جوهر الکترونیکی چیست و چگونه کار می نماید؟

به گزارش بانیما، اگر از جمله افرادی هستید که کتاب های زیادی می خوانید و حالا قصد دارید نسخه های الکترونیکی کتاب ها را مطالعه کنید، احتمالا گجت های مبتنی بر جوهر الکترونیکی می توانند نظر شما را جلب نمایند. در ادامه به این فناوری، مزایایی که دارد و آینده آن می پردازیم.

جوهر الکترونیکی چیست و چگونه کار می نماید؟

نحوه کارکرد جوهر الکترونیکی

جوهر الکترونیکی (E-Ink) یک فناوری است که نمایشگرهای مبتنی بر آن انرژی بسیاری کمی مصرف می نمایند و از طرف دیگر محتوای متنی را تا حد زیادی مانند کاغذ واقعی نشان می دهند. به همین دلیل تقریبا تمام کتابخوان های الکترونیکی مانند سری کیندل از این فناوری بهره می برند.

برخلاف نمایشگرهای مرسوم که اغلب شامل پیکسل های جداگانه برای نمایش رنگ های مختلف هستند، فناوری جوهر الکترونیکی بیشتر از هر چیزی به فرایندهای شیمیایی متکی است. این نوع نمایشگرها از لایه نازکی تشکیل شده اند که زیر آن میلیون ها میکروکپسول حاوی ذرات شناور واقع شده است و این ذرات معمولا سیاه یا سفید هستند.

این ذرات با توجه به بار الکتریکی که دریافت می نمایند، جابه جا می شوند. در صورتی که ذرات در معرض بار منفی قرار بگیرند، رنگ سیاه نمایش داده می گردد و بار مثبت هم منجر به نمایش ذرات سفید می گردد. بنابراین، نمایشگر مبتنی بر جوهر الکترونیکی اساسا با ارسال سیگنال های الکتریکی به این کپسول ها کار خود را انجام می دهد.

به همین دلیل گجت های مجهز به این نوع نمایشگرها عمر باتری فوق العاده ای دارند. برخلاف نمایشگرهای مرسوم که پیکسل ها انرژی زیادی را مصرف می نمایند، جوهر الکترونیکی فقط در زمان تغییر محتوا انرژی لازم را دریافت می نماید.

تاریخچه مختصر جوهر الکترونیکی

گروهی از محققان و دانشمندان دانشگاه MIT در سال 1996 پیروز به توسعه این فناوری شدند. این افراد در سال 1997 شرکتی را تأسیس کردند که پتنت مربوط به این فناوری را در اختیار دارد. سال ها بعد به لطف همه گیری کتاب های الکترونیکی از طرف شرکت هایی مانند آمازون و Barnes & Noble، این فناوری هم جلب توجه زیادی کرد. این شرکت ها کتاب خوان های الکترونیکی راهی بازار کردند تا کاربران برای مطالعه تجربه مجذوب نماینده تری داشته باشند. بعلاوه طی این سال ها فناوری جوهر الکترونیکی در دیگر گجت ها هم به صورت محدود استفاده شده است.

در سال های گذشته نسخه های مختلفی از این فناوری توسعه پیدا نموده که به لطف این پیشرفت ها، جدیدترین کتاب خوان های الکترونیکی کنتراست بیشتری ارائه می دهد و رزولوشن بالاتری دارند. بعلاوه بعضی از این گجت ها از فیلتر رنگ هم بهره می برند که به نمایشگرها اجازه می دهد تعدادی رنگ محدود هم نمایش دهند.

راحتی بیشتر برای چشم

همان طور که در این مطلب گفتیم، مهم ترین مزیت این فناوری پایین بودن مصرف انرژی آن است. بعلاوه در محدوده های روشن، به خصوص زیر نور خورشید، قدرت این نمایشگرها بیشتر به چشم می آید. برخلاف نمایشگرهای مرسوم که از خود نور منتشر می نمایند، جوهر الکترونیکی چنین کاری را انجام نمی دهد و به همین دلیل حس خواندن از روی کاغذ واقعی را تداعی می نماید. ضمناًً این نوع کتاب خوان ها معمولا قیمت مناسبی دارند و در نتیجه جالب توجه افراد علاقه مند به مطالعه قرار می گیرند.

آینده گجت های مبتنی بر جوهر الکترونیکی

یکی از مجذوب نماینده ترین کاربردهای جوهر الکترونیکی در زمینه یادداشت برداری است که نسبت به تبلت های معمولی تجربه کاملا متفاوتی را ارائه می دهد. در این زمینه تعدادی از شرکت ها از تبلت های مبتنی بر جوهر الکترونیکی رونمایی نموده اند که به طور مشخص برای یادداشت برداری ساخته شده اند.

روی هم رفته روزبه روز به هواداران فناوری جوهر الکترونیکی افزوده می گردد. شرکت هایی مانند آمازون قیمت کتاب خوان های مبتنی بر این فناوری را پایین نگه می دارند و میلیون ها کاربر در سرتاسر دنیا به خرید این گجت ها ادامه می دهند. بعلاوه شرکت مسؤول این فناوری همچنان مشغول بهبود جوهر الکترونیکی است. در مجموع باید بگوییم که حداقل در آینده نزدیک، مهم ترین کاربرد این فناوری برای کتاب خوان های الکترونیکی خواهد بود.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 20293

به "جوهر الکترونیکی چیست و چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوهر الکترونیکی چیست و چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید