تفاوت مودم و روتر و اکسس پوینت چیست؟

به گزارش بانیما، اتصال و استفاده از اینترنت ساده به نظر می رسد. به وای فای وصل شده و وارد یک سایت یا فیسبوک یا اینستاگرام می شوید و چیزهایی که می خواهید را دانلود می کنید.

تفاوت مودم و روتر و اکسس پوینت چیست؟

اما وقتی مسئله ای پیش بیاید یا تصمیم بگیرید که تجهیزات اینترنت و شبکه خود را ارتقا دهید؛ باید بدانید که دستگاهی شما چیست و چه کاری انجام می دهد و شما دقیقا به چه چیزی نیاز دارید. ما باید درباره این جعبه سیاه کوچک اطلاعات نسبتا کاملی داشته باشیم.

اینجا است که بسیاری از کاربران اینترنت با وجودی که سال ها است در اینترنت هستند ولی تفاوت مودم با روتر را نمی دانند! یا تفاوت روتر با اکسس پوینت و سوئیچ را نمی دانند. آیا هاب برای آن ها بهتر است یا یک سوئیچ؟ تفاوت یک روتر مودم با روتر چیست؟

بسیاری از ما دقیقا نحوه کار و عملکرد این دستگاه ها را نمی دانیم؛ اگرچه ممکن است چند تای آن ها در خانه ما روشن و مشغول به کار باشند. در مطلب زیر، می توانید برای یک بار و به زبان بسیار ساده ای؛ نگاهی به تفاوت های تجهیزات شبکه خانگی داشته باشیم؛ تجهیزاتی که شما را به اینترنت وصل می کنند ولی ویژگی های بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند:

مودم چیست؟ شما را به اینترنت وصل می کند

مودم دروازه ورود و اتصال شما به اینترنت است. یک کابل فیبرنوری یا خط تلفن از طریف شرکت مخابرات و محله شما به خانه شما می آید و به دستگاه مودم وصل می شود.

مودم اطلاعات دیجیتالی 0 و 1 را از کامپیوتر یا دستگاه های دیگر که به اینترنت وصل هستند؛ دریافت کرده و به سیگنال های آنالوگ تبدیل و از طریق خط تلفن یا کابل فیبرنوری به آن سوی دنیا ارسال می کند یا برعکس سیگنال های رادیویی آنالوگ را دریافت و به اطلاعات دیجیتالی برای نمایش در کامپیوتر شما تبدیل می کند. این روش را مدولاسیون و دمدولاسیون می گویند و نام مودم (Mo-Dem) از همین جا می آید.

البته، این روزها مودم های سیم کارتی و اینترنت موبایل هم رایج شدند که هیچ کابلی از مخابرات یا محله شما وارد آن ها نمی شود و از طریق اتصال به آنتن های موبایل BTS تبادل داده را با اینترنت کل دنیا انجام می دهند.

به هر حال، فارغ از اینکه چه نوع مودمی دارید و چه سرویس اینترنتی استفاده می کنید؛ مودم دستگاهی است که شما را به اینترنت وصل می کند و بدون آن نمی توانید در خانه از اینترنت استفاده کنید. حتی گوشی های تلفن همراه هم یک مودم درون خود دارند!

روتر چیست؟ دستگاه های شما را به مودم وصل می کند

اگر یک کامپیوتر در خانه داشته باشید؛ می توانید آن را مستقیما از طریق کابل شبکه به مودم وصل کنید و وارد اینترنت شوید. مودم های نسل اول این گونه بودند و همه دستگاه ها باید با کابل شبکه به آن وصل می شدند.

اما امروزه در هر خانه، چند دستگاه کامپیوتر و لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه، تلویزیون، کنسول بازی و غیره باید به اینترنت وصل شوند. مودم ها به تنهایی قادر به ارسال اطلاعات همزمان به سوی چندین دستگاه نیستند. آن ها یک آدرس IP دارند که موقعیت مکانی شما در اینترنت را نشان می دهد در صورتی که برای اتصال هر دستگاه به اینترنت نیاز به یک آدرس IP منحصربه فرد داریم.

اینجا است که دستگاه روتر وارد می شود و همه دستگاه های خانه را از طریق وای فای یا کابل شبکه به یکدیگر وصل کرده و بعد آن ها را به مودم وصل می کند. روتر به هر دستگاه یک آدرس IP اختصاصی می دهد و می تواند این آدرس ها را مدیریت و کنترل کند.

اگر آدرس IP مودم را همانند آدرس خیابان در یک شهر فرض کنیم؛ آدرس IP که روتر به هر یک از دستگاه ها می دهد؛ شبیه به آدرس و شماره پلاک آپارتمان ها است. مودم اطلاعات را از اینترنت دریافت و به روتر می دهد و بعد روتر است که اطلاعات مورد درخواست کامپیوتر یا تبلت یا گوشی موبایل را برای آن ها می فرستد و از سوی دیگر اطلاعات دریافتی از آن ها را به مودم می دهد!

شبکه ایجاد شده از طریق یک روتر را شبکه محلی یا LAN می گویند (local area network) و مودم شما را به شبکه بزرگ تر به نام WAN وصل می کند (wide area network) که در بیشتر اوقات همان اینترنت است.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که همه روترها دارای وای فای نیستند. برخی مودم های قدیمی دارای روتر بوده ولی فقط از طریق کابل شبکه، دستگاه ها به روتر و اینترنت وصل می شدند.

امروزه، دیگر کمتر دستگاهی بدون وای فای ساخته می شود و همه روترها دارای وای فای هستند. ضمن اینکه تلاش می شود مودم و روتر یک دستگاه باشند و مودم روتر شوند تا دیگر کاربران ناچار نباشند دو دستگاه خریداری و به یکدیگر وصل کنند.

اکسس پوینت چیست؟ اتصال بی سیم را اضافه می کند

بچه های امروزی با اکسس پوینت (access point) کاملا بیگانه هستند؛ چون چشم باز کردند و مودم روترها را دیدند.

اما روزگاری که همه مودم ها کابلی بودند و خبری از روترهای ادغام شده در مودم ها و وای فای نبود؛ باید برای هر مودم یک اکسس پوینت خریداری می شد تا دستگاه های دیگر بتوانند به وای فای وصل شوند. کار اکسس پوینت، ساخت یک وای فای یا شبکه بی سیم و اتصال بی سیم دستگاه ها به مودم یا روتر کابلی است.

اکسس پوینت از طریق کابل شبکه به روتر یا مودم روتر وصل می شود و دستگاه های دیگر از طریق وای فای به اکسس پوینت وصل می شوند تا بتوانند از اینترنت استفاده کنند.

این روزها، کمتر خانه ای اکسس پوینت دارد ولی در هنل ها، کافی شاپ ها، مراکز خرید عمومی و دانشگاه ها می توان هنوز اکسس پوینت ها را پیدا کرد؛ چون یک نقطه دسترسی به اینترنت برای دستگاه های دیگر می سازند.

در مکان های بزرگ تجاری، چندین اکسس پوینت را به یکدیگر وصل کرده و یک شبکه بزرگ درست می کنند تا منطقه وسیعی را زیر پوشش وای فای ببرند.

نسل جدیدتر و به روزتر اکسس پوینت ها، همان شبکه های مش وای فای و روترهای مش وای فای هستند. شما یک سیستم مش وای فای شامل یک روتر اصلی و چند نود تقویت کننده خریداری می کنید و بعد روتر را به مودم وصل کرده و نودها را به روتر وصل می کنید و در نقاط مختلف خانه قرار می دهید تا کل مساحت خانه زیر پوشش وای فای قوی برود.

سوئیچ چیست؟ اتصال دستگاه ها به روتر با کابل شبکه

همه روترها دارای درگاه های شبکه اترنت داخلی هستند ولی بسته به اندازه و کلاس روتر یا مودم روتری که خریداری می کنید؛ ممکن است به اندازه کافی درگاه شبکه اترنت برای اتصال دستگاه های شما نداشته باشد. تصور کنید بخواهید 5 کامپیوتر، 2 لپ تاپ و یک پرینتر را به روتر وصل کنید ولی روتر شما فقط 4 درگاه اترنت داشته باشد.

یک سوئیچ می تواند تعداد درگاه های اترنت بیشتری به روتر شما اضافه کند. کافی است سوئیچ را به یکی از درگاه های شبکه اترنت روتر وصل کنید و بعد دستگاه های دیگر را به درگاه های سوئیچ بزنید. حتما برای استفاده از سوئیچ به یک روتر نیاز دارید. یک سوئیچ نمی تواند به تنهایی آدرس IP به دستگاه ها تخصیص بدهد یا مسیریابی کند و نظارتی روی پهنای باند داشته باشد. روترها از سوئیچ ها هوشمندتر هستند و سوئیچ فقط یک گیت وی برای اطلاعات دریافتی و ارسال هستند.

نکته دیگر این است که نباید یک سوئیچ را با هاب اشتباه بگیرید. این دو دستگاه یکسان به نظر می رسند ولی عملکرد متفاوتی دارند: سوئیچ سعی می کند مسیریابی ترافیک را میان چندین دستگاه انجام بدهد ولی هاب یک سیگنال را دریافت کرده و برای همه دستگاه ها می فرستد. در خانه های مدرن امروزی از هاب ها کمتر استفاده می شود.

ترکیب همه در یک دستگاه

گفتیم فناوری نسبت به چند دهه پیش، پیشرفت های بزرگی داشته است و به این سو می رود که مردم در خانه فقط یک دستگاه همه کاره داشته باشند.

مودم روترهای امروزی در واقع یک مودم + روتر + سوئیچ + اکسس پوینت هستند و شما همه کاری با آن ها می توانید بکنید. ضمن اینکه شما را به اینترنت وصل می کنند؛ وای فای هم می دهند و در برخی مدل ها تا 8 درگاه شبکه اترنت در اختیار دارید. برخی مدل های مودم روتر می توانند تقویت کننده وای فای هم باشند یا اینکه بلندگوی هوشمند یا هاب هوشمند برای اینترنت اشیا هم هستند.

به همین دلیل، مردم در سراسر دنیا مودم روترهای امروزی را دوست دارند و در خرید چندین دستگاه جداگانه صرفه جویی می کنند. به علاوه، دیگری خبری از کابل ها و کابل کشی نیست و فقط یک کابل به مودم وصل می شود که همان کابل اینترنت است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17802

به "تفاوت مودم و روتر و اکسس پوینت چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت مودم و روتر و اکسس پوینت چیست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت مودم و روتر و اکسس پوینت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید