بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟

به گزارش بانیما، کم خطرترین زمان برای انجام خدمات دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه اول بارداری، چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو ها و احتمال بروز عفونت روی فرایند رشد و تکامل اثر می گذارد و در سه ماهه سوم بارداری نیز، برای زن باردار دراز کشیدن روی جایگاه دندانپزشکی و ... سخت است. در این مقاله مزیت ها و معایب انجام عملیات دندانپزشکی در بارداری به طور کامل بیان شده است.

بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟

در دوران بارداری به دلیل مصرف بیشتر مواد قندی توسط خانم باردار و اسیدی شدن بیشتر بزاق به خاطر استفراغ و تهوع بارداری، بیماری های دندان و در پی آن احتیاج به دندانپزشکی، بیشتر می گردد و دندان ها و لثه ها به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. در این دوران در بدن مادر باردار تغییرات هورمونی رخ می دهد که باعث ایجاد مسائل در لثه ، درد دندان ، خونریزی حین مسواک زدن و اشکال در جویدن غذا می گردد. در مجموع این مسائل احتیاج به رعایت بهداشت دهان و دندان و خدمات دندانپزشکی در بارداری را افزایش می دهد.

برای بهداشت دهان و دندان قبل از بارداری چه کنیم؟

توصیه می گردد قبل از بارداری آزمایش کامل دندانپزشکی برای خانم هایی که تصمیم به حاملگی و بچه دار شدن دارند، انجام گیرد. انجام کار های دندانپزشکی پیشگیری نماینده در زمان بارداری ضروری است تا از عفونت­ های دهانی مانند بیماری لثه جلوگیری کند، زیرا این عفونت ها باعث تولد نوزاد نارس می شوند.

کم خطرترین زمان برای انجام خدمات دندانپزشکی در بارداری چه زمانی است؟

مطمئن­ ترین راه این است که کار های غیر ضروری مربوط به دندان را در زمان بارداری انجام نداد و بعد از تولد نوزاد نزد دندانپزشک رفت تا جنین در معرض خطر و آسیبی قرار نگیرد، اما گاهی اوقات مجبوریم کار های فوری و اورژانسی دندانپزشکی مثل عصب کشی و یا کشیدن دندان را در زمان بارداری انجام دهیم. از طرفی بعضی از خدمات دندانپزشکی در بارداری مانند پر کردن دندان پوسیده و یا روکش دندان، باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم گردد.

در واقع کم خطرترین زمان برای انجام کار های دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه اول بارداری، چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو ها و احتمال بروز عفونت روی فرایند رشد و تکامل اثر می گذارد؛ لذا به زنان باردار توصیه می گردد در صورتی که مسائل دهان و دندانشان اورژانسی نیست ترجیحاً در سه ماهه اول هیچ اقدامی ننمایند. در سه ماهه سوم بارداری نیز، برای زن باردار دراز کشیدن روی جایگاه دندانپزشکی و ... سخت است. همچنین خدمات دندانپزشکی مربوط به زیبایی دندان را باید بعد از زایمان انجام داد.

آیا داروهایی که برای خدمات دندانپزشکی در بارداری استفاده می گردد، خطر دارند؟

گفته می گردد بی حسی موضعی معمول دندان پزشکی برای زنان باردار سالم و جنین هیچ زیان شناخته شده ای ندارد. بیشترین دارویی که در دندانپزشکی استفاده می گردد، لیدوکائین است که گفته می گردد بعد از استفاده از لیدوکائین روی دندان خانم باردار، این دارو از جفت عبور می­ کند.

معمولاً دندانپزشکان میزان ماده بی حس نماینده دندان را برای زنان باردار کم استفاده می نمایند، ولی نباید دردی هم احساس گردد. مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و اریترومایسین خطری برای خانم باردار ندارد.

بیشترین دارویی که به عنوان ضد درد برای بیماران باردار توسط دندان پزشکان توصیه می گردد استامینوفن است. اما در سه ماهه اول و دوم (و نه سوم) ایبوپروفن هم به عنوان داروی ضد درد و التهاب قابل استفاده است.

آیا عکس انداختن و رادیوگرافی از دندان، در دوران بارداری خطر دارد؟

طی سه ماهه اول بارداری که اندام های جنین تشکیل می شوند، باید جنین را از هر خطری دور نگه داشت. در خانم های باردار به دلیل وجود جنین در حال تکامل این حساسیت ها به مراتب بیشتر است. اما به این معنی نیست که از زنان باردار مطلقاً نباید رادیوگرافی تهیه گردد. در صورتی که احتیاج اساسی وجود داشته باشد(مثلا قبل از عصب کشی) تهیه رادیوگرافی در مراحل مختلف بارداری ممکن است. در واقع هر چه از ابتدای دوران بارداری دور تر شویم، خطرات اشعه رادیوگرافی برای جنین کمتر می گردد با این حال در صورتی که والدین مایل به انجام رادیوگرافی نباشند، درمان اورژانسی بدون انجام رادیوگرافی تحت شرایطی هم می تواند صورت گیرد.

خدمات دندانپزشکی در بارداری

ترمیم دندان

زنان باردار می توانند دندان هایشان را ترمیم نمایند و نگران جیوه موجود در ماده ترمیم نماینده دندان که به آن آمالگام می گویند، نباشند.

عصب کشی دندان و مسائل ریشه

عصب کشی دندان برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند، ترجیح داده می گردد که این درمان ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند. زنان بارداری که دچار درد هایی با منشا دندانی باشند، احتمالاً به دلیل تاثیرات درد بر فعالیت های روزمره شان، آسیب هایی را حتی متوجه جنین خود می نمایند. بنابراین بهتر است که خانم های باردار به جای تحمل درد شدید دندان به عصب رسیده به درمان آن بپردازند.

نکاتی راجع به خدمات دندانپزشکی در بارداری

  1. قبل از مراجعه به دندان پزشک می توانید با پزشک معالج خود که در دوران بارداری تحت نظر او هستید (متخصص زنان و زایمان) مشورت نموده و توضیحات مکتوب او را برای آغاز درمان به نزد دندان پزشک ببرید.
  2. زمان مراجعه به دندانپزشک، بگویید که باردار هستید.
  3. کار های غیر ضروری دندانپزشکی خود را در سه ماهه دوم بارداری و یا بعد از زایمان انجام دهید.
  4. موقع نشستن روی جایگاه دندانپزشکی، برای حفظ جریان خون سالم، پا های خود را روی هم نیندازید.
  5. به زنان باردار توصیه می گردد با خمیر دندان فلوراید دار حداقل 2 بار در شبانه روز دندان های خود را مسواک نموده و نخ دندان بکشند.
  6. اگر خانم باردار دچار افزایش حجم لثه شد نگران نباشد بعد از زایمان، لثه ها معمولاً با رعایت بهداشت و جرم گیری به حالت اولیه بر می گردند. این افزایش حجم از ماه دوم و سوم حاملگی آغاز و تا ماه هشتم افزایش می یابد در ماه نهم مقداری کمتر می گردد.
  7. اگر بوی خمیر دندان باعث تهوع در زنان باردار می گردد، بهتر است از خمیر دندان های بدون بو استفاده نمایند.
  8. بعضی معتقدند که تامین کلسیم بدن جنین از دندان های مادر، باعث پوسیدگی دندان ها می گردد که این تصور غلط است. افزایش میزان پوسیدگی در دوران بارداری ناشی از نوع رژیم غذایی و رعایت ناقص بهداشت دهان و دندان است.
  9. تغییرات هورمونی دوران بارداری در نیمی از زنان باعث افزایش بزاق و در نیمی دیگر باعث خشکی دهان می گردد. خشکی دهان محیط دهان را برای رشد میکروب ها مساعد می نماید. بنابراین توصیه می گردد با افزایش مصرف مایعات و جویدن آدامس های بدون قند و استفاده از دهان شویه از خشکی دهان جلوگیری نمایند.
  10. بعد از هر بار تهوع در زنان باردار، باید دهانشان را با آب شستشو دهند تا خاصیت اسید معده راه یافته به دهان خنثی گردد و این گونه از پوسیدگی شدید دندان ها جلوگیری گردد.
  11. مصرف مداوم قرص های ضد بارداری پس از 18 ماه باعث مسائل دندانی و بیماری لثه می شوند.

بر خلاف تصور موجود در بین بعضی از مردم، بارداری به خودی خود باعث آسیب پذیری دندان ها نمی گردد و با رعایت بهداشت دهان و مراقبت های قبل و حین بارداری می توان از مسائل دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد. همچنین استفاده از خدمات دندانپزشکی در بارداری با رعایت نکات گفته شده و استاندارهای پزشکی برای مادر و جنین خطرناک نمی باشد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: setare.com
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13993

به "بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید