لایه های پنهان از آتشکده محل تبعید ابوعلی سینا کشف شد

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن کریمی سرپرست هیأت برآورد فردقان شرح داد که آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده فردقان باقی مانده یک ستون سه وجهی ساخته شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود 2 متر می رسد. به منظور شناسایی و معین شرایط کلی اثر، دستیابی به ابعاد پنهان آن، معین کاربری اصلی بنا، تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی در صورت اثبات آتشکده بودن بنا و ارایه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه برآورد باستان شناسی پیش بینی شده و در حال انجام است.

لایه های پنهان از آتشکده محل تبعید ابوعلی سینا کشف شد

این باستان شناس با بیان اینکه روستای فردقان از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است گفت: به لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه ای که از جنوب به شمال جریان دارد قرار گرفته است. این روستا در گذشته به دلیل وجود منابع آبی سرشار از شرایط آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست طبیعی مناسبی برای استقرار گروههای انسانی محسوب می شده اما در سالیان اخیر به دلیل خشک شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد. بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی اجرا شده بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا واقع شده است.

به گفته او، بررسی اجرا شده در بافت معماری روستا نشان می دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا واقع شده است و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است این اثر تاریخی به شماره 25019 در سال 87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته او، تحقیقات مردم نگاری در محل اثر از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است حکایت دارد.

عملیات برآورد در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد .

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7451

به "لایه های پنهان از آتشکده محل تبعید ابوعلی سینا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایه های پنهان از آتشکده محل تبعید ابوعلی سینا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید