معرفی معروفترین کلیساهای تهران

به گزارش بانیما، در تهران مکان های دیدنی زیادی وجود دارد که کلیساهای تهران نیز از جمله این مکان های دیدنی هستند. در تمامی کشور ایران تقریبا سیصد کلیسا وجود دارد که بیشتر در قسمت شمال غربی ایران واقع شده اند. تهران بعد از شهر اصفهان از جمله شهرهای ایران است که کلیسا های زیادی در آن وجود دارد و حتی هم اکنون برخی از آن ها در حال فعالیت هستند ولی برخی تعطیل شده اند. در میان جاهای دیدنی تهران، بازدید مکان های قدیمی و مذهبی دیگر ادیان می تواند بسیار جذاب باشد. با بیتوته همراه باشید تا سری به معروفترین کلیساهای تهران بزنیم.

معرفی معروفترین کلیساهای تهران

1. کلیسای انجیلی پطروس مقدس

کلیسای پطروس مقدس یکی از کلیساهای تهران

در خیابان سی تیر تهران، می توانید به بازدید کلیسای تاریخی پطروس بروید. ساختمان این کلیسا با سبک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی در دوره قاجار، توسط مُبلغ های مذهبی پروتستان که یکی از فرقه های دین مسیحیت است، ساخته شده و امروز در میان فهرست کلیساهای تهران و آثار ملی ایران جایگاه ویژه ای دارد.

2. کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس از کلیساهای تهران است

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس از کلیساهای تهران است که نام خود را از دو تن از یاران حضرت مسیح (ع) که رواج دهنده دین مسیحیت در ارمنستان بوده اند، گرفته است.

در سال 1808 میلادی (در سال 1147 هجری شمسی) توسط خانواده ای ارمنی به نام جام بران ساخته شده و هم اکنون به عنوان کلیسایی نیمه دایر فعالیت می کند. علت ساخت این کلیسا به دوران زندیه و فتحعلی شاه قاجار بر می شود. در آن دوران خانواده جام بران برای ساخت شیشه های کاخ گلستان، به دستور فتحعلی شاه از اصفهان به تهران فرا خوانده شدند.

به دلیل اینکه هیچ کلیسایی در نزدیکی محل زندگی این خانواده نبود، کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس را ساختند. این کلیسا در بازار تهران قرار گرفته است و در اولین جمعه هر ماه میلادی مراسمی برای بزرگداشت آن دو قدیس در این کلیسای تاریخی برگزار می شود.

3. کلیسای میناس مقدس از زیباترین کلیساهای تهران

کلیسای میناس مقدس از قدیمی ترین کلیساهای تهران در سال 1856 میلادی ساخته شده است

این کلیسا که هم اکنون به صورت نیمه دایر به فعالیت خود ادامه می دهد در سال 1856 میلادی ساخته شده است و در مجاورت میدان ونک و در کوچه قلعه ارامنه واقع شده است برای دیدن مراسم های مذهبی مسیحیان مانند عشا ربانی می توانید به این کلیسا سربزنید فرمان ساخت کلیسای میناس مقدس به وسیله مستوفی ممالک صادر شده است و آن را برای مسیحیانی که در روستای ونک زندگی می کرده اند ساخته است.

4. کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس از کلیساهای تهران است که متعلق به مسیحیان ارتدوکس است

هنگامی که از خیابان سی تیر تهران یا خیابان میرزا کوچک خان جنگلی گذر می کنید، علاوه بر موزه و عمارت های تاریخی، ساختمان کلیسای مریم مقدس به چشم می خورد. کلیسای مریم مقدس از کلیساهای تهران است که متعلق به مسیحیان ارتدوکس است در دوره پهلوی با هزینه شخصی فردی به نام رومان عیسی یان ساخته شد و معماری آن توسط نیکلای مارکف طراحی گشت.

در روزهای مراسم افراد غیر ارمنی اجازه ورود به کلیسا را ندارند، اما به صورت کلی در روزهای سه شنبه با هماهنگی امکان بازدید این کلیسا وجود دارد. با عبور از پلکان های این کلیسا به سه ورودی آن می رسید. بر خلاف دیگر کلیساها که دارای نقش و نگاره های زیبا هستند، این کلیسا دارای طرحی ساده با دیوارهای سفید است.

پلان مربوط به کلیسا چه از بیرون و چه از داخل به صورت صلیب طراحی گشته است. در محراب واقع در سمت شرق، عکسی از مریم مقدس را می توان دید. در بالای عبادتگاه گنبدی دوازده ضلعی با نورگیرهای متعدد وجود دارد و در سمت غرب کلیسا، گنبد و ناقوس خانه با شش ستون واقع شده است.

5. کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس کلیسای جامع ارامنه تهران است

کلیسای سرکیس مقدس در تهران، خیابان کریم خان زند،نبش خیابان استاد نجات الهی واقع و کلیسای جامع ارامنه تهران است. کلیسای سرکیس مقدس تهران با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران بنام مارگار سرکیسیان و طرح مهندس آفتاندیلیان بنا شد و کار بنای کلیسا و ساختمانهای اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال 1349 ش (1970 م) پایان یافته و مقر خلیفه گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت. این کلیسا از جمله کلیساهای تهران است که بر روی صفه نسبتا کوتاهی واقع شده است بطوریکه بخش غربی آن بصورت پله هایی در مقابل در ورودی کلیسا در آمده است.

6. کلیسای گریگور روشنگر مقدس (گریگور لوساووریچ) تهران

طرح کلیسای گریگور روشنگر و ابعاد گنبد آن شباهت بسکمک به کلیسای هریپسیمه مقدس دارد

ضرورت احداث این کلیسا از سوی ارمنیان مجیدیه نشین در سال 1975 میلادی احساس شد، از این روی، زمینی با کمک های مالی ارامنه خّیر ساکن این محله خریداری شد و هزینه ساخت و مصالح ساختمانی کلیسا و هزینه های جانبی اعم از حقوق کارکنان مهندس ناظر و معمار توسط شخص نیکوکاری به نام گریگور ملیکیان پرداخت شد .

برای احداث کلیسا، از میان 18 طرح ارائه شده ، طرح مهندس جوانی به نام ژیرایر سیمونیان انتخاب شد. طرح سیمونیان با تغییراتی به اجرا در آمد و در چهاردهم ژانویه سال 1983 میلادی (1362 شمسی) به دست شادروان عالی جناب اسقف اعظم آرداک مانوکیان تقدیس گشته و ازآن تاریخ تا به امروز از جمله کلیساهای تهران است که فعال می باشد.

طرح کلیسا و ابعاد گنبد آن شباهت بسکمک به کلیسای هریپسیمه مقدس (واقع در شهر اجمیاتزین ارمنستان) دارد ، نمای کلیسا سیمان و ستونها بتونی و فلزی و آجر می باشند. پله های آن سنگی می باشد. اسکلت کلیسا بسیار مقاوم بوده و بنای کلیسا تا ده ریشتر زلزله مقاومت دارد .

کلیسا توسط هیئت امناء منتخب شورای خلیفه گری ارامنه اداره می شود. قابل ذکر است که اعضاء هیئت امناء به صورت افتخاری همکاری می نمایند.

7. کلیسای گئورگ مقدس

یکی دیگر از تاریخی ترین کلیساهای تهران کلیسای گئورگ مقدس است

یکی دیگر از معروفترین کلیساهای تهران کلیسای گئورگ مقدس است. کلیسایی تاریخی که زمانی نمازخانه و عبادتگاه کوچکی بود و دو خانواده مسیحی به نام های هُوسپیان و استِپانیان آن را برای برگزاری مراسم های دعا مسیحیان ساخته بودند.

بعدها این عبادتگاه کوچک در سال 1214 هجری شمسی، تبدیل به کلیسایی برای مسیحیان شد و نام سردار ارمنی گئورگ را که از دلاورانی بود که در راه تبلیغ دین مسیحیت در ارمنستان کشته شده بود را بر روی این کلیسا گذاشتند.

8. کلیسای نیکلای مقدس

کلیسای نیکلای مقدس در دهه 1940 میلادی توسط مردمان روسی ساخته شد

کلیسای ارتودکس روسی یا کلیسای نیکلای مقدس یکی دیگر از کلیساهای تهران است که در خیابان شهید مفتح روبه روی ساختمان لانه جاسوسی، کوچه عطارد واقع شده است. این کلیسا در دهه 1940 میلادی توسط مردمان روسی که از روسیه به تهران مهاجرت کرده بودند، ساخته شد و بر آن نام نیکلای قدیس رنج کشیده دادند. منظور از نیکلای مقدس، نیکلای دوم تزار روسیه است.

بنای کلیسا، در دوران پهلوی بنا شده و پس از آن، در زمان شروع انقلاب اسلامی به صورت تعطیل درآمد. تا اینکه که در سال 1995 میلادی دوباره فعال گشت و اسقفی از مسکو برای آن، اعزام شد.

9. کلیسای استپانوس مقدس از دیگر کلیساهای تهران

از جمله کلیساهای تهران که به صورت صلیب طراحی شده است

این کلیسا که در سال 1974 میلادی ساخته شده است در نزدیک جاده خراسان قرار داد و همچنین گورستان مسیحیان تهران نیز در کنار این کلیسا واقع شده است. شکل ظاهری کلیسا به صورت یک صلیب است و طراحی آن به این صورت است که در ورودی اصلی کلیسا، در سمت غربی کلیسا است و در سمت های دیگر پنجره ها نصب شده است و در کنار در ورودی برج ناقوس کوچکی قرار داده شده است و علامت صلیب که در بالای گنبد هشت ضلعی آن واقع شده است به صورتی است که از دور هم دیده می شود. این کلیسا یکی از کلیساهای تهران است که شباهت کم نظیر به کلیسای سنت سرکیس دارد.

10. کلیسای توما از متفاوت ترین کلیساهای تهران

کلیسای فوق العاده توما متعلق به آشوریان ساکن در تهران است

اگر از خیابان کارگر شمالی گذر می کنید، حتما به کلیسای انجیلی پروتستان توما نیز سر بزنید. این کلیسای فوق العاده متعلق به آشوریان ساکن در تهران است و در سال 1338 توسط اوشانا معمار آشوری طراحی و ساخته شد. ویژگی خاص این مکان، طراحی معماری کلیسا است که متفاوت از دیگر گلیساهای کلاسیک ساخته شده است.

نمای آن، بر خلاف دیگر کلیساهای تهران که برگرفته از شکل صلیب بنا گشتند، به صورت مستطیل است و در بالای آن صلیب بزرگی واقع شده است. در بخش جنوبی کلیسا محراب واقع شده است و در دیوارهای غربی و شرقی نورگیر تعبیه گشته است.

برای وارد شدن به کلیسا، دو درب در شمال و شرق بنا واقع شده است. تزیینات و طراحی داخلی ساده این مکان، حس و حال عجیبی را در فضای کلیسا ایجاد کرده است. همچنین معماری جالب بیرونی آن هر رهگذری را به خود جذب می کند.

11. کلیسای وارطان مقدس

یکی دیگر از معروفترین کلیساهای تهران، کلیسای وارطان مقدس است

یکی دیگر از معروفترین کلیساهای تهران، کلیسای وارطان مقدس است. اگر در اواسط فصل زمستان به شهر تهران سفر می کنید، توصیه می کنیم که بازدید از کلیسای وارطان و شرکت در مراسم جشن وارطانانتس و یا وارتانانتس را از دست ندهید. جالب است بدانید که در فرهنگ ارامنه، به سپهبدان ارمنی که در راه دفاع از وطن یا دین مسیحیت، کشته می شدند لقب وارطان می دادند و این کلیسا به یاد شهدای ارمنی، وارطان نامگذاری شده است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13877

به "معرفی معروفترین کلیساهای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی معروفترین کلیساهای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید