تبِ تندِ عشق نیازمند مراقبت است

به گزارش بانیما، یک روانشناس درباره چرایی فروکش کردن تب عشق زوجین جوان در سالهای اولیه زندگی مشترک با بیان اینکه عشق نیازمند مراقبت است، گفت: هنگامی که نیازهای افرد به وسیله همسرشان بر طرف می گردد، افراد احساس عشق و هیجان را تجربه می نمایند از این رو شاید تب تند عشق همان توجه به برطرف نیازهای همسر است که با قطع این توجه، تب تند عشق نیز فروکش می نماید.

تبِ تندِ عشق نیازمند مراقبت است

شبنم طلوعی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره چرایی کاهش عشق زوجین پس از دوران نامزدی و در سالهای اولیه زندگی مشترک، اظهار کرد: بعضا دو فرد عاشقانه یکدیگر را انتخاب نموده و در دوران نامزدی تا ماه عسل هیجان را به صورت خاص تجربه می نمایند اما کم کم این هیجان سرد شده و در برخی زوج ها خاموش می گردد چراکه عشق احتیاجمند مراقبت است.

وی ادامه داد: عشق در روزهای نخست آشنایی و زندگی مشترک مثل گلی در گلخانه است که در دوران نامزدی و ماه عسل رسیدگی زیادی به آن می گردد اما پس از کاشته شدن در گلدان بدون رسیدگی رها شده و این فرایند منجر به همان سردی روابط زوجین و کاهش شور و شوق در زندگی مشترک می گردد چراکه زوجین پس از ازدواج احساس می نمایند یکدیگر را به دست آورده اند و از این رو از یکدیگر غافل می شوند.

این روانشناس زندگی مشترک را از لحظه شروع با عشق تا لحظه خاتمه آن احتیاجمند رسیدگی دانست و اضافه کرد: دو فردی که با ازدواج در کنار یکدیگر قرار می گیرند احتیاجهایی دارند که این احتیاجها را می توان در مشاوره پیش از ازدواج شناسایی کرد تا زوجین به صورت اشتباهی و یا بر خلاف احتیاجهای یکدیگر گام بر ندارند. مشاوره پیش از ازدواج برای آموزش دادن زوجین و شناخت تفاوت های زن و مرد است تا اینگونه هیجان اولیه زندگی مشترک باقی بماند و سردی در روابط ایجاد نگردد.

طلوعی در ادامه با اشاره به پنج احتیاج اولیه افراد یعنی بقا، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی، سرگرمی و لذت از دید گلاسر (روانپزشک) این را هم گفت که این احتیاجها در ارتباط با دیگران ارضا می شوند و در صورت برآورده نشدن هر کدام از آنها نوعی نا خرسندی در افراد ایجاد می گردد.

به گفته وی، تازگی در کارها منجر به ایجاد هیجان در افراد می گردد و از این رو زوجین باید با شناسایی اولویت احتیاجهای همسر خود از دلسردی در زندگی زناشویی جلوگیری نموده و حتی دلسردی را تبدیل به هیجان و شور و شوق نمایند.

این روانشناس در عین حال این را هم گفت که نباید سردی حاصل از عدم ارضای احتیاج در زندگی مشترک را با طلاق عاطفی اشتباه گرفت که سنجش این دو امر بحران زا برای زندگی مشترک بر عهده روانشناس است.

طلوعی در خاتمه سخنان خود به زوجین توصیه کرد: درباره احتیاجهای مهم خود با همسرتان گفت وگو کنید. برای این کار زمان بگذارید و آخر هفته ها با شریک زندگی خود گفت وگو داشته باشید. اگر قادر به گفت وگو با همسر خود نیستید و در هر گفت وگو دعوایی بین شما رخ می دهد برای گرفتن مشاوره به روانشناسان متخصص مراجعه کنید. با این وجود یک راه چاره کوتاه مدت برای جلوگیری از این دعواها و گفت گوی بهتر با همسر این است که گفت وگوی خود را به صورت نوشتاری و بر روی کاغذ پیش ببرید و یا به صورت مجازی به همسر خود درباره مسائل مختلف پیغام دهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18677

به "تبِ تندِ عشق نیازمند مراقبت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبِ تندِ عشق نیازمند مراقبت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید