12 زنگ خطر که نشان می دهند بیش از حد قند می خورید

به گزارش بانیما، درباره عوارض مصرف زیاد قند مطالب زیادی گفته می گردد. اما حقیقت این است که قند منبع انرژی بدن بوده و مصرف آن برای بقای انسان لازم است. البته همه قندها تأثیر یکسانی روی سلامتی ندارند. فروکتوز در میوه ها و سبزیجات و لاکتوز در لبنیات از قندهای طبیعی هستند که نباید نگران مصرف آن ها باشیم. چون این غذاها حاوی مواد مغذی زیادی هستند. با این حال، شکر و قند افزوده شده به غذاهای فرآوری شده، بیشترین حجم قند دریافتی روزانه ما را تشکیل می دهد.

12 زنگ خطر که نشان می دهند بیش از حد قند می خورید

قند افزوده شده، قندی است که برای ایجاد طعم شیرین به غذاها اضافه می گردد. قندهای طبیعی مانند عسل و شربت افرا (Maple Syrup) هم در این گروه قرار می گیرند. اگرچه این قندها در مقایسه با قند و شکر معمولی بهتر هستند، اما کالری بالایی داشته و در مقابل مواد مغذی زیادی ندارند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره علائمی صحبت می کنیم که به شما نشان می دهند در مصرف قند زیاده روی می کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مصرف زیاد قند چه تأثیری روی بدن دارد؟

وقتی قند وارد بدن می گردد، بیشتر آن تجزیه شده و در روده کوچک جذب می گردد. آنزیم های خاصی در دستگاه گوارش وجود دارند که مولکول های بزرگ را به 3 قند ساده تر به نام های گلوکز، گالاکتوز و فروکتوز تبدیل می نمایند. کبد و عضلات میزانی از گلوکز را به شکل گلیکوژن ذخیره می نمایند. هنگامی که گرسنه هستید یا ورزش می کنید، گلیکوژن تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می گردد تا سوخت مورد احتیاج بدن را تأمین کند.

هنگامی که گلوکز از دستگاه گوارش وارد جریان خون می گردد، سطح گلوکز خون که عموم مردم به آن قند خون می گویند، بالا می رود. در پاسخ به افزایش گلوکز خون، لوزالمعده هورمون انسولین ترشح می نماید تا میزان گلوکز را کاهش داده و آن را به حد طبیعی بازگرداند.

اگر میزان زیادی قند افزوده شده مصرف کنید، سلول های بدن به مرور در برابر انسولین مقاوم می شوند. این شرایط که به آن مقاومت به انسولین می گویند، احتمال ابتلا به التهاب، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. مصرف زیاد قند افزوده شده، با چاقی، بیماری های قلبی، کبد چرب و سرطان ارتباط دارد. زیاده روی در مصرف غذاهای حاوی این نوع قند می تواند خلق و خو را هم تحت تأثیر قرار دهد.

چه علائمی نشان دهنده مصرف زیاد قند هستند؟

درباره میزان مصرف قندهای افزوده شده دستورالعمل های متفاوتی وجود دارد. در برخی از این دستورالعمل ها توصیه می گردد که میزان دریافت قندهای افزوده شده به کمتر از 10 درصد کل کالری دریافتی روزانه محدود گردد. به اسم مثال، فردی که روزانه به 2 هزار کالری انرژی احتیاج دارد، می تواند حداکثر 200 کالری (حدود 12 قاشق چایخوری) قند افزوده شده مصرف کند.

با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می نماید که میزان مصرف قندهای افزوده شده در زنان و بچه ها از 100 کالری در روز و در مردان از 150 کالری در روز فراتر نرود. این میزان برای زنان حدود 6 قاشق چایخوری و برای مردان حدود 9 قاشق چایخوری است. شیرخواران و بچه ها زیر 2 سال نباید از قندهای افزوده شده استفاده نمایند.

اگر در رژیم غذایی شما میوه، سبزی، پروتئین بدون چربی، چربی های سالم و غلات کامل وجود ندارد، احتمالا به جای غذاهای سالم میزان زیادی غذای حاوی قند افزوده شده مصرف می کنید. این نوع رژیم غذایی باعث می گردد که ویتامین، مواد معدنی و فیبر کمی دریافت نموده و سلامتی اتان در معرض خطر قرار بگیرد.

علائم زیاده روی در مصرف قند

علائم زیر نشان دهنده مصرف زیاد قند هستند.

1. همواره گرسنه اید و وزنتان در حال افزایش است

افزایش گرسنگی، یکی از اولین علائم مصرف زیاد قند است. مصرف قند به علت طعم شیرینی که دارد برای ما لذت بخش است. اما معمولا غذاهای حاوی قند افزوده شده نمی توانند حجم معده را پر نموده و ما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند. بیشتر غذاهای فرآوری شده فاقد پروتئین، فیبر و چربی های سالم بوده و بدن به سرعت قند موجود در آن ها را می سوزاند. به همین علت، مدت کوتاهی بعد از مصرف آن ها دوباره احساس گرسنگی می کنیم.

شواهد علمی حاکی از آن است که مصرف نوشیدنی های شیرین باعث افزایش وزن بزرگسالان و بچه ها می گردد. علاوه بر این، باکتری های مفید روده را از بین می برد. این باکتری ها جزء سیستم دفاعی بدن بوده و در تنظیم متابولیسم، چربی سوزی و کنترل قند خون نقش دارند. قندهای افزوده شده عملکرد هورمون لپتین را هم مختل می نمایند. این هورمون از بروز گرسنگی جلوگیری می نماید.

2. دچار تحریک پذیری و بدخلقی می شوید

گاهی اوقات، استرس در بروز بدخلقی و تحریک پذیری نقشی ندارد. بلکه، مصرف زیاد قند است که باعث بروز این مسائل می گردد. تحقیقات نشان داده که مصرف قندهای افزوده شده باعث التهاب، تغییر خلق و خو و بروز علائم افسردگی می گردد.

هنگامی که یک وعده یا میان وعده شیرین مصرف می کنید، به سرعت قند خون بالا می رود. در نتیجه میزان زیادی انسولین ترشح می گردد تا قند خون را به حالت طبیعی بازگرداند. این موضوع باعث افت قند خون، کاهش سطح انرژی بدن، کاهش گلوکز موجود در مغز و تغییر خلق و خو می گردد.

به زمان هایی که دچار بدخلقی می شوید، دقت کنید. به اسم مثال، اگر 1 ساعت بعد از خوردن غذا خلق و خوی شما تغییر می نماید، احتمالا مصرف قند افزوده شده می تواند در بروز این حالت نقش داشته باشد. پس بهتر است برنامه غذایی خود را اصلاح کنید.

3. احساس خستگی و افت انرژی دارید

قند به راحتی جذب و هضم می گردد. بنابراین، ممکن است احساس خستگی شما به میزان قندی که در رژیم غذایی اتان وجود دارد، مربوط باشد. قند، یک منبع بسیار سریع انرژی محسوب می گردد. به همین علت صرف نظر از میزان مصرف، طی 30 دقیقه دوباره شما احساس گرسنگی نموده و انرژی بدنتان کاهش پیدا می نماید. زیاده روی در مصرف قند باعث نوسان زیاد قند خون و انسولین می گردد. این موضوع روی سطح انرژی بدن هم تأثیر دارد.

4. به نظرتان می رسد که غذاها به میزان کافی شیرین نیستند

یکی از عوارض زیاده روی در مصرف قند این است که بعد از مدتی گمان می کنید که طعم غذاها مانند گذشته شیرین نیست یا باید برای خوش طعم شدن قند و شکر بیشتری به آن ها اضافه کنید. شما مغز خود را به شکلی تربیت نموده اید که انتظار شیرینی بسیار بالایی را داشته باشد. بنابراین، با مصرف غذاهایی که شیرینی کمی دارند، احساس رضایت نخواهید کرد.

اگر از قندهای مصنوعی و رژیمی استفاده می کنید، بهتر است در مصرف آن ها تجدیدنظر کنید. بسیاری از قندهای مصنوعی در مقایسه با قندهای غیررژیمی، شیرین تر هستند. این موضوع هم باعث عادت کردن مغز به مصرف غذاهای فوق العاده شیرین شده و میل به قند را افزایش می دهد.

5. دائما هوس می کنید غذای شیرین مصرف کنید

قند روی مرکز لذت مغز که به آن جهت مزوکورتیکولیمبیک می گویند، تأثیر گذاشته و باعث افزایش دوپامین (هورمون شادی) می گردد. این جهت نقش مهمی در انتخاب های غذایی ما دارد. به بیان ساده، مصرف قند باعث افزایش دوپامین شده و افزایش دوپامین به خودی خود می تواند میل به قند را افزایش داده و یک چرخه معیوب ایجاد کند. خوشبختانه، مصرف وعده ها و میان وعده های کوچک که حاوی غذاهای سالم باشند و منظم غذا خوردن می تواند به برطرف این هوس های غذایی یاری کند.

6. فشار خونتان بالا است

افزایش فشار خون، یکی از مهم ترین عوارض مصرف زیاد قند است. طبق تحقیقات، مصرف نوشیدنی های شیرین با افزایش فشار خون در ارتباط است. افزایش قند خون که در پی مصرف خوراکی های شیرین رخ می دهد، به دیواره عروق خونی آسیب زده و زمینه را برای تجمع کلسترول در آن ها فراهم می نماید. این موضوع باعث سفت شدن عروق خونی و افزایش فشار خون می گردد.

7. پوستتان دچار آکنه و چین و چروک شده است

اگر از آکنه رنج می برید، بهتر است میزان مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید. کنترل قند خون نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و درمان آکنه دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده که مقاومت به انسولین می تواند در ایجاد آکنه مؤثر باشد. چین و چروک پوست هم می تواند نشانه دیگری از مصرف زیاد قند باشد. شواهد علمی نشان می دهند که مصرف محصولات حاوی قند افزوده شده فرایند پیری پوست را تسریع می نماید.

8. به درد مفاصل مبتلا هستید

افزایش سن، تنها علت درد مفاصل نیست. نتایج یک نظرسنجی بین افراد مبتلا به روماتیسم نشان داده که مصرف نوشابه ها و دسرها می تواند روی علائم این بیماری تأثیر داشته باشد. از سوی دیگر، معین شده که مصرف منظم نوشابه احتمال ابتلا به روماتیسم را در زنان افزایش می دهد.

به گفته محققان، مصرف زیاد قند باعث التهاب بدن و در نتیجه درد مفاصل می گردد. دلایل مختلفی در بروز درد مفاصل نقش دارند. به همین علت، ممکن است کاهش مصرف غذاهای شیرین یک راه حل معجزه آسا نباشد. اما می تواند به فرایند بهبودی یاری کند.

9. در خوابیدن دچار مشکل هستید

اگر نمی توانید به خوبی بخوابید، بهتر است به آنچه می خورید، توجه کنید. نتایج یک تحقیق که روی 300 دانشجو انجام شد نشان داد که کیفیت پایین خواب به طور قابل توجهی با زیاده روی در مصرف قند مرتبط است. چرخه خواب و کیفیت خواب به وسیله نور و دمای اتاق و بعلاوه قند خون کنترل می گردد. در طولانی مدت، مصرف زیاد قند افزوده شده می تواند چرخه خواب و کیفیت خواب را به طور کامل مختل کند.

10. از مسائل گوارشی رنج می برید

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث معده درد و اسهال می شوند. زیاده روی در مصرف قند هم می تواند یکی از این دلایل باشد. مصرف زیاد قند علائم گوارشی را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو و افرادی که معده اشان را جراحی نموده اند، افزایش می دهد. استفاده از غذاهای شیرین به جای میوه ها، سبزیجات و غلات کامل احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهد.

11. به مه مغزی مبتلا شده اید

مسائل مربوط به وضوح ذهنی، تمرکز و حافظه می تواند یکی از عوارض مصرف زیاد قند باشد. اگرچه گلوکز سوخت اصلی مغز محسوب می گردد، اما مقادیر بیش از حد آن باعث افزایش قند خون می گردد. این موضوع می تواند به التهاب مغز منجر شده و روی عملکرد شناختی و خلق و خو تأثیر منفی داشته باشد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قند خون بالا دارند توجه، حافظه فعال و سرعت پردازش اطلاعات مختل می گردد. طبق تحقیقات، این موضوع در افراد سالم غیردیابتی هم صدق می نماید. افزایش قند خون روی توانایی های شناختی تأثیر منفی داشته و حافظه و یادگیری را کاهش می دهد.

12. دچار پوسیدگی دندان هستید

باکتری های دهان از قندهای ساده تغذیه می نمایند. بنابراین اگر تعداد زیادی از دندان هایتان دچار پوسیدگی شده یا به بیماری لثه مبتلا هستید، احتمالا بیش از حد قند افزوده شده مصرف می کنید. بهتر است مصرف قند افزوده شده را کاهش دهید. اما اگر همچنان تمایل دارید که غذاهای شیرین بخورید، بعد از خوردن آن ها مسواک بزنید یا آن ها را همراه با شیر یا هویج مصرف کنید. گفته می گردد که مصرف شیر و سایر محصولات لبنی، سیب، بادام زمینی و غذاهای حاوی فیبر از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید. البته ضروری است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام گردد.

کلام پایانی

زیاده روی در مصرف قند گرسنگی را افزایش داده و باعث چاقی، بدخلقی، خستگی، اختلال خواب، آکنه، مسائل گوارشی، پرفشاری خون و درد مفاصل می گردد. اگرچه حذف کامل قندهای افزوده شده از رژیم غذایی واقع بینانه نیست، اما بهتر است برچسب روی بسته بندی غذاها را خوانده و تا حد امکان از غذاهای سالم و فرآوری نشده بهره ببرید.

تولیدنماینده های مواد غذایی محصولات خود را با افزودن قند خوش طعم نموده و این موضوع بخشی از تجارت از آن ها محسوب می گردد. با این حال، ما باید نسبت به سلامت خود مطلع بوده و به درستی تصمیم بگیریم که چه میزان از این مواد غذایی را مصرف کنیم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: everydayhealth

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17616

به "12 زنگ خطر که نشان می دهند بیش از حد قند می خورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 زنگ خطر که نشان می دهند بیش از حد قند می خورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید