ارتباط آلزایمر با آبله مرغان و تبخال!

به گزارش بانیما، یک مطالعه نو حدس می زند که ویروس آبله مرغان می تواند عفونت تبخال خفته را دوباره فعال کند و منجر به ایجاد بیماری آلزایمر گردد.

ارتباط آلزایمر با آبله مرغان و تبخال!

به گزارش خبرنگاران ، ایسنا به نقل از نیو اطلس گزارش داده، یک مطالعه مشترک تازه و مجذوب نماینده بین محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه تافتز نشان می دهد که دو ویروس رایج ممکن است در کنار هم برای آغاز اولیه ترین مراحل بیماری آلزایمر کار نمایند. این یافته ها بر اساس تعداد فزاینده ای از شواهد دال بر نقش ویروس تبخال در توسعه بیماری های عصبی است.

برای بیش از نیم قرن، این ایده که عفونت های میکروبی، محرکی برای بیماری های عصبی هستند در حاشیه علوم اعصاب مورد توجه بوده است. در دهه 1980، تعدادی از مطالعات به ارتباط بین آغاز بیماری آلزایمر و عفونت های ویروسی تبخال اشاره کردند، اما اینکه دقیقاً چگونه این ویروس بسیار رایج می تواند بر تخریب عصبی تأثیر بگذارد، تعیین نبود.

یک مطالعه کلیدی در سال 2020 به وسیله یک تیم از دانشگاه تافتز نشان داد که چگونه عفونت تبخال می تواند چندین ویژگی پاتولوژیک آلزایمر را تحریک کند. در این مطالعه از نوع تازهی از مدل مغز سه بعدی مهندسی زیستی استفاده شد که ساختاری اسفنج مانند را با سلول های بنیادی عصبی تشکیل می داد که می توانست به انواع سلول های مغزی متصل گردد.

این نوع از مدل بافت مغزی، فوق العاده تازه بود و یافته های حاصل از آن اولین موردی بود که به صراحت نشان داد که چگونه عفونت ویروسی رایج می تواند منجر به علائم پاتولوژیک آلزایمر گردد. اما یک سوال بزرگ در خصوص این یافته ها وجود داشت. با توجه به اینکه بیش از دو سوم جمعیت دنیا حامل ویروس تبخال از نوع HSV-1 هستند، باید عوامل دیگری وجود داشته باشد که این ویروس خفته را دوباره فعال کند و آبشاری از وقایع را که منجر به آلزایمر می شوند، ایجاد کند.

اکنون این مطالعه تازه در پی یک ویروس رایج دیگر است که با بیماری آلزایمر مرتبط است. ویروس واریسلا زوستر(VZV) که باعث بیماری آبله مرغان در اوایل زندگی انسان و بیماری زونا در اواخر زندگی فرد می گردد. بنابراین محققان با استفاده از مدل مغزی مهندسی زیستی سه بعدی، به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا عفونت VZV بر سلول های مغزی که قبلاً با ویروس تبخال خفته آلوده شده اند، تأثیر می گذارد یا خیر.

تازهترین مطالب

درمان آلزایمر با عوض کردن خون!

ولخرجی از نشانه های آلزایمر است!

شناسایی بیماری هایی که به آلزایمر ربط دارند

ابداع یک اپلیکیشن برای تشخیص آلزایمر

جالب اینجاست که این تحقیق نشان داد قرار گرفتن سلول های مغزی حاوی HSV-1 خفته در معرض VZV منجر به فعال شدن مجدد ویروس تبخال و آبشاری از پلاک های سمی شناخته شده به عنوان نشانه های آلزایمر می گردد. با این حال، همه این علائم آلزایمر هنگامی که سلول های مغز در غیاب ویروس تبخال در معرض VZV قرار گرفتند، ظاهر نشدند.

دانا کایرنز محقق ارشد این مطالعه می گوید: این یک مشت چپ و راست از دو ویروس است که بسیار رایج و معمولا بی ضرر هستند، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که اگر قرار گرفتن در معرض VZV، ویروس HSV-1 غیرفعال را بیدار کند، می تواند باعث ایجاد مشکل گردد.

در حالی که این مطالعه با اطمینان نشان می دهد که این مکانیسم ویروسی دو طرفه می تواند منجر به بیماری آلزایمر گردد، اما روشن می نماید که این احتمالاً تنها یک اتفاق از بین چندین اتفاق است که می تواند رخ دهد و اگر فعال سازی مجدد HSV-1 خفته می تواند باعث پیشرفت بیماری آلزایمر گردد، احتمالاً راه هایی وجود دارد که فراتر از قرار گرفتن در معرض VZV می تواند رخ دهد.

کایرنز می گوید: این احتمال وجود دارد که سایر عفونت ها و سایر مسیرهای دلیل و معلولی منجر به بیماری آلزایمر شوند و عوامل خطری مانند ضربه به سر، چاقی یا مصرف الکل نشان می دهد که ممکن است در ظهور مجدد HSV نقش ایفا نمایند.

این مطالعه بعلاوه حدس می زند که مسائل احتمالی آلزایمر در آینده ممکن است از همه گیری بیماری کووید-19 ناشی گردد، زیرا عفونت ویروس SARS-CoV-2 برای فعال کردن مجدد عفونت های خفته VSV و HSV-1 شناخته شده و احتمال داده شده است که این بیماری همه گیر می تواند مقدار بیماری های عصبی را در آینده افزایش دهد. بنابراین محققان این مطالعه تازه از پزشکان می خواهند که در سال های آینده مراقب بیماران مسن باشند.

این مطالعه تازه در مجله Alzheimers Disease منتشر شده است.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 20601

به "ارتباط آلزایمر با آبله مرغان و تبخال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط آلزایمر با آبله مرغان و تبخال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید