قانونی و الزامی مبلغی معادل 123 میلیون و 288 هزار تومان خواهد بود.
در انتها اگر تمایل دارید می توانید برای آشنایی نزدیک تر با خودروی آریزو 5 ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید.
منبع: setare.combestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا