بیستمین برنامه درسگفتارهای بوعلی سینا به انسان معلق رسید

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، بیستمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره بوعلی سینا با نام ابن سینا و انسان معلق روز چهارشنبه 23 تیر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.

بیستمین برنامه درسگفتارهای بوعلی سینا به انسان معلق رسید

ابن سینا در پاره ای از آثار خود، و از همه معروف تر در فن ششم از طبیعیات شفا که در باب نفس است، استدلالی موسوم به انسان معلق عرضه کرده است. این استدلال که برخی آن را از ابداعات ابن سینا دانسته اند و از قرار معلوم بسیار مورد علاقه و توجه او هم بوده، در جهان لاتین زبان بسیار نفوذ و شیوع پیدا کرده و در سده های میانه بحث های فراوانی برانگیخته است. در سال های اخیر هم محققان و فیلسوفان متعددی به بررسی ابعاد این برهان (آزمایش فکری) پرداخته اند. هدف اصلی این برهان نشان دادن تجرد نفس به واسطه فرض موقعیتی است که در آن انسانی در فضا معلق است و هیچ ورودی حسی ای از اندام های خود دریافت نمی کند. از نظر ابن سینا، صرفا با درون نگری و با توسل به مفهوم آگاهی نفس از خود، تجرد نفس نشان داده می شود.

جلسه درسگفتار مورد اشاره با سخنرانی حسین شیخ رضایی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همراه است که در آن، پس از معرفی صورت برهان ابن سینا، به دو قرائت معاصر از آن اشاره می شود. در قرائت اول، دالّ اصلی در این برهان نفس است و ابن سینا می کوشد تجرد نفس را از راه توانایی آن در کسب آگاهی به خود نشان دهد. در قرائت دوم، دالّ اصلی در این برهان ذات است و ابن سینا می کوشد تجرد نفس را از راه توانایی آن در شناخت ذات خود نشان دهد.

شیخ رضایی در سخنرانی خود نشان خواهد داد قرائت اول به دور دچار است و قرائت دوم نگاه غیرتاریخی و مطلق انگار ابن سینا را به انسان و قوای شناختی او نشان می دهد که در پرتو رویکردهای تاریخ نگر و فرهنگ محور معاصر چندان قابل دفاع نمی نماید.

این نشست روز چهارشنبه 22 تیر از ساعت 11 در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به صورت زنده از اینستاگرام این مرکز به نشانی ketabofarhang، تلگرام bookcitycc و صفحه این مرکز در پایگاه اینترنتی آپارات پخش می شود.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16663

به "بیستمین برنامه درسگفتارهای بوعلی سینا به انسان معلق رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیستمین برنامه درسگفتارهای بوعلی سینا به انسان معلق رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید