سلامت آدمها را بر حضور تماشاگر در استودیو ترجیح دادیم

به گزارش بانیما، تهیه کننده و کارگردان چهل تیکه این برنامه را برای بزرگداشت و قدردانی از آدم هایی مطرح کرد که سال ها زحمت می کشند اما دیده نمی شوند.

سلامت آدمها را بر حضور تماشاگر در استودیو ترجیح دادیم

الهام حاتمی، کارگردان و تهیه نماینده برنامه تلویزیونی چهل تیکه درباره چرایی و چگونگی ساخت فصل چهارم این برنامه به خبرنگاران گفت: در ابتدا اصلا قصد ساخت فصل چهارم این مجموعه را نداشتیم؛ بلکه قرار بود ویژه برنامه ای برای ماه رمضان داشته باشیم؛ اما به دلیل آماده نبودن استودیو، دکور و البته اختلالاتی که بر اثر کرونا ایجاد شد، به این نتیجه رسیدیم که با نظر مدیر گروه و با توجه به پخش برنامه دورهمی و چینش برنامه بر اساس مدت زمان مجموعه که بالا بود، تصمیم گرفتیم که چهل تیکه را در ماه محرم پخش کنیم و سعی کردیم که در مناسبت های پیش رویمان برنامه های خوبی با آدم های خاص آن دوران داشته باشیم و گفت وگوها را بنا بر ایامی که در آن هستیم پیش ببریم و مهمان ها را هم ویژه انتخاب کردیم.

او همچنین درباره تداوم ساختار فصل چهارم مجموعه چهل تیکه همچون دیگر فصل ها، بیان نمود: این برنامه، بزرگداشت مهمانانی است که در چهل تیکه حضور پیدا می نمایند. ابتدا قرار بود که گزارش های مردمی و ... برای پخش داشته باشیم که متاسفانه اپیدمی کرونا تمامی برنامه ریزی ها را بهم ریخت و تصمیم گرفتیم برای سلامتی خودمان و عوامل کار برنامه را در قالب ساختار جمع وجور و با سوالات بهتر اجرا کنیم. تغییراتی که در این فصل از برنامه داشتیم شامل تقویت گفت وگوها و تغییر موسیقی بود که در این فصل حاصل شد. همچنین در این فصل علی رغم دیگر فصل ها تماشاگر در استودیو حضور نداشت که خود تماشاگر رونق بازار است و نبود آن، بسیار اذیت نماینده بود و تمام کوشش تیم چهل تیکه این بود که برنامه را طوری پیش ببریم که خسته نماینده نبوده و فقدان تماشاگر حس نگردد.

حاتمی درباره شرایط ضبط فصل چهارم چهل تیکه در ایام کرونا اضافه کرد: وقتی که دغدغه حفظ سلامتی همکاران و عوامل کار را داشته باشی تا مسئله ای پیش نیاد و تا خاتمه برنامه همگی سالم باشند، یک بخشی از ذهنت تمام مدت درگیر این موضوع است. البته در تمام مدت زمان ضبط برنامه تمامی پروتکل های بهداشتی از جمله ضدعفونی محیط، استفاده از ماسک و ... را برای حفظ سلامتی عوامل و به ویژه مهمانان رعایت کردیم و خدا را شکر تا خاتمه آخرین روز ضبط، کسی از تیم چهل تیکه به این ویروس مبتلا نشد. مهمانان بسیاری داشتیم که دوست داشتند در برنامه حضور پیدا نمایند، اما متاسفانه به دلیل کرونا، ترس از بیماری و یا منع دکتر نتوانستند در این برنامه همراه ما باشند.

کارگردان و تهیه نماینده برنامه تلویزیونی چهل تیکه درباره اختلالات حاصل از حضور نداشتن تماشاگر در استودیو در فرایند فراوری چهل تیکه مطرح کرد: چهل تیکه همچون تئاتر است، وقتی تئاتری بدون حضور تماشاگر بر صحنه می رود، کسی نفس به نفس مهمان و مجری نیست؛ نبود تماشاگر در استودیو چهل تیکه هم، یک کمبود برای برنامه بود؛ اما به دلیل اینکه سلامتی هموطنان اولویت و اصل کارمان بود، کوشش کردیم که با این موضوع کنار بیاییم. در قسمت پلاتوهای طنز محمدرضا علیمردانی، کار را پس از ضبط افکت گذاری کردیم که از حالت یکنواخت خارج گردد. در کل نبود تماشاگر برای عوامل کار نیز سخت بود؛ چراکه حضور و لبخند تماشاگر به فرایند گفت وگو یاری نموده و جهت گفت وگو را راهنمایی می نماید و وقتی تماشاگر حضور ندارد، خودمان باید همه چیز را پیش ببریم.

حاتمی با اشاره به ملاک ها و معیارهای انتخاب مهمانان فصل چهارم چهل تیکه اعلام کرد: ملاک اصلی ما این بود که مهمانان برنامه، کسانی باشند که کم دیده شده اند، اما حرف های بسیاری برای گفتن دارند. افشین سنگ چاپ و مرتضی ضرابی از کسانی بودند که در چهل تیکه حضور پیدا کردند و برنامه هایشان نیز بسیار مورد استقبال نهاده شد. این بزرگان، سوپراستار نیستند که در تمامی برنامه ها حضور داشته باشند اما کسانی بودند که حرف های بسیاری برای گفتن داشتند و وقتی با آن ها گفت وگو می کنیم به ابعادی از زندگی شان اشاره می گردد که کسی آن ها را نمی داند و بسیار آموزنده است.

او ادامه داد: چهل تیکه به مهمان فرصت بروز احساسات و عواطفش را می دهد و مجری کار گفت وگو را به سمت خود نمی کشد و با گفت وگوشونده همچون طرف یک رقابت، رفتار نمی نماید، بلکه به مهمان فرصت بیان حرف هایش را می دهد و صرفا با سوالات، مهمان را برای ادامه برنامه راهنمایی می نماید. در واقع محمدرضا علیمردانی، مجری برنامه نیست، بلکه میزبان برنامه است و اولین کاری هم که یک میزبان باید انجام دهد، احترام به مهمان است و اینکه رفتاری داشته باشد تا مهمان احساس تنهایی نکند.

این کارگردان اضافه کرد: سوالات برنامه هدفمند و جهت معین است و سوالات بی هدف و بی جهت از مهمان پرسیده نمی گردد، قبل از گفت وگو درباره تمام ابعاد زندگی مهمان تحقیق و پژوهش می گردد و ما براساس این تحقیق ها با مهمان گفت وگو می کنیم و این مسئله باعث می گردد تا برنامه با مهمانانی که بسیار هم شاخص نیستند، جذاب دیده گردد.

وی درباره انتخاب حضور برنامه سازان تلویزیونی به عنوان مهمان در برنامه چهل تیکه اضافه کرد: چهل تیکه یک برنامه بزرگداشت و قدردانی از آدم هایی است که سال ها زحمت می کشند اما دیده نمی شوند و خاطرات جذابی هم دارند که شاید هیچ وقت فرصت بیانش را نداشته باشند. آدم هایی همواره پشت پرده هستند که تمام بار کار را بر دوش می کشند اما هیچ زمانی دیده نمی شوند و با این برنامه، گفت وگو با این هنرمندان، نشان دادن تصاویر و کارهایی که انجام دادهاند بیشتر به مردم شناخته می شوند. البته آدم های بسیاری از جمله گریمورها، طراحان صحنه و ... مد نظرم بود که در برنامه دعوت کنم؛ اما متاسفانه کرونا ما را زمین گیر کرد. با این حال اما بازخوردهایی که از مردم داشتیم، چینش مهمان ها برای مردم و کسانی که می شناسم، راضی نماینده بود.

حاتمی در خاتمه درباره ملاک تغییر دکور برنامه چهل تیکه از میدان حسن آباد به خیابان انقلاب گفت: در ابتدا قرار بود که دکور تغییری نداشته باشد اما به این نتیجه رسیدیم که این نماد را به نماد دیگری تغییر بدهیم. میدان حسن آباد، المان تهران بود و تصمیم گرفتیم که نمادی در فصل چهارم گذاشته گردد که نماد دهه شصت باشد و عمومیت بیشتری هم داشته باشد و پس از تصمیم گیری به این دکور نهایی رسیدیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12228

به "سلامت آدمها را بر حضور تماشاگر در استودیو ترجیح دادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت آدمها را بر حضور تماشاگر در استودیو ترجیح دادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید