فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستور خط فارسی را روانه کتابفروشی ها کرد

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران ، با گذشت دو دهه از انتشار نخستین نسخه دستور خط فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ویراست تازه این اثر را منتشر کرد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستور خط فارسی را روانه کتابفروشی ها کرد

درباره دستور خط فارسی همیشه اختلاف نظر وجود داشته است؛ بعضی معتقدند نویسنده حق دارد شیوه نگارش خودش را داشته باشد و بعضی نیز بر این باورند که باید همه از دستور خط واحدی پیروی نمایند و برای خط نیز همانند علومی مانند ریاضی قواعد و ضوابط خاصی معین گردد.

ازاین رو، فرهنگستان زبان و ادب فارسى، به حکم وظیفه که برحسب اساسنامۀ خود در پاسدارى از زبان و خط فارسى بر عهده دارد، از همان نخستین سال هاى تاسیس، درصدد گردآورى مجموع قواعد و ضوابط خط فارسى و بازنگرى و تنظیم و تدوین و تصویب آن ها برآمد و در این کار راه میانه را برگزید و کوشید تا در تدوین دستور خط فارسى اعتدال را رعایت کند.

نخستین بار به ابتکار مرحوم حسن حبیبی در سال 1372 کارگروهی برای تدوین دستور خط فارسی به مدیریت علی اشرف صادقی و سپس احمد سمیعی (گیلانی) تشکیل شد. پس از برگزاری 59 جلسه و اعمال دیدگاه های صاحب نظران، دستور خط فارسی در جلسه دویست ویازدهم شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 30 تیر 1380 تصویب شد.

اکنون با گذشت بیش از 20 سال از انتشار دستور خط فارسی و دریافت بازخوردهای متعدد، بعلاوه فراگیرشدن حروف نگاری در محیط رایانه و فضای مجازی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تشکیل کارگروهی زیرنظر محمد دبیری مقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان و با حضور بعضی از اعضای پیوسته، وابسته و هیئت علمی فرهنگستان و بهره گیری از آرای تنی چند از صاحب نظران خارج از فرهنگستان، برای بازنگری در دستور خط فارسی تشکیل و پس از برگزاری 50 جلسه، ویراست نو دستور خط فارسی تدوین، تصویب و آماده انتشار شد.

در تدوین دستور خط فارسی، حفظ چهره خط فارسی، حفظ استقلال خط، تطابق مکتوب و ملفوظ، فراگیر بودن قاعده، سهولت نوشتن و خواندن، سهولت آموزش قواعد و فاصله گذاری در خط فارسی مورد توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی ویراست نو دستور خطفارسی را در 88 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 22584

به "فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستور خط فارسی را روانه کتابفروشی ها کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستور خط فارسی را روانه کتابفروشی ها کرد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستور خط فارسی را روانه کتابفروشی ها کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید