نصب آسانسور از تهیه نقشه و جانمایی تا دورچینی درب آن

به گزارش بانیما، هنگامی که ما درباره بالا رفتن از طبقات یک ساختمان صحبت می کنیم، کلمه آسانسور به طور طبیعی بر لب مان می آید. آسانسورها باعث شدند تا ما بتوانیم به راحتی به طبقات بالاتر سفر کنیم، حتی اگر آن ساختمان یک آسمان خراش بلند باشد. اما آیا می دانید نحوه نصب آسانسور در میزان کاربردی بودن این دستگاه تاثیر مستقیم دارد؟ ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون به تفصیل درباره چگونگی نصب بالابرها صحبت خواهیم کرد.

نصب آسانسور از تهیه نقشه و جانمایی تا دورچینی درب آن

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

مراحل نصب آسانسور

اگر به فکر نصب آسانسور برای اهداف مسکونی یا تجاری هستید، بسیار مهم است که احتیاجها و مراحل اجرای آن را به درستی درک کنید. برای این منظور ضروری است مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: تهیه نقشه، تعیین جانمایی، ابعاد کابین و میزان ظرفیت

در این مرحله ضروری است نخست پلان تیپ طبقات (پارکینگ، زیر زمین، همکف و طبقات در محل نصب آسانسور)، نقشه مقاطع از چاهک آسانسور و پلان پشت بام ساختمان تهیه شوند. این کار برای اجرای اصولی در ابعاد و اندازه های صحیح انجام می گردد. جانمایی آسانسور در نقشه ها توسط مهندس معمار انجام می گردد. ابعاد چاه آسانسور باید متناسب با ظرفیت کابین، نوع درب و سرعت آسانسور، طراحی و اجرا گردد. برای جانمایی صحیح بالابر ضروری است حداکثر مسافت از درب ورودی ساختمان تا درب آسانسور در هر طبقه 40 متر باشد. همچنین در این مرحله ضروری است بر حسب نوع کاربری ساختمان و تعداد واحدها، ظرفیت آسانسور نیز تعیین گردد.

مرحله دوم: آماده کردن کف چاله برای نصب آسانسور

چاله آسانسور بخشی از فونداسیون محسوب می گردد که معمولاً 10 سانتی متر بتن مگر و 30 سانتی متر آرماتوربندی و بتن ریزی برای آن در نظر گرفته می گردد. ارتفاع باقی مانده کف چاله آسانسور پس از بتن ریزی تا کف تمام شده اولین توقف، نباید کمتر از 150 سانتی متر گردد. این ارتفاع باقی مانده جهت نصب قطعاتی مانند ضربه گیرها ، لوازم گاورنر سقوط ، محل عبور یوک، سینی کابین و استقرار سکوی ضربه گیر است. ضربه گیر وسیله ای فنری است که جهت جلوگیری از برخورد کابین یا وزنه تعادل به کف چاهک تعبیه می گردد. این وسیله در حقیقت انرژی جنبشی کابین را مستهلک می نماید.

گاورنر وسیله ای مکانیکی است که با استفاده از سیم بکسل یا زنجیر به سیستم ترمز ایمنی کابین یا وزنه تعادل متصل می گردد. در زمان نصب آسانسور، اگر سرعت حرکت کابین بیش از حد مجاز باشد، گاورنر قفل شده و با ارسال فرمان قطع برق آسانسور، ترمز ایمنی را فعال می نماید. یوک کابین، قاب نگهدارنده ای است که کف کابین، ترمزهای ایمنی، کفشک ها و سیم بکسل ها به آن وصل شده اند. برای اجرای سکوهای ضربه گیر در سازه بتنی باید میلگردهای انتظار در هنگام آرماتوربندی کف چاله مدنظر قرار گیرند. جهت اجرای سکوی ضربه گیر در سازه فلزی نیز صفحات فولادی باید در اندازه های تعیین (طبق نقشه های اجرایی) در کف چاله قرار گیرند.

مرحله سوم: عملیات آهن کشی چاه آسانسور

آهن کشی به اجرای سازه فلزی چاه آسانسور گویند. این سازه جهت قرارگیری براکت های مورد احتیاج ریل های کابین و ریل های وزنه در محل خود اجرا می شوند. آهن کشی همچنین براساس نقشه های اجرایی انجام می پذیرد. در بالابرهای معمولی، در چهار گوشه چاه از نبشی شماره هشت یا ده استفاده می گردد و برای قسمت های میانی از ناودانی شماره شش یا هشت به کار گرفته می گردد. ناودانی ها در تراز طبقه در هر چهار طرف چاه و و در نیم طبقه در سه طرف چاه اجرا می شوند. یکی از موارد مهم در هنگام آهن کشی این است که این مرحله از نصب آسانسور باید به طور کامل شاقولی اجرا گردد.

مرحله چهارم: دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور

مهم است که اطراف آسانسور در سه طرف به وسیله دیوارهای جداکننده محافظت گردد. این دیوارها نیز به مانند دیگر دیوارهای داخلی ساختمان، باید اندود کاری شوند. دیوارهای جداکننده باید از مصالح مقاوم در برابر آتش باشند. دیوارکشی چاهک آسانسور به وسیله راه های زیرا انجام می گردد:

  • استفاده از ورق های فلزی یا پانل های گچی
  • رابیس بندی با تورهای فلزی و سپس اندود کاری
  • اندود کردن دیوار از سمت داخل چاهک به وسیله سیمان یا گچ و خاک

باید توجه گردد که سطح داخلی دیوارهای چاه آسانسور باید عاری از هرگونه خلل و فرج باشد. اگر از اندود گچی استفاده می گردد، سطح دیوار باید رنگ آمیزی شوند. همچنین در صورت استفاده از ماسه سیمان لیسه ای، احتیاجی به رنگ کردن دیوار نخواهد بود.

مرحله پنجم: ساخت موتورخانه

در زمان نصب آسانسور، اتاق موتورخانه باید براساس نقشه های اجرایی ساخته گردد. اما رعایت موارد زیر الزامی است:

  • فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور باید حداقل برابر با 70 سانتی متر باشد.
  • معبر برای عبور از کنار تجهیزات ثابت باید حداقل برابر با 40 سانتی متر باشد.
  • ارتفاع موتور خانه در نواحی تردد و دسترسی باید برابر با دو متر باشد.
  • ارتفاع از روی قطعات در حال چرخش تا زیر سقف موتورخانه باید برابر با 30 سانتی متر باشد.
  • فاصله کف تمام شده؛ آخرین توقف تا زیر سقف اتاق موتورخانه نباید کمتر از شش متر باشد.
  • اتاق موتورخانه باید دارای پنجره برای تهویه مطبوع باشد.
  • فضای موتورخانه باید دمایی بین 5 الی 40 درجه سانتی گراد داشته باشد. بنابراین ضروری است در فصول گرم از تهویه و در فصول سرد از یک هیتر یا بخاری برقی استفاده گردد.
  • در زمان نصب آسانسور، تابلو برق سه فاز باید طبق تعیینات مورد تأیید شرکت فروشنده آسانسور در موتورخانه نصب گردد.
  • سقف چاهک باید براساس بارهای استاتیکی و دینامیکی به مقدار ظرفیت آسانسور طراحی و ساخته گردد.
  • قلابی فلزی باید بر طبق مقدار ظرفیت بالابر در بالای چاه آسانسور روی مرکز سقف موتورخانه نصب گردد.

مرحله ششم: دورچینی درب آسانسور و کابل کشی

بعد از طی مراحل مختلف در نصب آسانسور، حالا نوبت به دیوارچینی با استفاده از بلوک و ملات ماسه سیمان برای اطراف درب آسانسور است. همچنین ضروری است در این مرحله کابل کشی به طور دقیق انجام گردد. برای این منظور، نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور انجام می گردد. همچنین باید سیم ارت (Earth) نیز نصب گردد. همچنین تجهیزات لازمی برای نصب تابلو برق سه فاز به توضیح زیر هستند:

  • سه عدد فیوز A 25 برای بالابرهای چهار و شش نفره
  • سه عدد فیوز A 50 برای آسانسورهای هشت و 13 نفره و باری
  • کلید گردان A 63
  • سه عدد چراغ زیگنال
  • برای روشنایی موتورخانه و داخل چاهک و فن موتورخانه احتیاج به نصب پریز و فیوز مینیاتوری است.
  • برای تنظیم دمای موتورخانه باید ترموستات تعبیه گردد.

مزایای نصب آسانسور

آسانسورها یک راهکار همیشگی برای تمام احتیاجهای دنیای امروز هستند که مزایای زیادی را در اختیار بشر قرار می دهند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • حمل و نقل ایمن و آسان
  • بهره وری بیشتر
  • صرفه جویی در وقت
  • حمل کالا

کلام آخر

مراحل نصب آسانسور را در بالا توضیح دادیم، حال به راحتی می توانید اقدامات لازم را برای این مهم انجام دهید. اما قبل از آن ضروری است که در خصوص ضوابط و مقررات حاکم برای اجرای آسانسورها نیز اطلاعات کافی را کسب کنید. هیچ چیز به اندازه نصب اصولی بالابرها نمی تواند بر میزان کیفیت و راحتی در استفاده تأثیر بگذارد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11927

به "نصب آسانسور از تهیه نقشه و جانمایی تا دورچینی درب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب آسانسور از تهیه نقشه و جانمایی تا دورچینی درب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید