راهکاری برای کاهش فشارخون

به گزارش بانیما، پرفشاری خون اولین عامل خطر منجر به مرگ در تمام دنیا است و یکی از مهم ترین بیماری های مزمن و دامن گیر در کشور های توسعه یافته و درحال توسعه است که مردم زیادی برای برطرف آن از انواع دارو های شیمیایی استفاده می نمایند.

راهکاری برای کاهش فشارخون

به گزارش، پرفشاری خون، عارضه ای است که در آن فشارخون به طور مزمن بالاتر از 14 روی 9 سانتی متر جیوه باشد. شیوع بالای فشارخون در سراسر دنیا و ایجاد عوارض جدی و خطرناک بر ارگان های بدن، این بیماری را به یک مشکل عمده بهداشتی در کلیه جوامع تبدیل نموده است.

شیوع دنیای پرفشاری خون حدود یک میلیارد نفر است و حدوداً 7 میلیون مرگ سالانه را می توان به این بیماری نسبت داد. در کشور ما ایران نیز ازآنجاکه در مرحله گذر تغذیه ای واقع شده است، مانند بسیاری از کشور های درحال توسعه، بیماری های غیر واگیر نظیر پرفشاری خون از عوامل اصلی مرگ ومیر به حساب می آیند.

آن گونه که متخصصان می گویند پرفشاری خون دارای پیامد های مهمی در بهداشت عمومی و حتی اقتصاد است. این بیماری بر عملکرد جنسی بیمار، حرفه او، نقش های اجتماعی و بسیاری دیگر از زوایای زندگی بیمار از قبیل توان او در حفظ زندگی خانوادگی و انجام کار های روزمره تأثیر گذاشته و زندگی وی را دچار تحولات نامطلوبی می نماید. اما اصلاح شیوه زندگی درکنار اصلاحات و راهبرد های دارویی می تواند باعث کنترل این بیماری گردد. بااین حال و باوجود در دسترس بودن بیش از صد نوع داروی متفاوت برای فشارخون که کارایی همگی به اثبات رسیده است، میزان های گزارش شده برای کنترل فشارخون ناامیدکننده است. ازاین رو پزشکان در کوشش هستند تا از درمان های مکملی نظیر رایحه درمانی نیز برای کنترل این بیماری بهره ببرند.

در همین خصوص، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به انجام مطالعه ای علمی پژوهشی پرداخته اند که در آن، تأثیر رایحه درمانی یا اصطلاحاً آروماتراپی با استفاده از اسانس گل محمدی بر فشارخون بیماران مورد آنالیز قرار گرفته است.

این پژوهش، روی 62 نفر از بیماران مبتلابه پرفشاری خون در شهر بهرمان از مناطق شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان اجرا شده است و در آن، بیماران طی دو هفته، دو بار در روز و به مدت دو دقیقه از طریق استنشاق سه قطره از اسانس گل محمدی روی پنبه تحت رایحه درمانی قرار گرفتند و شرایط فشارخون آن ها قبل از این کار و در روز های دوم، پنجم، نهم، چهاردهم و شانزدهم بعدازآن، مورد سنجش واقع شد.

نتایج حاصل از این آنالیز ها نشان داد که استفاده از رایحه درمانی به یاری اسانس گل محمدی می تواند به عنوان یک درمان مکمل عالی در مبتلایان به پرفشاری خون استفاده گردد. بر اساس این نتایج، رایحه درمانی با عطر گل محمدی، روی فشارخون سیستولیک اثرات زودتری بر جای می گذارد.

در این رابطه، طیبه میرزایی، پژوهشگر و دانشیار گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که با سه همکار دیگرش، اجرای این پژوهش را به عهده داشته اند، می گویند: رایحه درمانی یا آروماتراپی، یک روش آسان، غیر تهاجمی، سریع و بی خطر است که توسط بیماران به خوبی پذیرش می گردد و عوارض جانبی خاصی نیز برای آن گزارش نشده است. نتایج این مطالعه نیز نشان داد که آروماتراپی با اسانس گل محمدی می تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در کاهش فشارخون بیماران مبتلابه پرفشاری خون استفاده گردد. بر همین اساس می توان از این روش بدون بر جا گذاشتن عارضه، توسط خود فرد و به طور کم هزینه، اثربخش و آسانی استفاده کرد.

این محققان معتقدند: مطالعات تجربی زیادی نشان داده اند رایحه ها می توانند بر خلق وخو، شناخت، فیزیولوژی، رفتار و عملکرد افراد تأثیر بگذارند که البته این تأثیر می تواند بنا به فرهنگ، تجربه، جنس افراد و شخصیت آن ها متفاوت باشد و هر فردی به گونه ای به رایحه واکنش نشان دهد. اما مقایسه یافته های این مطالعه با سایر مطالعاتی که روی جوامع و فرهنگ های مختلف اجرا شده است نتایج یکسانی را روی کنترل فشارخون و نبض نشان می دهد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7179

به "راهکاری برای کاهش فشارخون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای کاهش فشارخون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید