بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن 98

به گزارش بانیما، مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: کاروانسرای دودهک دلیجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ 50 میلیارد ریال و با استفاده از تسهیلات کم بهره به مبلغ 40 میلیارد ریال بازسازی شده و بهمن ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن 98

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی اظهار کرد: کاروانسرای دودهک با کاربری اقامتی، تفریحی، سفره خانه سنتی، تجهیز و در بهمن ماه سال جاری برای استفاده از گردشگران آماده بهره برداری شده است.

ایزدی گفت: واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره بردار بخش خصوصی جهت مرمت و احیا به مدیریت هتل سبز کارون دلیجان سپرده شده است. در حال حاضر تعمیرات اساسی بام بنا شامل سبک سازی، استحکام بنا و کاهگل کردن به انتها رسیده و مرمت نمای بیرونی و محوطه سازی این بنای مهم تاریخی نیز به اتمام رسیده است.

مرمت و احیای این اثر باستانی با سرمایه گذاری مستقیم و نیز دریافت تسهیلات تحت نظارت اداره کل میراٍث فرهنگی استان مرکزی با موفقیت به انتها رسیده است و به زودی جهت بازدید و استفاده گردشگران افتتاح خواهد شد.

وی گفت: کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم رود و در راستا جاده قم به دلیجان واقع شده است. قدمت این بنا مربوط به دوره صفویه است و به شماره ثبت 1983 در 16 فروردین سال 77 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی این بنا سه برج دیده بانی تعبیه شده که نشان می دهد کاروانسرا کاربردی به مانند یک قلعه نظامی داشته است. چهار گوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند و گوشه های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می گرفته اند. پی های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6179

به "بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید