سراب گیان کجاست؟

به گزارش بانیما، همدان را می توان جزو 5 استان مهم در صنعت گردشگری کشور نامید. بیشتر مردم با جاذبه های تاریخی این استان و بخصوص شهر همدان آشنا هستند؛ اما در دیگر بخش های این استان نیز دیدنی های طبیعی فراوانی وجود دارد که می تواند مقصد مناسبی برای ماجراجویی طبیعت گردان باشد.

سراب گیان کجاست؟

این بار می خواهیم به شما پیشنهاد کنیم به شهر کوچک گیان بروید، جایی در جنوب استان همدان با 8 هزار نفر جمعیت که شهرت خود را به خاطر شرایط خاص جغرافیایی اش به دست آورده است.

در گیان مناطق حافظت شده جنگلی و تپه باستانی با قدمت بیش از 3 هزار سال وجود دارد که نشان از اهمیت آن در گذشته دور می دهد. مردم اینجا به خاطر هم مرز بودن با استان لرستان، بیشتر به زبان لری صحبت می کنند.

خاک گیان یکی از حاصلخیزترین زمین های کشاورزی استان همدان محسوب می گردد؛ اما مکانی که باید هدف شما از سفر به این شهر باشد سراب گیان است. منطقه ای طبیعی و فوق العاده زیبا با رودخانه ای خروشان که به یکی از مکان های جذاب طبیعت گردی استان همدان تبدیل شده است.

سراب گیان منطقه ای طبیعی و خوش آب و هواست که می تواند یک انتخاب خوب برای گذراندن یک روز تعطیل باشد. گیان پر است از درختان انبوهی که چیزی شبیه یک جنگل را به وجود آورده اند و در سرتاسر راستا رودخانه قرار گرفته اند. شما می توانید پیک نیک خود را کنار آب و زیر همین درختان برپا کنید. چه چیزی بهتر از اینکه در سایه درختان بنشینید و به صدای دلنشین رودخانه خروشانی که از کنار شما می گذرد گوش دهید. در اینجا آرامش محض به سراغتان خواهد آمد، هوای منطقه همیشه چندین درجه از هوای داخل شهر خنک تر است و در تابستان، مردم محلی برای فرار از گرما، به سراب گیان می آیند.

وجود درختان بلوط، زالزالک، بید و چنار هایی که عمر برخی از آن ها به 300-400 سال پیش بازمی گردد گواه بر قدمت این منطقه طبیعی دارد. حتی گفته می گردد در این منطقه آثاری از جنگل زاگرس دیده می گردد که در گذشته از بین رفته است. همان جاده رسیدن به سراب گیان نیز پوشیده از درختانی است که ورود شما به سراب را تبدیل به یک خاطره دل انگیز و خاص می کند. شاید حتی لحظاتی فکر کنید که در جاده های شمالی کشور قرار دارید.

مهم ترین ویژگی سراب گیان رودخانه آن است. این رودخانه یکی از پر آب ترین رودخانه های غرب کشور محسوب می گردد که در هر ثانیه یک مترمکعب آبدهی دارد و در هر سال حدود 2500 لیتر در ثانیه متوسط میزان آب آن است. مردم محلی از این رودخانه برای آبیاری باغات و زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند. نکته جالب این است که آب رودخانه همیشه سرد است و گفته می گردد متوسط دمای آن در طول سال، فقط حدود 5 درجه است. سفر به منطقه گیان برای کسانی که به طبیعت علاقه دارند و یا مردمی که می خواهند ساعت هایی را در خوشی سر کنند و روح خود را به آرامش برسانند، یک کار ضروری محسوب می گردد. تجربه بودن در چنین مکانی و حس لطیف و دل انگیز سراب گیان چیزی نیست که بتوانید به سادگی از کنار آن بگذرید.

کلمه گیان یک واژه در زبان لکی-لری به معنایجان است و مردم منطقه به خاطر شرایط خاص طبیعی اش به اینجا سراب گیان یا همان سراب جان می گویند. خوشبختانه به دلیل اهمیت فراوان این منطقه و همچنین شرایط خاص آن، با همت مسئولان، سراب گیان در تاریخ 26 اسفند ماه 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در فاصله 2 کیلومتری از خود سراب نیز تپه گیان واقع شده است، تپه ای تاریخی که باستان شناسان عقیده دارند قدمت آن به 3700 سال پیش از میلاد بازمی گردد.

اولاً باید بدانید که استان همدان جزو استان های بسیار سرد کشور است. پس زمان سفر شما، بهتر است در فصل های بهار و تابستان باشد که هم از هوا لذت ببرید و هم بتوانید در خود منطقه یا پارک های شهر گیان کمپ بزنید. در این شهر هتل وجود ندارد پس بهترین کار این است که بعد از بازدید از گیان به سمت نهاوند برگردید. در نهاوند هتل 2 ستاره کوثر وجود دارد که واقع در میدان سیدالشداء است. اگر فرصت دارید، بهترین کار این است که به سمت همدان بروید. در آنجا هم گزینه های اقامتی شما فراوان خواهد بود هم می توانید از جاذبه های گردشگری آن شهر نیز دیدن کنید.

دیدنی های دیگر منطقه

وقتی شما به گیان سفر می کنید، بهتر است سفر خود را پربارتر کنید. در نزدیکی شما به فاصله 15 کیلومتری شهر نهاوند واقع شده است. حدود 70 کیلومتر به سمت جنوب هم شهرستان بروجرد و 100 کیلومتر در شمال گیان هم شهر همدان واقع شده است. هر سه این شهر ها دارای جاذبه های گردشگری فراوانی هستند که می توانید در راستا خود از آن ها بازدید کنید. در ادامه فهرست دیدنی های این شهر ها را باهم برسی می کنیم.

نهاوند

رودخانه گاماسیاب

معبد لائودیسه

تپه نوشیجان

بروجرد

خانه طباطبایی

مسجد جامع

مسجد سلطانی

تپه چغا

امام زاده جعفر

پل تاریخی قلعه حاتم

ونایی

بازار تاریخی

همدان

غار علیصدر

گنج نامه

سد اکباتان

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه بوعلی سینا

هگمتانه

برج قربان

بازار سنتی

موزه

حمام تاریخی قلعه

آشنایی با جاذبه های گردشگری همدان

چطور به سراب گیان برویم

برای دیدن سراب گیان شما باید خودتان را به شهر گیان برسانید. اگر از سمت شمالی کشور می آیید ابتدا وارد همدان شوید و سپس وارد کنگاور شده از آنجا به نهاوند رفته و بعد از آن به گیان می رسید. اگر از سمت جنوب و مرکز کشور حرکت می کنید بهتر است به بروجرد بروید، از بروجرد به نهاوند و سپس گیان برسید. وقتی وارد این شهر کوچک شوید تقریباً همه جا تابلو جاده سراب گیان را خواهید دید. راستا آن در بخش جنوب غربی شهر واقع شده است. راستاان از مرکز شهر حدود 4 کیلومتر است که می توانید در 12 دقیقه آن را طی کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9216

به "سراب گیان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراب گیان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید