دانستنی هایی درباره شهر استانبول که شاید از آنها بی خبر باشید

به گزارش بانیما، وقتی به استانبول سفر می کنید، در همان نگاه اول عاشق این شهر می شوید. این شهر آسیایی اروپایی با تمام ویژگی های منحصر بفردی که دارد، شما را تماما به سوی خود جذب می کند. براساس راهنمای سفر به استانبول ترکیه در حالیکه سوار تاکسی هستید و از میان خیابان های شهر عبور می کنید، آبی شفاف دریای مرمره و بناهای باستانی کنستانتین Constantinople شما را افسون می کنند. هرگز چنین ترکیب افسون کننده ای از جغرافیا و تاریخ را در یکجا مشاهده نمی کنید؛ اما استانبول تنها شهر جادویی گنبدها و مناره ها، قصرهای عثمانی و نیایشگاه های دوره بیزانس نیست. براساس دانستنی هایی درباره شهر استانبول باید بدانید که این شهر ظرفی پر از انرژی شهری، شلوغ، پر سرو صدا، پرهرج و مرج و فوق العاده عجیب است.

دانستنی هایی درباره شهر استانبول که شاید از آنها بی خبر باشید

ناپلئون بناپارت نقل قولی دارد که می گوید: اگر جهان یک ایالت کوچک بود، استانبول حتما پایتخت آن محسوب می شد. و اگر در این شهر زندگی یا به دفعات به آن سفر کرده باشید، حتما با این جمله ناپلئون بناپارت موافقت خواهید کرد. استانبول نه تنها شهر بسیار زیبا و منحصر بفردی است، تاریخچه، فرهنگ و سبک زندگی فوق العاده ای نیز دارد. نقطه ای است که آسیا و اروپا (شرق و غرب) به هم وصل می شوند و یکی از مهمترین شهرهایی بشمار می رود که می بایست در برنامه سفرهای آینده هر گردشگری قرار بگیرد. در این مطلب جذاب و خواندنی با ما همراه باشید تا با دانستنی هایی درباره شهر استانبول آشنا شوید.

فهرست مطالب

مخلوط گلچین شدهکلان شهر به سرعت در حال تحولموج سرازیر شده مهاجرانقهوه و عادات قهوه نوشیدنمسجد جهانگیر و سایر بناهای تاریخی

مخلوط گلچین شده

طبقه های همکف بسیاری از عمارت های قدیمی خیابان بی اوغلو Beyoglu محل درآمد و کار مخلوط گلچین شده ای از نجاری ها، بارها، فروشگاه های کتاب های دست دوم و فروشگاه های مبلمان دست دوم هستند. براساس راهنمای سفر به استانبول ترکیه باید بدانید که در چندین خیابان برخی از بناهای مربوط به دوره عثمانی به فروشگاه های لامپ و لوازم الکتریکی بدل شده اند. هر روز صبح بچه ها در لباسهای یکدست و شبیه به هم در خیابان های سنگفرش می دوند، از کنار فروشنده هایی که در کوچه پس کوچه ها به فروش اقلام خود مشغول هستند، رد می شوند و هیاهوی بچه هاه خود را سر می دهند. زنان مسن از پنجره خانه های خود دود سیگار یا قلیان را بیرون داده و سبد خود را با طناب از پنجره پایین می فرستند تا روزنامه، نان و شیر خود را از فروشنده ها تحویل بگیرند.

تعداد بسیار زیادی گربه در خیابان های استانبول در رفت و آمد هستند و زنان همسایه به بسیاری از آنها غذا می دهند. برخی خیابان های این شهر مانند بی اوغلو Beyoglu منطقه اصلی گذران زندگی شبانه هستند و قدم زدن شبانه در آنها مانند یک سفر اکتشافی است. این محلات دارای صدها بار و کلوب شبانه بوده که هر کدام مخلوطی از فرهنگ ها را به نمایش می گذارند. شما می توانید شب خود را در یک رستوران سنتی به خوردن غذاهای سنتی و نوشیدنی های مخصوص ترکیه یا در یک کلوب متال به تماشای گیتار زدن نوجوانان و فریاد کشیدن آنها در هنگام آواز بگذرانید. در سمت دیگر خیابان اگر سر بچرخانید، تلویزیون بزرگی را می بینید که جوان ها دور آن جمع شده اند و بازی فوتبال را تماشا می کنند.

کلان شهر به سرعت در حال تحول

وقتی هر چند وقت یک بار به استانبول سفر کنید، متوجه تغییر و تحولات سریع در این شهر می شوید. خانه های خیابان بی اوغلو Beyoglu را می بینید که یکی یکی نوسازی می شوند یا توسط هنرمندان و علاقمندانی که عاشق سقف های بلند و پنجره های زیبای این خانه ها هستند، مورد بازسازی کلی قرار می گیرند. بسیاری از نانوایی ها و چایخانه های محلی که مردم در آنها به سیگار کشیدن و تخته نرد بازی کردن مشغول بودند، هم اکنون به کافه و گالری های هنری شیک تبدیل شده اند. رستوران های زنجیره ای بین المللی مانند استارباکس Starbucks در امتداد خیابان استقلال Istiklal Caddesi افتتاح شده اند.

بیشتر بخوانیدجاذبه های توریستی خیابان استقلال استانبول

فروشگاه ها بطور مداوم در حال تغییر کاربری هستند؛ فروشگاه آب معدنی به آژانس املاک تبدیل می شود و دکان تهیه خوراکی ها و غذاهای خیابانی به آرایشگاه مردانه تغییر کاربری می دهد. براساس دانستنی هایی درباره شهر استانبول باید بدانید که در این توسعه اقتصادی ناگهانی، استانبول هنوز هم نقش باستانی خود به عنوان یک بندر و دروازه ای به سوی غرب را ایفا می کند.

موج سرازیر شده مهاجران

طی دهه گذشته، امواجی از مهاجران به سواحل استانبول می آیند و برخی از آنها قصد می کنند که در همین شهر بمانند. این مهاجران از تمامی کشورهای منطقه به استانبول سفر کرده اند. عراقی هایی که بخاطر شرایط جنگی این کشور به استانبول مهاجرت کرده اند، گاهی در یک رستوران یا کافه تریا در حال گارسنی دیده می شوند. بتازگی نیز فعالان اجتماعی جوان از سوریه و آنان که از ارتش سوریه فرار کرده اند، در استانبول دیده می شوند. با ادامه یافتن اوضاع در این کشورها، این مهاجران که بسیاری از آنها به زبان عربی صحبت می کنند، در خیابان های استانبول به کار یا حتی گدایی مشغول هستند. متاسفانه، برخی از نقاط مهم تاریخی این شهر مثل یک سینمای تاریخی به مرکز خرید یا هتل تبدیل شده و این تغییرات گاهی جنبه منفی دارند.

قهوه و عادات قهوه نوشیدن

ضائقه قهوه نوشیدن در استانبول در سالهای اخیر تغییر بسیار زیادی پیدا کرده است؛ از قهوه های غلیظ ترکی تا فراوانی ماگ های قهوه مارک استارباکس Starbucks که در سرتاسر شهر دیده می شوند و هم اکنون هم تعداد فروشگاه های ویژه قهوه که خودشان دانه قهوه را آماده می کنند، روز به روز در حال افزایش است. اما نکته جالب توجه و خوشایند راهنمای سفر به استانبول ترکیه در مورد کافه ها و فروشگاه های قهوه استانبول این است که می توانید پشت یک میز بنشینید و در حالیکه قهوه ترکی یا اسپرسوی خود را به آرامی می نوشید، مردم را در حال رفت و آمد و زندگی تماشا کنید و به گربه هایی که در خیابان های این شهر پرسه می زنند، چشم بدوزید.

مسجد جهانگیر و سایر بناهای تاریخی

مسجد جهانگیر Cihangir Mosque مسجدی باشکوه و سفید رنگ است که در کنار مناظر تنگه بسفر Bosphorus خودنمایی می کند و بانگ اذانظ تا شعاع بسیار زیادی می پیچد. این مسجد همچنین دارای یک پارک پر درخت با نیمکت های فراوان است و چشم انداز فوق العاده ای از دریای مرمره Marmara Sea، تنگه بسفر Bosphorus و شهر قدیم استانبول را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. طبق افسانه های موجود در ترکیه، سلطان سلیمان این مسجد باشکوه را به افتخار پسر از دست رفته اش جهانگیر Cihangir ساخت. بسیاری دیگر از بناهای تاریخی استانبول در دوره عثمانی بنا شده و یک مکان دوست داشتنی و تماشایی را برای میهمانان به هنگام سفر به استانبول ترکیه به یادگار گذاشته اند.

در ادامه بخوانیدجاذبه های گردشگری استانبول | شهری که حتما باید دید

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15490

به "دانستنی هایی درباره شهر استانبول که شاید از آنها بی خبر باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره شهر استانبول که شاید از آنها بی خبر باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید