تشریح تاریخ شیعه در نشریه بین المللی اندونزیایی

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب تاریخ و فرهنگ شیعه در آسیای جنوب شرقی نوشته دیکی سفیان است که انتشارات دانشگاه گاجامادا شهر جوگجاکارتا اندونزی آن را در سال 2013 منتشر کرد.

تشریح تاریخ شیعه در نشریه بین المللی اندونزیایی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

در مقاله و نقد محمد فیصل موسی بر این کتاب آمده است: کتاب تاریخ و فرهنگ شیعه در آسیای جنوب شرقی، مجموعه مقالات ارزشمندی با موضوع درک روش زندگی و فرهنگ از جامعه شیعیان در آسیای جنوب شرقی دارد. شانزده مقاله علمی در این کتاب وجود دارد که به بحث در مورد موقعیت مذهب شیعه در آسیای جنوب شرقی شامل مالزی، اندونزی، تایلند و فیلیپین، می پردازد.

آنچه در مقالات این کتاب مهم است؛ مطالعه پیدایش شیعه در دنیا مالایی از زمان ورود اسلام به این منطقه است. به کار گیری اصطلاح پیدایش در این مورد مناسب به نظر رسیده است، چرا که بحث تنها در مورد وجود شیعه نیست.

از این جهت، این کتاب بر عکس کتاب شیعه در آسیای جنوب شرقی؛ پرهیزگاری علوی و ساختار فرقه ای اثر چایرا فورمیچی و مایکل فینر، است. ناشر کتاب انتشارات هرست بوده و با افتخار اظهار داشته که این کتاب مجموعه ای از نخستین مطالعات در مورد شیعه در آسیای جنوب شرقی است. با این حال، کتاب در سال 2014 یک سال پس از انتشار کتاب تاریخ و فرهنگ شیعه در آسیای جنوب شرقی منتشر شد.

محتوای کتاب شیعه در آسیای جنوب شرقی؛ پرهیزگاری علوی و ساختار فرقه ای تنها بر محور وجود شیعه پایدار است؛ در حالیکه در کتاب تاریخ و فرهنگ شیعه در آسیای جنوب شرقی محققان که همه از دنیا مالایی هستند، این نظر را دارند که شیعه نه تنها وجود داشته است؛ بلکه ریشه دار شده و رویارویی ارزشمند اتفاق افتاده است.

کتاب تاریخ و فرهنگ شیعه در آسیای جنوب شرقی یک منبع ارزشمند برای محققین پیرامون مذهب شیعه در منطقه است، چراکه مقاله منحصر بفردی پیرامون جریان شیعه در تایلند به قلم یولیسپونگ چولاراتانا در آن آورده شده است. این محقق پیش از این پژوهش های متعددی را با این موضوع به زبان تایلندی منتشر نموده بود و این مقاله برای اولین بار به زبان مالایی در کتاب منتشر شده است.

مقاله دیگر کتاب از روکه سانتوس مورالس از فیلیپین است که فرضیه مهمی در مورد شیعیان در فیلیپین از دوران قبل از اسپانیایی ها را ارایه داده است. علاوه بر این، مقالات بسیاری در مورد فرهنگ جامعه شیعه وجود دارد که شامل فقدان تقدس مراسم تابوت حسین در سوماترای غربی، عمل تقیه و ... است.

این کتاب به پیدا کردن آنچه در دنیا مالایی از دست رفته است، پیروز شده و این موضوع را مطرح نموده است که چگونه شیعه که منشأ آن خاورمیانه است، همچنان می تواند در غنی سازی فرهنگ مالایی یاری کند.

مطالعات اجرا شده در این کتاب نیز یک ایده جهت دار، یعنی گسترش شیعه در دنیا مالایی را ارایه داده است که در آن عواملی شامل حضور سلفی گری، تقیه و محبت نسبت به اهل بیت (ع) در تعالیم اهل سنت دخیل است مورد بحث قرار می دهد. بنابراین، جای تعجب نیست که مارک وودوارد، محقق در زمینه اسلام در آسیای جنوب شرقی از دانشگاه ایالتی آریزونا راجع به این کتاب، اظهار نموده که مباحث این کتاب بسیار معتبر و قابل توجه است؛ چرا که به تأثیر و نفوذ زیاد و قدیمی شیعه بر فرهنگ، ادبیات، آداب و رسوم و سنت های مسلمانان در دنیا مالایی پرداخته است.

در کل، این کتاب یک فانوس دریایی روشن است و نمی توان آن را نادیده گرفت؛ زیرا توسط جامعه علمی بومی در بحث و آنالیز یک جنبش بزرگ در خاورمیانه ـ شیعه ـ تهیه شده و به صورت مثبت به جامعه نفوذ پیدا نموده است. این کتاب برای مطالعه شیعه در دنیا مالایی، گنجینه مهمی به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4404

به "تشریح تاریخ شیعه در نشریه بین المللی اندونزیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح تاریخ شیعه در نشریه بین المللی اندونزیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید