این خانه امن است

به گزارش بانیما، رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در این گفت وگو به بعضی از مسائل خانه هنرمندان اشاره نموده و اینکه خانه هنرمندان قبل از تعطیلی میزبان همه هنرمندان در شاخه های مختلف بوده و خودشان نیز درآمدزایی داشتند که با آمدن کرونا همه برنامه هایشان به هم ریخته است.

این خانه امن است

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

فهیمه پناه آذر - تنگناهای مالی ممکن است باعث تعطیلی خانه هنرمندان گردد. موضوعی که این روزها رسانه ای شده و به دنبالش مجید رجبی معمار از شرایط سخت اداره کردن خانه هنرمندان می گوید. مکانی که پاتوق هنرمندان در شاخه های مختلف در این 21 سال بوده و هست. از یک سو با آمدن ویروس کرونا و تعطیلی بخش های مختلف خانه هنرمندان از رستوران هایش گرفته تا گالری هایش و از سوی دیگر نیز نرسیدن به موقع یاری های مالی شهرداری عرصه را بر مدیر خانه هنرمندان تنگ نموده است تا جایی که رجبی معمار نگران پرسنل و نرسیدن حقوق اولیه آنها و تعطیلی خانه هنرمندان است.

رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در این گفت وگو به بعضی از مسائل خانه هنرمندان اشاره نموده و اینکه خانه هنرمندان قبل از تعطیلی میزبان همه هنرمندان در شاخه های مختلف بوده و خودشان نیز درآمدزایی داشتند که با آمدن کرونا همه برنامه هایشان به هم ریخته است.

  • تعطیلی یک تماشاخانه با 2 سالن

تماشاخانه ایرانشهر از روز یکشنبه دوم اسفندماه 98درحالی که 4 نمایش لانچر 5، زمستان / داخلی / خانه عروسک، مرثیه ای برای ژاله م و قاتلش و مارلون براندو را در دو سالن سمندریان و ناظرزاده کرمانی روی صحنه داشت طی اطلاعیه از سوی وزارت ارشاد و ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت هفتگی در چند نوبت تعطیل شد تا جایی که بعد از چند شماره اطلاعیه، رسماً به مدت 180روز این مجموعه تئاتری برای نخستین بار در تاریخ 10 ساله خود تعطیل شد.

این تعطیلی در حالی بود که تا اسفندماه 98تماشاخانه ایرانشهر با 110هزار مخاطب از ابتدای سال به نسبت سال گذشته در همین بازه زمانی که میزبان 98هزار مخاطب شده بود در حال ثبت یک رکورد ماندگار در سابقه خود بود که شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد.

این مجموعه با دارا بودن حداقل 25کارمند به صورت میانگین در یک سال در هر دوره اجرایی با 4نمایش در دو سالن سمندریان با ظرفیت 340صندلی و سالن ناظرزاده با 250صندلی میزبان 20اثر نمایشی می گردد، البته بعضی برنامه های فرهنگی و هنری ازجمله اختتامیه ها و افتتاحیه بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر و یا جشنواره های فرعی ازجمله جشنواره تئاتر دانشگاهی، جشنواره استاد اکبر رادی و ... نیز را در این مجموعه و در ایام تعطیل میزبانی می نماید.

به عنوان نمونه دقیقاً در آخرین روز کاری سال گذشته میزبان مراسم اختتامیه جشنواره اکبر رادی بود که از فردای آن روز مطابق ابلاغیه به تعطیلات 180روزه رفت. نکته حائزِ اهمیت آنکه تماشاخانه ایرانشهر بعد از بازگشایی اماکن فرهنگی در اواخر اردیبهشت ماه سال 99توسط ستاد ملی کرونا باوجود مسائل مالی فراوان حاضر نشد جان هنرمندان و مخاطبان را صرف رعایت پروتکل های بهداشتی غیرقابل اجرا بازگشایی کند و بدین ترتیب با تأخیر 3ماهه و البته فراهم کردن بسترهای رعایت موارد بهداشتی با نمایش اسموکینگ روم به کارگردانی سعید زارعی در سالن استاد سمندریان و مرثیه برای قتل ژاله م و قاتلش به کارگردانی میلاد فرج زاده در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی درهای خود را به روی مخاطبان باز کرد و اکنون با رعایت موارد بهداشتی با نیمی از ظرفیت سالن هایش میزبان علاقه مندان است. اما با همه این اوصاف سرنوشت این تماشاخانه نیز درصورت نرسیدن بودجه در ابهام قرار گرفته است.

► گفت وگو با مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

  • این خانه امن است
  • این روزها همه جا حرف خانه هنرمندان است. هم اکنون شرایط خانه هنرمندان به چه شکل است و چگونه اداره می گردد؟

با آمدن ویروس کرونا و شیوع آن در ایران و دنیا کسی پیش بینی نمی کرد که این موضوع آنقدر فراگیر و جدی گردد و حتی نمی شد درباره عواقب آن پیش بینی کرد. ابتدا فکر می کردیم که ویروس بعد از چندماه تمام می گردد اما با فراگیر شدن و تمدید تعطیلی ها، تصمیم گیری درباره شرایط پرسنل برایمان سخت شد.

  • خانه هنرمندان چند نیرو دارد؟

خانه هنرمندان 60نیرو دارد و این 60نفر شامل مدیرعامل و دیگر کارکنان است و هیچ کدام از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان حقوق و مزایایی دریافت نمی نمایند.

  • بیشترین هزینه شما صرف حقوق پرسنل می گردد؟

بله؛ بیشترین هزینه صرف حقوق پرسنل و هزینه های جاری است. با توجه به شرایط استخدام و اینکه در پرداخت حقوق و مزایا تابع وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی هستیم براساس قانون کار به طور میانگین هر پرسنل بین 3 تا 4 میلیون تومان حقوق می گیرد که با یک حساب سرانگشتی ماهانه 250تا 280میلیون تومان حقوق پرسنل می گردد که باید بگویم حداقل حقوق و هزینه ای است که داده می گردد.

  • هزینه کلی خانه هنرمندان در سال گذشته چه میزان بود؟

سال گذشته خانه هنرمندان در مجموع هزینه دخل و خرجش 5میلیارد و 800میلیون تومان بود که بیش از 4میلیارد آن حقوق پرسنل و پرداختی های آن بود که در حیطه وظایف ما بود و 300میلیون تومان هم هزینه جاری و انشعابات شامل پول برق، آب ، گاز و... بوده. در این میان، ساختمان 22ساله خانه هنرمندان مانند دیگر ساختمان ها نیازمند تعمیرات و رسیدگی است که هزینه های خود را دارد. با توجه به همین هزینه ها، کمتر از 900میلیون تومان نیز صرف هزینه فعالیت های فرهنگی و هنری شد.

خانه هنرمندان در این سال ها میزبان جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری هم بوده. این را باید بگویم که با توجه به مستقل بودن خانه هنرمندان، تمام کارها بر عهده خودمان است از حراست ساختمان گرفته تا استخدام انتظامات و... که مانند بخش خصوصی اداره می گردد. خانه برای تمام هنرمندان است. 12هنرمند از صنوف مختلف در شورای عالی حضور دارند و همواره شهردار یا نماینده او نیز در جلسات حضور داشتند. حالا با توجه به این تعطیلی، خانه هنرمندان در معرض تهدید قرار گرفته است.

ما هیچ گاه به مدیریت دولتی نزدیک نشده ایم و همچنان فعالیت خود را براساس اساسنامه مصوب پیش برده ایم. هم اکنون با کمترین هزینه، بیشترین فعالیت را انجام می دهیم. با بودجه ای که خانه هنرمندان اداره می گردد، دیگر سازمان ها و مجموعه های فرهنگی و هنری آن را هزینه یک جشنواره می نمایند

  • هر سال شهرداری براساس آنچه مصوب شده چقدر به خانه هنرمندان یاری می کرد؟

در همه این سال ها براساس اساسنامه موجود مقرر شده تا شهرداری یاری مالی به خانه هنرمندان داشته باشد. شهرداری بیشترین همکاری را داشته و همواره همراه بوده و با تمام فراز و نشیب هایی که داشته خانه هنرمندان را تنها نگذاشته است. البته این را باید بگویم که این یاری به معنای وابستگی به شهرداری نیست.با آمدن آقای حناچی هم با توجه به آشنایی کامل ایشان به خانه هنرمندان این یاری ادامه داشت. براساس مصوبه موجود، شهرداری هر سال به طرق مختلف یاری می کرد.

سال گذشته سه میلیارد تومان یاری شد و قرار بود سال جاری هم شورای شهر دو میلیارد تومان مصوب کند اما با توجه به پیگیری های اجرا شده یک ریال هم واگذار نشده است. البته هیچ گاه نگفتند که یاری نمی گردد اما با توجه به مسائلی که خود شهرداری داشت گفتند در اولویت نیست. در این مدت جلسات و مکاتباتی داشتیم و آقای حق شناس هم قول مساعد دادند و حتی گفتند 60درصد از بودجه مصوب داده می گردد اما هنوز خبری نیست و امیدوارم به شکل اورژانسی به خانه هنرمندان یاری داشته باشند.

  • البته در این میان انتقاداتی هم به نوع مدیریت خانه هنرمندان شده است؟

بله؛ مطالبی را خوانده ام. بعضی از دوستان انتقاداتی به مدیریت بنده نموده اند یا اینکه گفته اند نیروها زیاد است اما اینگونه که فکر می نمایند نیست. ما هیچ گاه به مدیریت دولتی نزدیک نشده ایم و همچنان فعالیت خود را براساس اساسنامه مصوب پیش برده ایم. هم اکنون با کمترین هزینه، بیشترین فعالیت را انجام می دهیم.

با بودجه ای که خانه هنرمندان اداره می گردد، دیگر سازمان ها و مجموعه های فرهنگی و هنری آن را هزینه یک جشنواره می نمایند. هم اکنون خانه هنرمندان 7 گالری دارد. در سال های گذشته 3 گالری بود که 4 گالری به آن اضافه شد. در این گالری ها بیش از 80تا 100نمایشگاه برگزار می گردد و در سینما تک نیز نشست های تخصصی داریم که علاوه بر این نشست ها کلاس ها و ورک شاپ هایی برگزار می گردد. همچنین خانه هنرمندان 2سالن دارد که در سال میزبان 200رخداد فرهنگی و هنری بودند. در کنار این فعالیت ها درآمدزایی هم داشتیم.

  • این درآمدزایی حاصل فروش محصولات فرهنگی بوده؟

علاوه بر این ، 3 رستوران در خانه هنرمندان فعالیت می نماید که با توجه به اجاره پرداختی آنها 180میلیون تومان درآمد داشتیم که درآمد سالانه آن نزدیک 2 میلیارد تومان بود. همچنین فروش هایی در عرصه کالاهای فرهنگی و هنری و فعالیت های فروشگاه ها داشتیم. اما کرونا باعث تعطیلی کامل شد. ما صرفا یک نهاد مالی که دائم به دنبال کسب درآمد باشد نیستیم و سال جاری با این تعطیلی طولانی همه چیز را از دست دادیم. با توجه به این اوصاف تعطیلی کاملا جدی است.

  • در این سال ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه هنرمندان یاری کرد؟

در 6 سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کم کاری و بی توجهی زیادی نسبت به تعهدات خود در قبال خانه هنرمندان داشت. با توجه به اینکه مصوب شده بود، ارشاد هم به خانه هنرمندان که مأمن همه شاخه های هنری است، یاری کند اما این وزارتخانه در سال 92تنها 200میلیون تومان یاری کرد. سال گذشته نیز برای آنکه 50میلیون تومان یاری کند خانه هنرمندان مجبور شد 10میلیون تومان هزینه کند و فرایند اداری و درخواست مدرک و اسناد از ما آنقدر زیاد بود که هزینه زیادی را برای دریافت 50میلیون کردیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11384

به "این خانه امن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خانه امن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید