روسیه تردد دیپلمات های آمریکایی را سخت تر کرد

به گزارش بانیما، کاردار موقت سفارت آمریکا در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، یاداشتی را با مضمون سخت تر شدن تردد دیپلمات های آمریکایی در خاک روسیه به وی ابلاغ کرد.

روسیه تردد دیپلمات های آمریکایی را سخت تر کرد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: بارت گورمن کاردار موقت سفارت آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار و با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد.

در این ملاقات بعضی موضوعات مهم روابط روسیه و آمریکا مطرح و آنالیز شد و در یادداشتی که به گورمن تسلیم شد بعضی تغییرات اعمال شده ازسوی طرف روسی درمورد مقررات تردد دیپلمات های سفارت امریکا و مراکز کنسولی این کشور در خاک روسیه اعلام شد.

به طرف آمریکایی اعلام شد که در آینده نزدیک تصمیمات بعدی روسیه در راستای اجرای بیانیه روز 16 آوریل وزارت امور خارجه روسیه به سفارت آمریکا در مسکو ابلاغ خواهد شد.

در بیانیه روز 16 آوریل (27 فروردین ماه) وزارت خارجه روسیه گفته شده بود: در پاسخ به تحریم های آمریکا علیه روسیه در آینده نزدیک، تدابیر زیر اعمال خواهد شد:

بر اساس اصل اقدام متقابل، دیپلمات های آمریکایی متناسب با اقداماتی که آمریکا علیه دیپلمات های روس در این کشور انجام دهند، از روسیه اخراج می شوند.

باتوجه به محدودیت اعمال شده در خصوص صدور ویزا برای افراد مامور برای کار در مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا، روسیه سالانه به 10 نفر از آمریکا برای ماموریت کوتاه مدت در مراکز دیپلماتیک این کشور ویزا صادر خواهد نمود.

مطابق با کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین و قوانین روسیه ازجمله قانون کار این کشور، تدابیری برای متوقف کردن استخدام کارمندان محلی برای کار در مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه بکار گرفته خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خاطرنشان نموده است که باتوجه به موارد تخلف و نقض قوانین روسیه توسط کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا در مناطق این کشور، اجرای تفاهم نامه سال 1992 در خصوص تفاهم برای آزادی تردد متوقف می گردد.

در بیانیه خاطرنشان شده است که براساس این تصمیم، کارکنان بنیادها و سازمان های اجتماعی آمریکایی نمی توانند آزادانه در مناطق روسیه فعالیت نمایند و محدودیت ها شامل حال آنها خواهد شد.

به دنبال افزایش تنش در روابط مسکو - واشنگتن، جان سالیوان سفیر آمریکا نیز به درخواست مسکو، روسیه را ترک کرد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال 2014 تا به امروز بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی علیه مسکو وضع نموده است.

در یک هفته اخیر آمریکا 10 دیپلمات روس را اخراج و بسته جدید تحریمی در خصوص این کشور وضع و در پاسخ روسیه نیز 20 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب کاردار روسیه را به بهانه اقدامات بی ثبات نماینده این کشور احضار کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز حکمی را صادر کرد که بر اساس آن فهرست کشورهای متخاصم علیه روسیه به منظور اعمال محدودیت ها و تحریم هایی در خصوص این کشورها، معین گردد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اظهار داشت: این حکم رئیس جمهوری روسیه با عنوان دفاع از منافع و امنیت کشور صادر شده و بزودی دولت روسیه فهرست کشورهای خصومت طلب در خصوص روسیه را تنظیم خواهد نمود.

براساس این حکم، تدابیری برای مقابله با اقدامات خصمانه کشورها در خصوص روسیه اتخاذ و بکار گرفته خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه روسیه گفت: برای مقابله بیشتر با آمریکا آماده ایم.

لاوروف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه 1 که در برنامه مسکو. کرملین. پوتین پخش شد، در واکنش به این سوال که آیا واقعا گفت وگو با مقامهای آمریکایی در سطح کاری در خصوص ملاقات روسای جمهوری روسیه و آمریکا شروع شده است، اظهار کرد: همه سخنان ما در پاسخ به اقدامات غیردوستانه اخیر آمریکا بیان شده است.

وی اضافه کرد: ما همه تدابیر بکار گرفته (در پاسخ به اقدامات آمریکا) را اعلام نموده ایم و اگر تنش های بین دو کشور تشدید گردد، آماده برای اتخاذ تدابیر بیشتر هستیم.

دیمیتری مدودیف معاون شورای امنیت روسیه اظهار داشت : از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده بودند.

به گزارش ایرنا، مدودیف که از سالهای 2008 تا 2012 رئیس جمهوری روسیه بود، روز آدینه در مقاله ای در خبرگزاری ریانووستی نوشت: از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم، دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده اند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15622

به "روسیه تردد دیپلمات های آمریکایی را سخت تر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه تردد دیپلمات های آمریکایی را سخت تر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید