مروری بر نیم قرن خدمات خسرو هرندی در عرصه علم و ورزش

به گزارش بانیما، خسرو هرندی استاد بین المللی شطرنج ایران که شب گذشته از جهان رفت، نزدیک به نیم قرن در عرصه علم و ورزش فعالیت های زیادی داشت.

مروری بر نیم قرن خدمات خسرو هرندی در عرصه علم و ورزش

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون شطرنج، خسرو هرندی استاد بین المللی شطرنج شب گذشته (17 دی ماه 1397) جان به جان آفرین تسلیم کرد. بسیاری از قهرمانان شطرنج امروز ایران ثمره سالها کوشش این استاد گرانقدر بودند و نقش پررنگ ایشان در شطرنج ایران بر هیچ کس پوشیده نیست.

خسرو هرندی متولد 20 شهریور 1329 ، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. وی پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در بهمن 1352 به عنوان عضو هیات علمی به استخدام دانشگاه درآمد. هرندی نزدیک به 27 سال به عنوان عضو هیات علمی فعالیت کرد و در نهایت با تقاضای بازنشستگی خودخواسته به کارش در دانشگاه سرانجام داد.

استاد هرندی در رشته ورزشی شطرنج بیش از 50 سال فعالیت داشت و دوبار عنوان قهرمانی کشور را به خود اختصاص داد. وی دو بار (به مدت 6 سال) عنوان قهرمانی غرب آسیا را نیز در اختیار داشت. هرندی اولین استاد بین المللی شطرنج ایران بود که این عنوان را در سال 1354 همراه با قهرمانی آسیا بدست آورد.

استاد خسرو هرندی علاوه بر دو دهه حضور به عنوان بازیکن در تیم ملی، در زمینه مربیگری نیز توفیقات بسیاری داشت تا جایی که موفق به کسب بالاترین مدرک مربیگری فدراسیون جهانی شطرنج (مربی ارشد فیده) شد. این البته تمام خدمات استاد هرندی به شطرنج نبود، ایشان نزدیک به 20 سال هم به عنوان مربی رده های سنی (نوجوانان و جوانان) و بزرگسالان فعالیت داشت.

استاد هرندی در مقطعی نیز مسئولیت کمیته آموزش و مربیان فدراسیون شطرنج را عهده دار بود.

در هنگام بازگشایی مجدد فدراسیون شطرنج پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، استاد هرندی به عنوان دبیر فدراسیون فعالیتش را از سر گرفت و با هزینه شخصی فدراسیون ایران را به عضویت فدراسیون جهانی (فیده) در آورد.

هرندی از اواسط دهه هفتاد درگیر یک بیماری مزمن شد تا اینکه شامگاه هفدهم دی ماه سال 1397 جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ روحش شاد و یادش گرامی.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1531

به "مروری بر نیم قرن خدمات خسرو هرندی در عرصه علم و ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر نیم قرن خدمات خسرو هرندی در عرصه علم و ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید