خبرنگاران کرونا بر آیین های عید قربان در خلخال سایه انداخت

به گزارش بانیما، اردبیل - خبرنگاران - شیوع بیماری کرونا و افزایش قابل توجه مبتلایان به این ویروس بر برگزاری آیین های ویژه استقبال از عید سعید قربان خلخال سایه انداخت.

خبرنگاران کرونا بر آیین های عید قربان در خلخال سایه انداخت

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران ، در حالی که در سال های گذشته شهروندان خلخال بر اساس یک سنت دیرینه چند روز قبل از عید قربان برای اجرای آیین های عید آماده می شدند، سال جاری اعمال بعضی از محدودیت، برگزاری مراسم عید قربان را در این منطقه کم رنگ نموده است.

رییس اداره دامپزشکی خلخال در گفت و گو با خبرنگاران از اعمال محدودیت های مربوط به خرید و ذبح قربانی در این شهرستان اطلاع داد و اضافه کرد: برخلاف سال های گذشته که گوسفند قربانی در میادین و سطح بازار شهر به فروش می رسید سال جاری با اعمال محدودیت از سوی این اداره و همکاری شهرداری خلخال خرید و فروش دام قربانی تنها در محل میدان دواب امکان پذیر است.

دکتر علی بهرو اظهارداشت: به مردم توصیه شده از ذبح قربانی در داخل منزل و یا معابر عمومی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیمارهای مشترک انسان و دام پرهیز نمایند ضمن اینکه تا جایی که امکان دارد از انجام ذبح قربانی در معابر عمومی جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: برای انتقال دام های قربانی به کشتارگاه خلخال برنامه ریزی شده و افرادی که قصد قربانی کردن دارند می توانند از صبح آدینه با مراجعه به این محل و پرداخت 400 هزار ریال برای ذبح گوسفند و یک میلیون ریال برای ذبح گاو و گوساله اقدام نمایند.

وی اظهار کرد: نگهداری حداقل 24 ساعت لاشه قبانی در سردخانه کشتارگاه برای اطمینان از مصرف گوشت قربانی ضرورت داشته و تنها در صورت اصرار صاحب قربانی متصدی کشتارگاه ملزم به تحویل لاشه به صورت گرم به صاحب قربانی است.

او گفت: به همه موسسات خیریه و همچنین نهادهای حمایتی، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان خلخال توصیه شده از تحویل گوشت قربانی ذبح شده در خارج از کشتارگاه جدا پرهیز نمایند.

دکتر بهرو گفت: معاینه دام زنده و لاشه از سوی گروه های ثابت و سیار دامپزشکی خلخال درقالب سه گروه دامپزشکی در محل کشتارگاه، محل اداره دامپزشکی و سیار صورت خواهد گرفت.

اعمال محدودیت های کرونا و افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز بویژه گوسفند زنده در بازار در آستانه عید قربان هرچند بر آیین های این روز سایه زده ولی بطور کامل مانع از برگزاری آن نشده و شهروندان با رعایت موارد بهداشتی به استقبال این عید رفته اند.

بر اساس یک سنت دیرینه یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال قربانی خود را تهیه می نمایند، خرید گوسفند قربانی با اهداف مختلفی صورت می گیرد، بعضی افراد گوشت قربانی را مستقیم به مراکز خیریه و یا خانواده های بی بضاعت اهدا می نمایند.

بسیاری از خانواده های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن عظیم مسلمانان شریک می نمایند.

همچنین بر اساس یک سنت دیرینه، گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد بصوت زنده به خانه پدری نوعروسان و دختران نامزد فرستاده می گردد.

آیین فرستادن گوسفند قربانی به خانه پدری نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایای جنسی و نقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه نوعروسان می گردد.

همه ساله علاوه بر شرکت در نماز عید قربان و قربانی گوسفند یکی از مراسم ریشه دار در خلخال حضور حداکثری مردم این شهر در بارگاه مطهر امامزاده سید دانیال (ع) و عرض ارادت به پیشگاه خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در صحن مطهر این امامزاده بود که سال جاری به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نخواهد شد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11089

به "خبرنگاران کرونا بر آیین های عید قربان در خلخال سایه انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا بر آیین های عید قربان در خلخال سایه انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید