افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول

به گزارش بانیما، معرفی کامل برج دختر استانبول | Maidens Tower

استانبول شهری برای همه! با توجه به تلفیقی از جاذبه های تفریحی و تاریخی که در این شهر وجود دارد برای تمامی سلیقه ها گزینه های جذابی دارد و می توان از آن به عنوان یک مقصد تمام عیار نام برد. همانطور که گفتیم در این شهر جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها که به نوعی نماد شهر استانبول هم به شمار می آید برج دختر است. این برج که در دل بسفر واقع شده مورد توجه همگان قرار گرفته و جز اصلی جاذبه های شهر استانبول به شمار می آید، آنچه سبب معروف شدن این برج شده تاریخچه آن است. از همین رو ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره برج دختر استانبول و داستان تاریخی آن صحبت کنیم. اگر شما هم علاقمند به شنیدن تاریخچه جذاب این برج هستید در ادامه با ما همراه باشید.

افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

راهنمای سفر به استانبول را حتما قبل از سفرتان بخوانید.

برج میدن یا برج دختر استانبول یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استانبول است که به نوعی نماد شهر استانبول هم بشمار می رود. به منظور بازدید از این برج می توانید با استفاده از قایق هایی که در تنگه بسفر حاضر هستند به سمت این برج بروید.

پیشنهاد می کنیم که یک وعده از غذاهایتان در سفر به استانبول را در رستوران های این برج صرف کنید.

برج دختر استانبول که به آن برج لئاندر LEANDERS TOWER در استانبول که با نام Kız Kulesi به معنی برج دختر نیز شناخته می گردد، یکی از مشهورترین آثار تاریخی کشور ترکیه است. به طور کلی منطقه ای که این برج در آن قرار گرفته دارای پیشینه تاریخی زیادی بوده و در دوران امپراتوری روم باستان از این جزیره به عنوان گمرک و نقطه کنترل بازرگانی و برج فانوس دریایی استفاده می شده است.

این برج تاریخی داستان منحصر به فردی دارد که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با برج دختر استانبول

اگر بخواهیم درباره تاریخچه برج دختر استانبول و داستانی که دارد صبحت کنیم، در ابتدا باید بگوییم که این برج ساختمان کوچکی بر روی جزیره ای میان تنگه بسفر است که تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های استانبول شده است. این برج با نام های دیگری نظیر لیندر و دامالیس هم در طول شناخته می شده است.

قدمت برج دختر استانبول به 1000 سال پیش، درست در زمان حکومت بیزانس ها بر ترکسه برمی گردد. این برج در طول کاربردهای مختلفی داشته و یکی از آن ها محلی برای دریافت عوارض بوده و در زمانی دیگر از آن به عنوان برج دفاعی و زمانی به عنوان یک فانوس دریایی نیز استفاده می شده است. در قرن نوزدهم میلادی از برج دختر استانبول به عنوان یک بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی نیز استفاده می کرده اند. در قرن فعلی که (قرن 21) باشد هم از برج دختر استانبول به عنوان یک موزه که درونش رستورانی نقلی وجود دارد نیز استفاده می کنند و در صنعت گردشگری استانبول نقش پررنگی دارد.

درست در بالای تنها اتاق برج نیز گنبدی سنگی به چشم می خورد که در مرکز آن میله ای مرتفع قرار گرفته است. امروزه ارتفاع کلی برج با احتساب میله به 23 متر می رسد و بدنه برج نیز از بتن ساخته شده است.

برخی از افسانه های برج دختر استانبول

داستان ها و روایات زیادی درباره تاریخچه این برج در بین مردم وجود دارد. ما در ادامه این مطلب می خواهیم به برخی از آن ها اشاره کوتاهی داشته باشیم.

  • داستان شاهزاده و مار

یکی از داستان هایی که درباره برج دختر وجود دارد، درباره شاهزاده و مار است! در روایاتی می گویند پادشاه قسطنطنیه دختر زیبارویی داشته که بسیار به وی عشق می ورزیده، روزی از روزها یک غیب گو درباره خبر ناگواری را به پادشاه مبنی بر اینکه شاهزاده خانم شما در سن 18 سالگی بر اثر گزش مار از دنیا خواهد رفت را به پادشاه می دهد. از همین رو پادشاه دستور می دهد که برجی در منطقه بسفر بسازند که در خشکی باشد و هم در ارتفاعات که دخترک از گزند مار رها گردد. سال های می گذرد و در روز تولد 18 سالگی دخترک پادشاه با سبدی پر از میوه به نزد شاهزاده خانم می رود، دختر که با خوشحالی تمام سبد میوه را که باز می نماید ماری افعی درون میوه ها پنهان شده بوده که همان با نیش زدن دختر در برابر چشمان پدر جان می بازد. همین خود دلیلی شده تا به این برج نام دختر داده گردد.

  • افسانه هیرو و لیندر

یکی دیگر از افسانه هایی مربوط به برج دختر استانبول می گردد، افسانه هیرو و لیندر است. داستان این دو به این ترتیب است که روزی از روزها یک دهتر زیبارو و پاکدامن به نام هیرو قسم می خورد که برای پاکدامنی خود تا اخر عمرش از همگان دور بماند. اما یکی از همین روزها مردی به نام لیندر با قایقی از کنار این برج عبور می نماید و یک دل نه صد دل عاشق دخترک می گردد. وی برای اینکه بتواند پاسخ مثبتی از دختر بگیرید هر شب به سمت جزیره برج دختر شنا می کرد تا هیرو را ببینید. در پس این تلاش ها عاقبت هیرو به لیندر دلبسته می گردد و دیری نمی گذشت که ماجرای عشقی این دو به یک تراژدی تمام عیار تبدیل گشت. روزی روزگاری طبق رسم هر شب که لیندر دل به دریا می زد تا به سمت هیرو برود در دریا شنا را آغاز کرد، هوای آن شب طوفانی و موج های خشمگینی تمام دریا دربر گرفته بود، هیرو در برج منتظر معشوق خود بود و فانوسی را در بالای برج روشن کرده بود تا لیندر جهت حرکت خود را در تاریکی شب بدانید، طوفان بی رحم که چیزی از عشق این دو نمی داست فانوس بالای برج را خاموش کرد و لیندر در دریا با هر موج جهتش را گم می کرد. در پس این شب سخت صبح هیرو از خواب بیدار شد و به دنبال لیندر به بیرون از برج رفت که ناگهان با جسد بی جان و سرد لیندر در پایین صخره ها روبرو شد هیرو این غم را تاب نیاورد و از بالای برج خودش را به پایین پرت کرد.

  • افسانه دلاوری به نام بطال

دیگر افسانه ای که از این برج در کتب تاریخی موجود است، مربوط به دلاوری به نام بطال است. در قرن هشتم میلادی فردی به نام بطال که یک قهرمان عرب در دوره اموی بوده است. داستان نویسان در بسیاری از افسانه های ترکی پای وی را باز کرده اند که یکی از آن ها به ترتیب زیر است.

در زمان حکومت عثمانی سرزمین گشایی های بسیاری انجام می شد به طوری که بیشتر بخش های سرزمین های امپراتوری روم شرقی از آن عثمانی ها شده بود. آوازه دلاوری های فردی به نام بطال به گوش امپراتوری روم رسیده بود و همین سبب ترس وی نیز شد؛ برای این منظور وی خانواده و دختر جوان را در برجی میان تنگه بسفر فرستاد، بطال که عاشق دختر امپراتور بود به محض اینکه متوجه شد به سمت برج رفت و دختر امپراتور را سوار بر اسب جنگی اش کرد و تمام کشتی ها را به آتش کشید. دیری نگذشت که بطال فرسنگ ها از منطقه بسفر فاصله گرفت و داستان بطال و دختر پادشاه همیشه در یادها و افسانه های برج دختر استانبول به ثبت رسید.

حضور برج دختر استانبول در فیلم ها و بازی های کامپیوتری

این برج در بین مردم منطقه دارای شهرتی بسیار زیاد است و داستان های تراژدیک مربوط به گذشته آن تنها عامل بخشی از این شهرت بوده و در روزگار معاصر نیز رویدادهایی سبب بیشتر شدن آوازه و نام برج دختر شده اند. در یکی از نسخه های مجموعه مشهور جیمز باند که در سال 1999 ساخته شده و با نام The World Is Not Enough شناخته می گردد، بخش هایی از فیلم در این برج تصویربرداری شده و همچنین در بازی مشهور کامپیوتری Assasins Creed: Revelations برخی از مراحل و بخش های بازی با این برج سر و کار دارد. در بخشی از این بازی شخصیت اصلی ماجرا یعنی نیکولو پولو Niccolo Polo باید در بخش پائین این برج؛ سازه ای پیچیده جهت پنهان کردن کلید مشهور به Masyaf key ایجاد کند.

رستوران و کافه برج دختر استانبول

در برج دختر استانبول مکان های بسیار جذابی برای صرف صبحانه، ناهار و شام وجود دارد که می توانید برای صرف هر کدام به سمت آن ها بروید. توجه داشته باشید برای رفتن به این کافه ها زمان های خاصی مشخص شده است که می بایست قبل از رفتن از آن ها اطلاع داشته باشید.

لازم به ذکر است که بگوییم حتما قبل از رفتن به هر کدام از رستوران های برج دختر استانبول به منظور صرف ناهار، شام یا صبحانه حتما زمان رفتنتان را رزرو نمایید.

شام در برج دختر

برای صرف شام هم مطابق با دو وعده قبلی می بایست حتما قبل از رفتن با مسئولان کافه در برج دختر استانبول تماس بگیرید و اقدام زمان رفتنتان بنمایید. در زمان های خاص نظیر ولنتاین این برج اقدام به ارائه شام و دکور ویژه برای مشتریان خود می نماید.

ساعت سرو شام: 20:15 به بعد

حدود هزینه: 169 تا 199 لیر ترکیه

ناهار در برج دختر

اگر خواستید برای ناهار به سمت برج دختر استانبول بروید، باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که افراد بسیاری هستند که تصمیم شما را دارند پس حتما قبل از رفتن اقدام به رزرو زمان رفتن خودتان برای صرف ناهار در برج دختر استانبول بنمایید. برای صرف ناهار در برج دختر دستتان باز است تا هر چیزی که میل داشتید را انتخاب نمایید.

ساعت سرو ناهار: 13:00 به بعد

صبحانه در برج دختر

اگر خواستید در سفر به استانبول صبحتان دلچسب و رویایی آغاز گردد برج دختر بهترین انتخاب است. منوی صبحانه کافه برج دختر استانبول در روزهای هفته متفاوت از اخر هفته ها است.

ساعت سرو صبحانه: 9:00 - 13:00

حدود هزینه برای صبحانه در روزهای معمولی 50 لیر

حدود هزینه برای صبحانه در روزهای آخر هفته 80 لیر

برگزاری انواع جشن در برج دختر استانبول

این برج به اندازه ای در بین گردشگران و اهالی خود شهر استانبول محبوب است که از آن به عنوان محلی برای برگزاری عروسی هم استفاده می کنند. شما می توانید تمامی هماهنگی های مربوط به خاص ترین روز زندگیتان را بر عهده مسئولان برج دختر استانبول قرار دهید و یک تجربه رویایی و منحصر به فرد برای خود به ارمغان بیاورید.

ظرفیت پذیرش برج دختر 220 نفر است و آماده ارائه خدماتی نظیر ناهار و شام از انواع غذاهای ترکی و بین المللی می باشد.

البته لازم به ذکر است که این برج برای دیگر مراسم های شما نظیر جشن تولد، جلسه کاری یا مهمانی های خانوادگی هم آماده پذیرایی می باشد و می توانید به منظور رزرو مکان و اطلاع از هزینه های مربوطه با مسئولان برج تماس حاصل فرمایید.

تلفن: 47 47 342 90216+

اطلاعات بازدید برج دختر استانبول

برج دختر استانبول از لحاظ موقعیتی در بخش آسیایی و منطقه اوسکودار استانبول نیز قرار گرفته است. به منظور بازدید از برج دختر استانبول می بایست به سمت اسکله کالاتاش بروید و پس از آن با قایق هایی که در این منطقه وجود دارد بدون هیچ هزینه ای به سمت این برج تاریخی یا به عبارتی سمبل شهر استانبول بروید. این قایق ها از 9 صبح تا 9 شب سرویس دارند و معمولا هر یک ربع یا نیم ساعت یک بار حرکت می کنند. به منظور برگشت هم به راحتی می توانید از طریق همین قایق ها برگردید.

برای بازدید از خود برج نیازی به دریافت زمان ندارید اما اگر خواستید برای صرف ناهار، شام یا صبحانه به سمت این برج بروید می بایست حتما می بایست از قبل زمان رفتمان را رزرو نمایید.

هزینه ورود موزه: 25 لیر ترکیه

ساعت بازدید برج دختر استانبول: روزهای شنبه و یکشنبه: 10:00- 18:45 | 20:15 - 12:30 بامداد | سایر روزهای هفته: 9:15 - 18:45

آدرس: Salacak Mahallesi, Üsküdar, Istanbul, Turkey

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9001

به "افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید