خودرو ساینا؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت

به گزارش بانیما، خودرو ساینا اکنون حدود دو سال است که در بازارار خودروی ایران حضور دارد. ساینا را می توان یکی از کوشش های اخیر شرکت سایپا برای دمیدن روحی تازه در کالبد بی جان مفهومی به نام خودروی ملی قلمداد کرد. برای آشنایی بیشتر با جزییات این کوشش نافرجام می توانید در ادامه مطلب پیش رو با ما همراه باشید.

خودرو ساینا؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت

در نگاه کلی می توان ماهیت وجودی خودرو ساینا را به یکی از باورهای مرسوم هندوها تشبیه کرد. بعضی هندوها معتقدند که پس از مرگ، روح انسان در کالبد دیگری حلول نموده و زندگی تازه ای را تجربه می نماید. اعتقادی که از آن تحت نام تناسخ یاد می شود. حال شاهد عینیت یافتن این اعتقاد مردم بودایی در خودرو ساینا هستیم. به این معنی که با کوشش مهندسان شرکت سایپا اکنون روح خودروی قدیمی تر این شرکت یا همان تیبا در کالبد تازه ای به نام ساینا حلول نموده است تا تجربه ای تازه را برای خودرودوستان ایرانی و طرفداران خودروی ملی رقم بزند.

اما از بد روزگار این دسته از خودرو دوستان به جای یک تجربه جدید شاهد از سر گذراندن تجربه ای کاملا تکراری هستند. در واقع اگر بعضی جزییات نه چندان پر اهمیت را کنار بگذاریم، در عمل به این نتیجه می رسیم که خودرو ساینا در کلیات تفاوت چندانی با تیبا ندارد. حتی اگر نیک بنگریم شاهد آن هستیم که تعداد نقاط اشتراک موجود مابین پیر دیر شرکت سایپا یا همان خودرو پراید با ساینا نیز بسی بیشتر از نکات افتراق آنها جلوه می نماید. با این حال بد نیست نگاهی به ویژگی ها و امکانات موجود در خودرو ساینا بیندازیم تا بیش از پیش با محصول نسبتا جدید شرکت سایپا در بازار خودروهای ساخت داخل آشنا شویم.

مشخصات فنی خودرو ساینا

خودرو ساینا از وجود یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ به عنوان مهم ترین عضو داخلی خود بهره می برد. موتوری با حجم کلی 1503 سی سی که حداکثر توانی معادل 87 اسب بخار را با احتساب رقم 5300 دور در دقیقه به نمایش می گذارد. در عین حال حداکثر گشتاور آن نیز رقمی معادل 128 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه است.

سوای موارد فوق شاهد این نکته هستیم که خودروی 1050 کیلوگرمی ساخت شرکت سایپا در مدل پایه خود از وجود جعبه دنده ای دستی با برخورداری از پنج دنده بهره می برد. بد نیست این را هم بدانیم که حجم باک این خودرو رقمی معادل 41 لیتر است و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو 4 برآورد شده است.

برای تکمیل مشخصات فنی مربوط به خودرو ساینا می توان به میزان مصرف سوخت آن نیز اشاره نمود. گفتنی است که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به طور متوسط رقمی معادل 7 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت عنوان شده است.

با این اوصاف بحث و تجزیه و تحلیل در خصوص مشخصات فنی خودرو ساینا چندان لازم و ضروری به نظر نمی رسد. چرا که این خودرو کم و بیش از همان مشخصات فنی خودرو تیبا بهره می برد و با توجه به جنس نه چندان مناسب بدنه آن (در کنار طراحی نه چندان دندان گیر بدنه این خودرو) در عمل محصول چندان پرتوان و قدرتمندی محسوب نمی شود.

امکانات و قابلیت های خودرو ساینا

نکته عجیب در رابطه با امکانات ساینا این است که قابلیت هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، سنسور پارک دنده عقب، امکان تنظیم برقی آینه ها و همچنین بالابرنده شیشه سمت عقب با قابلیت برقی به طور پیش فرض در این خودرو وجود ندارد. در واقع مواردی که به آنها اشاره شد تنها به عنوان آپشن اضافه و امکاناتی قابل سفارش امکان سوار شدن روی این خودرو را دارا خواهد بود. قابلیت هایی که برای خودروهای امروزی امکانات کاملا پیش پا افتاده ای جلوه می نماید و قرار دریافت آنها در لیست اقلام قابل سفارش این خودرو چندان جالب و منطقی به نظر نمی رسد.

اما نکته عجیب تر از موارد یاد شده به نوع و کیفیت سیستم ترمز خودرو ساینا مربوط می شود. اگرچه شاهد بهره مندی سیستم ترمز این خودرو از دو تکنولوژی ABS و ABD هستیم و در کنار آن ترمز جلوی این خودرو به شکل دیسکی طراحی شده است، اما طراحی ترمز عقب محصول جدید شرکت سایپا به شکل کاسه ای مسلما نمی تواند نکته چندان مثبتی برای یک خودروی ساخته شده در سال 1395 خورشیدی قلمداد شود.

با این اوصاف و با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد، شاید بعضی از خودرو دوستان حتی انتظار وجود کیسه های هوای ایمنی زا هم در خودرو ساینا نداشته باشند. خوشبختانه با وجود ناامید نماینده بودن نوع طراحی سیستم ترمز این خودرو، شاهد بهره مندی جایگاه های جلو از کیسه های هوای ایمنی هستیم. هرچند که وجود این کیسه های ایمنی تنها به دو کیسه هوای اصلی موجود در جایگاه های جلو محدود می شود و کیسه های هوای جانبی این دو جایگاه را در بر نمی گیرد.

گذشته از کیسه های هوای ایمنی، دارندگان خودرو ساینا می توانند از وجود قابلیت های دیگری نظیر فرمان هیدرولیک، کلید مجهز به ریموت کنترل، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، رینگ 14 اینچی چرخ ها، بالابرهای برقی شیشه های جلو، سیستم گرمکن شیشه عقب و همچنین سیستم صوتی مجهز به درگاه یو اس بی و قابلیت پخش ام پی تری بهره مند گردند.

قابلیت ها و امکاناتی که در نگاه کلی آنچنان که باید هیجان انگیز به نظر نمی رسد و جای خالی بسیاری از ویژگی های مدرن را که در بسیاری از خودروهای روز به عنوان قابلیت های بدیهی وجود دارد، گوشزد می نماید.

قیمت و مشخصات ظاهری خودرو ساینا

خودروی ملی جدید شرکت سایپا از ابعادی معادل 4215 میلی متر طول، 1663 میلی متر عرض و 1484 میلی متر ارتفاع برخوردار است و فاصله موجود مابین دو محور آن نیز به 2415 میلی متر می رسد.

با وجود آن که خودروی جدید شرکت سایپا به لحاظ اندازه کم و بیش با تیبا برابری می نماید، اما در نگاه کلی از سر و شکل ظاهری بسیار بهتری نسبت به خواهر عظیم تر خود برخوردار است. در شرایطی که بخش عقب خودرو تیبا بسیار شبیه به مورد مشابه در پیر پرکار و بازنشسته نشده شرکت سایپا یعنی خودروی پراید طراحی شده است، شاهد آن هستیم که طراحان ساینا ذوق و سلیقه بیشتری برای شکل دادن به بخش عقب این خودرو از خود به نمایش گذاشته اند. به گونه ای که بخش عقب این خودرو کاملا متفاوت از پراید به نظر می رسد.

این موضوع کم و بیش در طراحی بخش جلوی این خودرو نیز مشاهده می شود. به گونه ای که وجود چراغ های کشیده تر در تلفیق با جلو پنجره ای که اندکی عظیم تر از تیبا طراحی شده، سر و شکل بهتر و قابل قبول تری به این خودرو بخشیده است.

با این حال تغییرات ظاهری ساینا نسبت به تیبا در بخش داخلی این دو خودرو چندان محسوس نیست و در حالت کلی تنها به اندک تفاوت موجود میان نوع طراحی کنسول جلوی این دو محصول محدود می شود. هر چند باید اعتراف کرد که کنسول جلوی خودرو ساینا تا حدی بهتر و زیباتر از مورد مشابه در خودرو تیبا طراحی شده است.

در مجموع می توان ادعا کرد که اگرچه این دو خواهر کوچک و عظیم سایپا نشان در باطن خود تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما در بحث خصوصیات ظاهری میزان تفاوتشان کاملا محسوس به نظر می رسد و کفه این تفاوت به سمت محصول جدیدتر سایپا سنگینی می نماید. امری که بیش از پیش یادآور مفهوم تناسخی است که در ابتدای متن پیش رو به آن اشاره نمودیم.

در خاتمه بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که خودرو ساینا در حال حاضر با قیمتی حول و حوش 29 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به فروش می رسد. در واقع شاید یکی از معدود ویژگی هایی که بتواند خودرو دوستان ایرانی را به سمت خرید محصول جدید شرکت سایپا متمایل کند، قیمت این خودرو است. قیمتی که البته باید اعتراف کرد در قیاس با کیفیت و امکانات موجود در این خودرو تا حد قابل توجهی گزاف به نظر می رسد و باید بسیار پایین تر از حالت فعلی باشد.

به هر حال اگر پول چندانی برای خرید یک خودروی جدید در اختیار ندارید و در عین حال محصولاتی نظیر پژو 405 یا سمند هم نتوانسته اند نظر مثبت شما را به سوی خود جلب نمایند، می توانید ساینا را نیز به عنوان یک گزینه قابل انتخاب در نظر داشته باشید. هر چند که با در نظر دریافت تمام مواردی که به آن اشاره شد و سوای بحث ظاهر، خرید یکی از دو خودروی یاد شده اندکی منطقی تر به نظر می رسد.

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13944

به "خودرو ساینا؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو ساینا؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید