اثرهای گردشگری که به هیچ زبانی معرفی نشده اند!

به گزارش بانیما، یک کارشناس گردشگری معتقد است قرار نگرفتن شناسه و تابلوی معرفی کننده اثر گردشگری در اکثر ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی مازندران، یکی از بزرگترین مسائل پیش روی این صنعت در این استان است.

اثرهای گردشگری که به هیچ زبانی معرفی نشده اند!

محمدرضا اورمزدی در گفت وگو با خبرنگاران، مسائل گردشگری این استان به ویژه در مناطق مسافرخیز و پرتردد را نقص اطلاع رسانی و معرفی یا Present دقیق و درست اماکن گردشگری برشمرد و اظهار کرد: مهمترین چالشی که مسافران و گردشگران در شهرهای استان با آن روبرو هستند نبود تابلو و آدرس معین برای دسترسی و رسیدن به مکان هدف گردشگری است.

وی با اشاره به شهرستان های گردشگر پذیر استان به ویژه غرب مازندران، نقص آدرس و نبود تابلوی راهنما در این شهرها را مهم ترین مشکل بحث توریسم در این مناطق عنوان و توضیح داد: تابلوهای راهنمای مناطق هدف گردشگری باید میزان مسافت و آدرس درست مکان را معرفی نموده و حداقل به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل رؤیت باشند.

این کارشناس گردشگری با ابراز گلایه از قرار دریافت شناسه و تابلوی معرفی نماینده اثر گردشگری در اکثر ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی استان مازندران اعلام کرد: باید کنار هر اثر تاریخی یا طبیعی یک شناسه یا تابلو نصب گردد تا مردم علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق از آن، یقین نمایند که این اثر گردشگری اعم از کاخ، بنا، مسجد، پل، مدرسه و غیره دارای قدمت و ماهیت فرهنگی و تاریخی است؛ همان گونه که در شهرهای توریستی ایران نظیر شیراز، اصفهان، یزد و غیره تابلوی معرفی به چند زبان در کنار اثر نصب شده و جزئیاتی از معینات آنرا برای مخاطب بیان می نماید.

نقشه های گردشگری به روز نشده اند

اورمزدی با انتقاد از نقشه های گردشگری که هر ساله در اختیار مسافران قرار می گیرد عمده نواقص این نقشه ها را به روز رسانی نشدن و جامع و کامل نبودن و گرافیک نامناسب آنها، عنوان و اعلام کرد: علاوه بر این نقشه ها، باید امکانات موبایلی در هر شهرستان وجود داشته باشد تا سهولت دسترسی به اطلاعات را برای گردشگران مهیا کند.

اورمزدی، قابلیت تلفن های همراه و نقش آن در زندگی بشر را گزینه و امکانی مغتنم برای معرفی اماکن گردشگری هر منطقه دانست و اضافه نمود: این قابلیت که مسافر بتواند به محض ورود به شهر گردشگری تمام آنچه را که احتیاج دارد به وسیله گوشی همراه خود بدست آورده و از امکانات و نقاط متنوع شهر بهره مند گردد فرصتی مقتضی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسافران به دنبال راحت ترین گزینه برای دسترسی به اطلاعات در زمینه آدرس دهی، امکانات شهری، نقاط گردشگری، مسافت و تصاویر منطقه هدف گردشگری هستند، گفت: ظرفیت تلفن های هوشمند امروزی دقیقا همان گزینه ای است که می تواند مخاطب یا گردشگر را با منطقه آشنا نموده و تمام اطلاعات مورد نظر وی را تامین کند.

اورمزدی از یک قاعده کلی در مباحث صنعتی و گردشگری سخن گفت و با ذکر مثالی توضیح داد: هر کشور، دولت، منطقه و یا هر فعالیتی که بتواند محصول خود را به درستی معرفی نموده و ارائه کند پیروز تر خواهد بود مانند فروشنده ای که بتواند توضیحات کافی و قانع نماینده به خریدار ارائه نموده و او را مشتاق به خرید کند.

وی، روزمرگی را یکی دیگر از چالش های حوزه گردشگری معرفی کرد و اضافه نمود: انجام یکسری از کارهای روتین در حوزه گردشگری مانند چاپ نقشه، پیغام تبریک شهردار و استاندار و تبلیغات ناموزون و غیرجذاب نمی تواند باعث جذب حداکثری گردشگر شده و باید پکیج های نوروزی و تابستانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با دقت و ظرافت بیشتری تنظیم شوند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه، موضوع رفع نقص های زیرساختی گردشگری در حوزه اطلاع رسانی را بسیار کم هزینه برشمرد و تاکید نمود: رفع کردن این نقایص با اندکی تدبیر، هم افزایی و خرد جمعی احتیاج به هزینه گزافی نداشته و براحتی قابل پوشش و جبران است و تنها به هماهنگی بین دستگاه های ذیربط نظیر شهرداری، دهیاری، بخشداری، راه و شهرسازی و اداره میراث احتیاج دارد.

تحقق سند گردشگری احتیاج به حمایت دولت و مشارکت مردم دارد

این استاد دانشگاه و کارشناس توریسم روستا، با بیان اینکه تحقق سند گردشگری احتیاج به حمایت دولت و مشارکت مردم دارد، توضیح داد: اگر سند جامع محقق گردد روستاهای کشور احتیاج به تخلیه سکنه و فرار از بحران بیکاری نداشته و اقتصاد بومی و توسعه روستایی بهبود خواهد یافت.

اورمزدی به آسیب خرید و فروش ملک در روستاهای هدف گردشگری، اشاره و اعلام کرد: لزوم انجام فعالیت های مکمل گردشگری در روستاها مانند اقامتگاه های بوم گردی، صنایع تبدیلی و توسعه صنایع دستی با افزایش کارگاه ها می تواند مانع توسعه ساخت و سازهای بی رویه شده و بالطبع عرصه های جنگلی نیز در امان خواهند ماند.

وی، گردشگری را دارای شاخص، استاندارد و فاکتورهای مخصوص دانست و با هشدار به اینکه اگر این صنعت در راستا خود راهنمایی نگردد تنها نام و لغت گردشگری را یدک خواهد کشید گفت: زمانی می توانیم راستاهای جدید برای گردشگری معرفی کنیم که همه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری گردشگری را در اختیار داشته باشیم.

نگاه مثبت کشورها به اماکن گردشگری ایران

این کارشناس و مجری تورهای گردشگری از نگاه مثبت کشورها به ایران در حوزه توریسم سخن به میان آورد و تاکید نمود: بعضی از مسافران خارجی که به ایران سفر می نمایند حتی بیشتر از ایرانیان و بومیان به منطقه هدف گردشگری اشراف دارند که این بیانگر عدم شناخت ما نسبت به ظرفیت ها و پتانسیل های مستعد خویش است.

اورمزدی اضافه نمود: اگر به این باور برسیم که می توان از ظرفیت گردشگر خارجی روزی 100 تا هزار دلار درآمد کسب کرد بیکاری از بین می رود بنابراین نگاه مسئول باید به این سمت تغییر پیدا کند و با حمایت دولت شرکت ها و آژانس های های مسافرتی با معرفی اماکن گردشگری در راستا توسعه این صنعت گام بردارند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2194

به "اثرهای گردشگری که به هیچ زبانی معرفی نشده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرهای گردشگری که به هیچ زبانی معرفی نشده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید