دلیل انحراف عجیب کهکشان راه شیری چیست؟ ، یک تئوری جالب درباره ماده تاریک مرموز

به گزارش بانیما، نقشه برداری اخیر از کهکشان راه شیری نشان داد که این کهکشان دارای پیچ و تابی است که نحوه وقوع آن نامشخص است. تئوری حیرت انگیز اخیر ادعا می نماید کهکشان راه شیری به وسیله توده های نامرئی غول پیکری منحرف می گردد که تلسکوپ ها قادر به تماشا آن نیستند.

دلیل انحراف عجیب کهکشان راه شیری چیست؟ ، یک تئوری جالب درباره ماده تاریک مرموز

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سان، یک تئوری مدعی است که پیچ و تابی که در کهکشان راه شیری کشف شده، ممکن است به وسیله یک توده بزرگ از ماده تاریک ایجاد شده باشد. این کشف و نظریه می تواند اطلاعات جدیدی در خصوص تکامل کهکشان راه شیری و چگونگی تغییر آن در طول زمان ارائه دهد.

مطالعه اخیر بر این باور است که هاله ای کج شده و ناهمتراز از ماده تاریک در کهکشان راه شیری در مقایسه با میزان گیری های گذشته، باعث می گردد که میزان کهکشان تغییر کند. ماده تاریک برای ما نامرئی است اما ممکن است علت تغییراتی باشد که در میزان گیری ها مشاهده شده است.

این مطالعه 14 سپتامبر در نیچر منتشر و به وسیله اخترفیزیکدان جیوون جسی هان از مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان (CfA) رهبری شده است. پیچ و تاب و شراره مشاهده شده در کهکشان با یاری تلسکوپ فضایی گایا کشف شد و محققان در حال نقشه برداری از موقعیت و سرعت ستارگان در کهکشان راه شیری با دقت بالا بودند.

هان در این مطالعه گفت: ما نشان می دهیم که هاله ای از ماده تاریک، می تواند باعث ایجاد پیچ و تاب و شراره مشاهده شده در قرص کهکشانی در همان دامنه و جهت داده ها گردد. این نتایج، در ترکیب با داده های موجود در هاله ستاره ای، شواهد قانع کننده ای ارائه می نماید که کهکشان ما در هاله ای کج و منحرف شده از ماده تاریک قرار گرفته است.