اینجا مریخ نیست

به گزارش بانیما، تا مدتی قبل خیلی ها فکر می کردند رشته کوه های عجیب و شگفت انگیز چابهار را موجودات ماورایی و خیالی به وجود آورده اند، چرا که کمترین شباهتی بین این کوه ها و رشته کوه های دیگر کشورمان وجود ندار. باد و باران طی سالهای متمادی این رشته کوه ها را چنان شکل داده که از آنها کوه های کم نظیری ساخته. درباره کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار حرف می زنیم. منطقه ای زیبا که قابلیت این را دارد گردشگران داخلی و

اینجا مریخ نیست

اینجا مریخ نیست

نویسنده: لیلا حسین زاده

در چابها، رشته کوه های عجیبی وجود دارد که گفته می شود بی شباهت به سطح مریخ نیست

تا مدتی قبل خیلی ها فکر می کردند رشته کوه های عجیب و شگفت انگیز چابهار را موجودات ماورایی و خیالی به وجود آورده اند، چرا که کمترین شباهتی بین این کوه ها و رشته کوه های دیگر کشورمان وجود ندار.

باد و باران طی سالهای متمادی این رشته کوه ها را چنان شکل داده که از آنها کوه های کم نظیری ساخته. درباره کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار حرف می زنیم. منطقه ای زیبا که قابلیت این را دارد گردشگران داخلی و خارجی را به سیستان و بلوچستان بکشاند. کوه های مریخی یا مینیاتوری در شرق بندر زیبای چابهار قرار گرفته اند. اگر حدود (5)کیلومتر از بندر چابهار به سمت بندر گواتر پیش برویم، کوه های مریخی را می توانید ببینید. این کوه ها آنقدر عجیب و زیبا هستند که در نگاه اول هر بازدید کننده ای تصور می نماید به سیاره دیگری سفر نموده است. کوه های مینیاتوری برخلاف کوه های معمولی شیار شیار هستند و بخاطر فرسایش سریع، ریزش باران ووزش باد به این شکل درآمده و روی آنها اثری از رویش گیاهان دیده نمی شود. ماجرا زمانی جالب تر می شود که بدانید کوه های مریخی چندین میلیون سالب زیر آب دریای عمان قرار گرفته بودند. به این شکل که آن موقع بخش کوچکی از اقیانوس هند بوده و کم کم از زیر آب خارج شده اند. بافت کوه های مینیاتوری که قدمتشان دبه دوره سوم زمین شناسی یعنی به(4-5)میلیون سال پیش برمی شود، از جنس ماسه، سنگ و مارن است. به همین خاطر برخلاف سیاره سرخ یا مریخ که به رنگ قرمز دیده می شود، رنگشان خاکستری روشن ایت. علاوه بر این، روی بدنه این کوه ها سنگواره های مختلفی از موجوداتی مثل صدف ها و ماهی ها دیده می شود. علی مصطفی زاده، رئیس گردشگری منطقه آزاد چابهار درباره این منطقه شگفت انگیز می گوید:بومی ها (50 یا 60)سال پیش نام این کوه ها را کوه های آریایی گذاشته بودند. اما کم کم این نام به ورطه فراموشی سپرده شد و ما نام این کوه ها را بخاطر شکل خاص، پستی و بلندی و زیبایی شان کوه های مینیاتوری یا مریخی گذاشتیم. هرجای کشور را بگردید، نمی توانید کوه هایی با این شکل و شمایل ببینید. ارتفاع این کوه ها بین (50 تا 100)متر است. در واقع این پدیده های طبیعی زیبا ادامه کوه های زاگرس اند که در ادامه به پاکستان می رسد. به غیر از زیبایی منحصر به فرد این کوه ها از فضای باز وافق دید مناسب این منطقه می توان برای رصد فضای لایتناهی و نجوم هم استفاده کرد. با اینکه کوه های مریخی یکی از منحصر به فردترین منظره ها طبیعی سیستان و بلوچستان را تشکل می دهند اما هنوز در لیست آثار طبیعی به ثبت نرسیدند. تا قبل از اینکه کارشناسان دلیل شکل عجیب این کوه ها را شرح دهند، بعضی از بومیان منطقه تصور می کردند این منطقه محل زندگی موجودات ماورایی است اما حالا بیشتر بازدید کنندگان کوه های مریخی می دانند که این منطقه در اثر فرسایش صخره ها و طی سالهای زیاد به وجود آمده است.

منبع:همشهری سرنخ شماره 82

منبع: راسخون
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18140

به "اینجا مریخ نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا مریخ نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید