آیا نوشیدن دیتاکس واتر واقعا بهتر از آب ساده است؟

به گزارش بانیما، همانطور که می دانید نوشیدن روزانه 8 لیوان آب در روز توصیه می شود و خیلی از افراد اعتقاد دارند که اضافه کردن برخی مواد غذایی مفید به آب می تواند فواید نوشیدن آن را دوچندان کند. به این ترکیب دیتاکس واتر می گویند و احتمالا شما هم شنیده اید که نوشیدن آن به دفع سموم از بدن و کاهش وزن کمک می کند و می تواند باعث افزایش سطح انرژی شما شود.

آیا نوشیدن دیتاکس واتر واقعا بهتر از آب ساده است؟

دیتاکس واتر چیست

دیتاکس واتر در واقع نوعی آب است که با اضافه کردن میوه و سبزیجات طعم دار شده است. به سادگی می توانید طرز تهیه دیتاکس واتر را یاد بگیرید و آن را در خانه تهیه کنید.

از آن جایی که میوه ها و سبزیجات فقط در آب خیسانده می شوند و به هیچ وجه آب گیری یا میکس نمی شوند، کالری دیتاکس واتر خیلی کم است. از این رو نوشیدن آن در بسکمک از رژیم های لاغری توصیه می شود؛ چراکه علاوه بر عدم کالری، دیتاکس واتر چربی سوز خوبی هم می تواند باشد.

طرز تهیه دیتاکس واتر

تهیه دیتاکس واتر در خانه بسیار ساده است و تمام چیزی که لازم دارید آب و مقداری میوه و سبزیجات است. فقط کافی است مواد غذایی مورد نظر خود را کمی خورد کنید و داخل آب سرد یا گرم بریزید. هرچقدر که مواد بیشتری در آب بریزید طعم دیتاکس واتر شما قوی تر خواهد شد.

اگر دیتاکس واتر چربی سوز خود را با آب سرد آماده می کنید، می توانید پس از تهیه، آن را برای 1 تا 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا طعم آن قوی تر شود. اما دقت کنید که بعد از این زمان حتما مواد اولیه را از آب خارج کنید. اگر مواد غذایی بیشتر از زمان توصیه شده در آب بمانند متلاشی خواهند شد و طعم آب تغییر می کند.

اگر برای تهیه دیتاکس واتر خیلی عجله دارید، می توانید میوه ها و سبزیجات را خورد یا له کنید و در آب بریزید. با این کار طعم و مواد مغذی شان زودتر خارج می شود. معروف ترین انواع دیتاکس واتر برای پوست، لاغری، چاق کننده و غیره عبارتند از:

  • دیتاکس واتر خیار و نعنا
  • دیتاکس واتر لیمو ترش و زنجبیل
  • دیتاکس واتر بلک بری و پرتقال
  • دیتاکس واتر هندوانه و نعنا
  • دیتاکس واتر پرتقال و لیمو ترش
  • دیتاکس واتر لیمو ترش
  • دیتاکس واتر توت فرنگی و ریحان
  • دیتاکس واتر سیب و دارچین
  • دیتاکس واتر گریپ فروت

خواصی که در مورد دیتاکس واتر گفته می شود

گفته شده است که دیتاکس واتر فواید بسیار زیادی دارد. برخی از این فواید عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • سم زدایی و پاکسازی
  • تنظیم PH بدن
  • بهبود هضم
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود روحیه
  • افزایش میزان انرژی
  • بهبود پوست

فواید دیتاکس واتر به نوع میوه ها و سبزیجاتی که در آن می ریزید و میزانی که این مواد در آب خیس می خوردند، بستگی دارد. با این حال احتمالا بسکمک از فواید دیتاکس واتر در واقع فواید آب است نه عصاره میوه هایی که در آن ریخته شده. چون میزان مواد غذایی مفیدی که از مصرف هرکدام از این میوه ها و سبزیجات به تنهایی دریافت می کنید، خیلی بیشتر از میزان مواد غذایی است که از خیساندن آن ها در آب دریافت می کنید. اما شواهدی هم از تاثیر مثبت وجود دارد که از تحقیق روی دیتاکس واتر به دست آمده است.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب می تواند به کاهش وزن کمک کند و این موضوع در مورد دیتاکس واتر هم صدق می کند. تحقیقات نشان داده که آب به صورت موقت متابولیسم را بالا می برد، در نتیجه شما کالری بیشتری می سوزانید. طبق این تحقیقات، نوشیدن نیم لیتر آب می تواند متابولسیم بدن شما را برای یک ساعت تا 30 درصد افزایش دهد.

در واقع افرادی که در برنامه رژیم لاغری خود میزان آب توصیه شده را می نوشند، معمولا از کسانی که این کار را انجام نمی دهند بیشتر وزن کم می کنند. تحقیقات نشان داده افراد بزرگسالی که اضافه وزن دارند و نیم لیتر آب قبل از غذا می نوشند، پیروز می شوند تا 40 درصد بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی دهند وزن کم کنند. از نظر علمی این اتفاق به دلیل افزایش متابولیسم است، اما ممکن است علت آن تاثیر آب روی اشتهای شما هم باشد؛ چون نوشیدن آب به کاهش اشتها کمک می کند و وقتی شما قبل از غذا آب می نوشید، ممکن است کمتر غذا بخورید.

بهبود هضم غذا

نوشیدن آب برای سلامت دستگاه گوارش و حرکت روده ها بسیار مهم است. کم آبی در روده ها می تواند منجر به یبوست و تنبلی روده شود. نوشیدن آب به اندازه، به حرکت بهتر مواد غذایی در روده و جلوگیری از گیر کردن آن ها، کمک می کند.

افزایش سطح انرژی

کم آبی بدن حتی در میزان بسیار کم، می تواند بر روحیه، تمرکز و میزان انرژی شما تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده کم آبی بدن به میزان حدود یک درصد، تاثیر منفی قابل ملاحظه ای بر روحیه می گذارد، تمرکز را برهم می ریزد و باعث سردد می شود.

مطالعاتی روی افراد بزرگسالی که کمتر از 1.2 لیتر آب در روز می خوردند انجام شد. وقتی میزان مصرف آب آن ها را به 2.5 لیتر در روز افزایش دادند، متوجه شدند که افراد خوشحال تر و پرانرژی تر شدند و احساس آرامش بیشتری داشتند.

شما هم می توانید با متعادل کردن میزان مصرف آب در روز، روحیه خود را بهتر و سطح انرژی خود را افزایش دهید.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف میوه و سبزیجات و حتی آب میوه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. درست است که طبق تحقیقات مصرف روزانه ویتامین C می تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، اما میزان ویتامین C که با مصرف یک لیوان دیتاکس واتر به بدن شما می رسد بسیار کم و متغیر است. از این رو احتمال بسیار کمی وجود دارد که دیتاکس واتر تاثیر چشم گیری بتوند روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

شایعات در مورد دیتاکس واتر

متاسفانه شایعاتی در مورد فواید دیتاکس واتر و تاثیر آن وجود دارد که برخی از آن ها بیش از حد اغراق شده هستند و از نظر علمی تایید نشده نری اند.

شایعه شماره یک: دیتاکس واتر بدن شما را پاکسازی می کند

پاکسازی بدن وعده شایعی است که بسکمک از رژیم های غذایی و محصولاتی مانند دیتاکس واتر به افراد می دهند. محصولات پاکسازی بدن غالبا با از بین بردن سموم بدن در کاهش وزن و رسیدن به سلامتی کمک می کنند. اما سموم بدن و سم زدایی هر دو مبهم هستند و دقیق تعیین نمی شود که چه چیز هایی ازبین رفته و چطور این اتفاق افتاده است.

بدن شما به گونه ای طراحی شده که راه هایی زیادی برای دفع سموم بدن قرار داده است و هنوز دقیقا ثابت نشده که چه محصولات یا رژیم غذایی سرعت دفع مواد غذایی را سرعت می بخشد.

شایعه شماره دو: تنظیم PH بدن

غذاها و نوشیدنی های قلیایی شده این روزها بسیار رایج شده اند. این نوشیدنی ها محیط قلیایی تری در بدن شما ایجاد می کنند که بر اساس تئوری اسیدهای قلیایی، باعث برای سلامتی مفید است. اما این تحقیقات از نظر علمی ثابت نشده است؛ چرا که تغییر PH خون یا سلول ها از طریق غذایی که می خوریم غیرممکن است.

شایعه شماره سه: دیتاکس واتر برای پوست مفید است

بسکمک از افراد ادعا می کنند دیتاکس واتر مانند دیگر محصولات دیتاکس، سموم را از پوست شما پاک و پوست شما را بهتر می کنند.

اما شواهد بسیار اندکی برای اثبات این موضوع وجود دارد. کسانی که دچار کم آبی بدن هستند با نوشیدن آب می توانند به پوست خود رطوبت رسانی کنند. اما این کار ظاهر پوست آن ها را تغییر نمی دهد، مگر این که کم آبی بدن آن ها آنقدر زیاد بوده که با جبران آن تغییر چشمگیری در پوست ایجاد شده باشد. در غیر این صورت هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند دیتاکس واتر تاثیر بیشتری از آب سادهس ک که روی پوست دارد.

کلام آخر

این که شما می توانید روند سم زدایی بدن خود را با نوشیدن دیتاکس واتر تسریع ببخشید، شایعه است.

دیتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با چند خواص خوب است اما شما می توانید با نوشیدن آب ساده هم از این خواص بهره مند شوید. اغلب افرادی که از نوشیدن آب ساده خسته می شوند به دنبال تنوع، به سراغ دیتاکس واتر می روند.

اگر اضافه کردن میوه و سبزیجات به آب و خیساندن آن ها باعث می شود بیشتر آب بنوشید و کمتر به سراغ نوشیدنی های قند دار بروید، پس این کار را ادامه دهید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2813

به "آیا نوشیدن دیتاکس واتر واقعا بهتر از آب ساده است؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "آیا نوشیدن دیتاکس واتر واقعا بهتر از آب ساده است؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن دیتاکس واتر واقعا بهتر از آب ساده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید