محققان دانشگاه امیرکبیر برگزیده جشنواره اندیشمندان جوان شدند

به گزارش بانیما، محققان دانشگاه امیرکبیر با طراحی مدلی که می تواند نزدیک شدن به ناحیه بحرانی بریده شدن لوله های حفاری چاه های نفت و گاز را پیش بینی کند، برگزیده جشنواره اندیشمندان جوان شدند.

محققان دانشگاه امیرکبیر برگزیده جشنواره اندیشمندان جوان شدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با موضوع حمایت از ایده پردازی، نوآوری، کارآفرینی و تجازی سازی برگزار گردید که در این جشنواره ایده محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان توسعه یک نرم افزار برای پیش بینی ناحیه بریده شده لوله های حفاری در حفاری چاه های نفت و گاز برگزیده شد.

تیم تحقیقاتی پتروپلی تکنیک 2 دانشگاه صنعتی امیرکبیر متشکل از ارسلان رفیعی سرپرست تیم، مهندس افشین بحری بررسی داده، مهرداد قاسمی متخصص هوش مصنوعی با راهنمایی و راهنمایی احسان خامه چی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روابط و نمودار هایی را گسترش دادند که می تواند نزدیک شدن به ناحیه بحرانی بریده شدن لوله های حفاری که تحت تنش و کرنش های گوناگونی در چاه های نفت و گاز است را پیش بینی و آلارم دهد.

این تیم با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه های عصبی برای پیش بینی بعضی پارامتر ها و استفاده از داده های چاه هایی که در قبل مشکل twist-off داشتنه اند، توانسته اند مدلی را طراحی و ارائه نمایند که در همه دکل های حفاری بدون احتیاج به انجام هزینه های اضافی، ناحیه های بحرانی حفاری را برای رشته حفاری تعیین و رفع کند.

همچنین به گفته سرپرست تیم، برنامه های داده شده فراتر از آکادمیک بودن طرح است و در تمامی دکل های حفاری قابلیت اجرا دارد که باتوجه به شرایط و زمان تحریم، درحال حاضر هیچ کدام از دستگاه های حفاری در کشور، روشی برای پیش بینی twist-off لوله حفاری به کار نمی گیرند.

یکی از پرهزینه ترین بخش های صنعت نفت و گاز در شاخه بالادستی، بخش حفاری به شمار می رود و در مهندسی حفاری هزینه روزانه دکل ها بسیار بالا است.

بریده شدن یا twist-off رشته حفاری یکی از مشکلاتی است که در حفاری چاه های نفت و گاز در ایران و دنیا به وفور دیده می گردد که برای رفع کردن این مشکل هزینه های بسیار زیادی به شرکت های صاحب دکل حفاری تحمیل می گردد بنابراین برای پیش بینی و پیشگیری از این مشکل، می توان با استفاده از مدل تیم پتروپلی تکنیک 2، نزدیک شدن به ناحیه بحرانی twist-off را تعیین کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6456

به "محققان دانشگاه امیرکبیر برگزیده جشنواره اندیشمندان جوان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان دانشگاه امیرکبیر برگزیده جشنواره اندیشمندان جوان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید