بلگراد در یک نگاه

به گزارش بانیما، بلگراد مرکز زیبا و تاریخی کشور صربستان است که به لطف جاذبه های تاریخی، مراکز خرید و برنامه های شبانه، یکی از شهرهای عالی و مورد توجه گردشگران در اروپا به شمار می رود.

بلگراد در یک نگاه

بلگراد (Belgrade) در استان بلگراد، مرکز و بزرگ ترین شهر صربستان محسوب می گردد. این شهر در محل هم ریزگاه دو رود بزرگ دانوب و ساوا قرار گرفته است و بخش تاریخی شهر موسوم به کالمگدان (Kalemegdan) در کرانه های سمت راست این دو رود واقع شده است.

بلگراد بر روی بقایای یک شهر باستانی ساخته شده است. اولین زیربنای این شهر در قرن 3 قبل از میلاد به وسیله سلت ها بنا شد و در طول تاریخ چندین بار تخریب و دوباره ساخته شد. این شهر اروپایی در سال 1521 به دست نیروهای عثمانی افتاد و از آن تاریخ تا سال 1841 ضمیمه آن امپراتوری بود. در این سال بلگراد در خلال نبردهای عثمانی و اتریش از ممالک عثمانی جدا شد و به امپراتوری اتریش-مجارستان پیوست. پس از فروپاشی امپراتوری اخیر در سال 1918 تا 2003 بلگراد، مرکز یوگسلاوی بود. موقعیت استراتژیک این شهر که در محل هم ریزگاه دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته، باعث شده است که این شهر از زمان های قدیم مورد توجه امپراتوری های مختلف قرار بگیرد و تحت سلطه آنها اداره گردد.

نام این شهر در طول تاریخ هزاران بار عوض شده است و هر حکومت و قومی که پیروز به فتح آن شدند، نامی برای آن انتخاب کردند. از جمله نام های بلگراد در طول تاریخ می توان به سینگیدون، آلبا گریکا، آلبا بلگراد، فهراور، نوندورالبا، وی بنبراگ، ویلگراد و بسیاری نام های دیگر اشاره نمود.

شهر بلگراد حدود 3.6 درصد از مساحت خاک صربستان را شامل می گردد و 15 درصد از جمعیت این کشور در بلگراد ساکن هستند. زبان رسمی مردم، صربی و واحد پول شان، دینار صربستان است. این شهر مساحتی معادل 359.96 کیلومتر مربع دارد و جمعیتی بالغ بر 1,374 میلیون در آن زندگی می نمایند. 98 درصد مردم به ارتدوکس و 1.29 درصد به اسلام اعتقاد دارند. بر اساس نظرسنجی های بین المللی، صرب ها جز مهمان نوازترین انسان های روی زمین هستند. مهمان نوازی به نوعی باور قدیمی در بین آن ها تبدیل شده است و درواقع مهمان نوازی را معادل خشنودی خداوند می دانند.

آب و هوای گرم و معتدلی دارد و بارندگی در تمام سال بسیار زیاد است؛ این اتفاق حتی در خشک ترین ماه سال نیز رخ می دهد. برترین زمان سفر به بلگراد، ماه های تابستانی است. البته در مجموع بلگراد یک مقصد گردشگری چهار فصل است و در هیچ کدام از ماه های سال برای سفر به این شهر محدودیت نخواهید داشت.

از تماشای های بلگراد می توان به موزه نیکولا تسلا، پارک تاسمجدان، پارک قدیمی کالمگدان، گردشگاه ساحلی آدا سیگانلیا، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی صربستان، میدان جمهوری، مجلس شورای ملی، کلیسای سنت ساوا، باغ وحش بلگراد، کلیسای روزیکا و مجسمه ویکتور کالِمِگدان اشاره نمود که باید در تور صربستان از آن ها تماشا کنید.

برای تهیه سوغاتی می توانید اقلامی نظیر کفش های چرمی Opanci، مگنت یخچال، ژاکت Sirogojno، عروسک هایی با لباس سنتی، خانه های سنتی مینیاتوری، زیورآلات سنتی، جوراب های پشمی، رومیزی های گلدوزی شده و گلیم Pirotski بخرید.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 19421

به "بلگراد در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلگراد در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید