از تبریز تا میرجاوه، با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش بانیما، تهران(پانا) - نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با ارسال کتاب های ناشری تبریزی به شهر میرجاوه در مرز پاکستان، شمال غرب ایران را به جنوب شرق متصل کرد.

از تبریز تا میرجاوه، با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، روز هفتم خود را نیز به خاتمه برد و فروش آن به نزدیکی 40 میلیارد تومان رسید. استقبال از این نمایشگاه به اندازه ای جالب توجه بوده است که همه مدیران آن شگفت زده شده اند اما این ماجرا، تا فردا شب هم ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است برای دومین بار شاهد تمدید آن باشیم.

ناشران راضی هستند

اخباری که از سراسر کشور به گوش می رسد، گویای رضایت ناشران از نمایشگاه مجازی کتاب تهران است، ناشرانی که در سراسر کشور توانسته اند یکدیگر را بیابند و از سوی دیگر مخاطبان خاص خود را پیدا نمایند.

کتاب هایی که تا دیروز دیده نمی شد، اکنون در دسترس اهالی فرهنگ قرار گرفته و از سوی دیگر کوشش ناشران برای سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران که فروردین ماه گذشته، لغو شد، اکنون به نتیجه رسیده است. راهی که می توانست به ورشکستگی ناشران منجر گردد و اکنون نجات آن ها را رقم زده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، راه ها را کوتاه و دورها را نزدیک نموده است، به نظر می رسد شرکت پست ایران که سالها این شعار را می داد که حتی در دوردست ترین نقاط کشور هم پست راه دارد، اکنون این شعار را به چشم می توان دید.

رییس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و شرکت پست از ارسال مرسوله ای از ناشری در تبریز برای شهروندی در میرجاوه در شرق استان سیستان و بلوچستان اطلاع داد. شهری مرزی که بیش از 350 کیلومتر با کشور پاکستان فاصله ندارد.

این رویداد فرهنگی به واسطه شرکت پست توانسته معنی فاصله را تغییر بدهد. شرکت پست اعلام نموده که تا به امروز هیچ مرسوله برگشتی نداشته است و این موضوع خبر بسیار مهمی به نظر می آید.

ایرانی ها 39 میلیارد تومان کتاب خریدند

بر اساس اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران، با شروع هفتمین روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، 746هزار و 496 نسخه کتاب به مبلغ 392میلیارد و 99 میلیون و 90هزار و 356 ریال از سوی مردم سراسر کشور خریداری شد.

تا به امروز 269هزار و 157 هزار بسته کتاب به وسیله پست و 14هزار و 387 بسته از سوی خود ناشر ارسال شده است. همچنین، از مجموع 131هزار و 867 سفارش، 44هزار و 198 سفارش ارسال شده است و 87هزار و 669سفارش در انتظار ارسال هستند.

ارسال پیغامک از سوی خانه کتاب به مخاطبان طرح های فصلی برای اطلاع رسانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب، باعث اعتراض کتابفروشان شده است، آنها معتقدند که این شماره های تماس امانتی نزد این موسسه بوده که با این کار، اعتمادشان را نسبت به این موسسه از دست می دهند و به نظر می رسد که این نهاد فرهنگی دغدغه ای برای حمایت از این بخش چرخه نشر ندارد.

بعضی کتابفروشان با ارائه پیغام هایی که به مخاطبان شان ارسال شده است، خواهان این شدند که قانون حفظ حریم شخصی مخاطبان درباره این شماره های تماس به کار گرفته گردد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود تا آنکه تصمیم گرفت با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه عظیم کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.

ایوب دهقان کار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی گردید. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از 1000 ناشر حضور دارند و بالغ بر 100 هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین 180 ناشر خارجی با 20 هزار عنوان کتاب و 142 نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو روز تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا هشتم بهمن ماه جاری میزبان بازدید نمایندگان و علاقه مندان این رویداد عظیم فرهنگی کشور در فضای خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14261

به "از تبریز تا میرجاوه، با نمایشگاه مجازی کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تبریز تا میرجاوه، با نمایشگاه مجازی کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید