زلنسکی: از اوکراین گیت سربلند بیرون آمدیم، خواستار صلح با روسیه هستیم

به گزارش بانیما، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی ضمن اعلام سربلند بیرون آمدن کشورش از پرونده استیضاح رئیس جمهور آمریکا گفت قصد دارد با روسیه به توافق صلح دست یابد.

زلنسکی: از اوکراین گیت سربلند بیرون آمدیم، خواستار صلح با روسیه هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت، دولتش از پفراینده رسوایی اوکراین گیت سربلند پیروز آمده است و اکنون خواستار رسیدن به صلح با روسیه و گسترش روابط با اروپا است.

زلنسکی در مصاحبه ای مفصل با روزنامه گاردین درخصوص پفراینده اوکراین گیت که به استیضاح رئیس جمهور آمریکا انجامید گفت: فکر می کنم اوکراین با افتخار و سربلند از این داستان عبور کرد.

وی درباره برنامه دعوت دولت آمریکا برای حضورش در کاخ سفید گفت: گفته اند [مقدمات دیدار] آماده شده است. شنیدن چنین چیزی برای من سخت است. من فردی هستم که کارهایم را بر اساس زمان بندی انجام می دهم. دیپلمات های ما در حال گفت وگو با دیپلمات های آمریکایی هستند. می خواهم که دیداری پر ثمر داشته باشیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا متهم شده بود که برای بدنام کردن جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به کی یف فشار آورده است تا در مورد فرزند بایدن که عضو هیأت مدیره یک شرکت گاز اوکراینی است، تحقیقات قضایی به راه اندازد. در نهایت این اتهامات به استیضاح ترامپ منتج شد اما او توانست در جلسه دادگاه سنا تبرئه شود.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در سفر به اوکراین در نشستی خبری گفت: من امروز اینجا هستم که یک پیغام واضح را بدهم: ایالات متحده مبارزه اوکراین برای آزادی، دموکراسی و رفاه را یک مبارزه پویا و زنده می داند و تعهد ما به حمایت از این مبارزه، گسسته نخواهد شد.

وی با ابراز تمایل از رسیدن کشورش به صلح با روسیه گفت زمان در حال گذر است و دولت می تواند یک سال از وقت خود را را برای رسیدن به توافق کامل صرف کند. پس از آن [توافق] باید اجرایی شود. هر زمانی بیش از این قابل قبول نیست.

زلنسکی درباره دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: به گمانم او حرف هایم را درک کرد. من این احساس را داشتم. امیدوارم احساسم غلط نباشد.

او درباره الحاق منطقه کریمه اوکراین از سوی روسیه و نقدها داخلی از دیدارش با پوتین گفت، تبادل زندانیان نشانه پیشرفت است. زلنسکی گفت: این کارها برای چه کسی انجام شد؟ برای مردم. بازگرداندن قلمرو در قبال کشته شدن یک میلیون نفر چه سودی دارد؟

روسیه و اوکراین به دنبال تحولات سال 2014 و روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف، روابط متشنجی را تجربه کرده اند و این تنش ها بعد از همه پرسی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاقش به روسیه همچنان ادامه یافته است.

با این حال دو کشور فرایند بهبود روابط را در پیش گرفته و تا کنون در چند مرحله به تبادل زندانیان جنگی پرداخته اند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اخیراً در مصاحبه با روزنامه روسی روسیسکایا گازِتا از آمادگی این کشور برای تبادل سفیر با اوکراین خبر داده و بر پیوندهای خانوادگی دو کشور همسایه تاکید کرده است.

لاوروف گفت: این طرف اوکراینی بود که سفیر خود را (از مسکو به کی یف) فراخواند و تهدید به قطع روابط کرده بود حالا کسی به احتمال تصمیم زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) برای بازگرداندن سفیر اشاره کرد و از نظر ما این کار خوبی خواهد بود.

ص

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7939

به "زلنسکی: از اوکراین گیت سربلند بیرون آمدیم، خواستار صلح با روسیه هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلنسکی: از اوکراین گیت سربلند بیرون آمدیم، خواستار صلح با روسیه هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید