از بندرعباس تا عسلویه

به گزارش بانیما، سرزمین مان ایران در همه فصل ها فرصت سفرهای مختلف را به ما می دهد. در پاییز و زمستان نیمه جنوبی کشور و کرانه های خلیج فارس با آب و هوای لطیفش گردشگران را به سوی خود می خواند. در این مطلب می خواهیم سفری 500 کیلومتری از بندرعباس تا عسلویه را در کرانه های غربی هرمزگان پیشنهاد بدهیم.

از بندرعباس تا عسلویه

در بندرعباس چه جاذبه هایی را ببینیم؟

اگر مبدأ خود را از بندرعباس انتخاب کنید، راه های مختلفی مانند قطار، هواپیما و ماشین برای رسیدن به این جا مهیاست. بندرعباس مرکز استان هرمزگان یکی از بزرگ ترین شهرهای ایران در حاشیه خلیج فارس است و بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارد. همه روزه در ساعات مختلف روز امکان سفر دریایی به قشم و هرمز وجود دارد.

این سفر با شهر قدیمی بندرعباس آغاز می گردد که نام های قدیمی مانند گامرون و سورو را به خود دیده است.

معبد هندوها با معماری خاص خود یادگار دوران حضور هندیان در سال های 1300 تا 1340 است. معماری خاص این ساختمان در مرکز شهر بندرعباس بسیار جذاب است.موزه خلیج فارس یکی از مکان هایی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در پشت ساختمان دو آب انبار قدیمی قرار گرفته است که به برکه های باران مشهورند. از این دست برکه ها در همه جای استان می توان دید. این دو آب انبار نماد ارزش گذاری روی منابع آب شیرین است که گذشتگان به خوبی قدر آن را می دانستند.

یکی از مکان های جذاب در شهرهای ساحلی، بازار ماهی است. بازار پر رونق بندرعباس هر روز محل فروش انواع ماهی و میگو است.

یکی دیگر از مکان های تاریخی بندرعباس، مسجد و حمام گله داری است که از دوران قاجار به جا مانده است. در ساخت حمام سنگ های مرجانی به کار رفته است.

از بندرعباس تا بندرکنگ

اما در ادامه این سفر در غرب هرمزگان باید از بندرعباس گذر کرد. در خروج از بندرعباس به سمت بندر شهیدرجایی تراکم حرکت خودروهای سنگین به چشم می خورد. درواقع اینجا مهم ترین پایانه حمل ونقل کالا است.

از بندرعباس تا بندر خمیر 95 کیلومتر راستا پیش رو است. میانه های راه کوه های زیبا با رنگ قرمز به چشم می خورد.

بندر خمیر شهری آرام و کوچک در جنوب ایران است. یکی از جاذبه های طبیعی این جا جنگل حرا است.

اگر قصد غذا خوردن در خمیر را دارید، یکی از پیشنهادها،گوبولی گوشت است. این غذا برنجی است که با فلفل و ادویه طعم دار شده است و کنار آن گوشت و نخود پخته و سیب زمینی که در روغن و رب تفت داده شده قرار گرفته است.

از بندر خمیر تا شهر بعدی یعنی بندر کنگ 90 کیلومتر راستا پیش رو دارید. در بعضی نقاط جاده به خط ساحلی بسیار نزدیک است. همچنین در نزدیکی روستای سایه خوش مناظر حاصل از فرسایش تپه ها بسیار زیباست.

کنگ شهری قدیمی است که همچنان بافت قدیمش را حفظ نموده و به همت انجمن گردشگری کنگ خانه-های یوسفی و یونسی تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده است. این دوخانه در بافت قدیمی قرار دارند. خانه های یوسفی و یونسی نمادی از معماری جالب جنوب ایران هستند. حیاط و باغچه در وسط قرار گرفته است و اتاق ها دورتادور خانه را گرفته اند. در قدیم در ساخت سقف ها از چوب چندل و حصیر استفاده می شده. درهای چوبی عمدتا چوب ساج هستند که برای لنج سازی استفاده می گردد. در کنگ می توانید از کارگاه لنج سازی هم بازدید کنید.

کنگ شهر بادگیرهاست و از بالای پشت بام ها می توانید منظره زیبای بادگیرها را ببینید.

اگر به کنگ رفتید حتما از موزه مردم شناسی کنگ که توسط مردم اداره می گردد نیز بازدید کنید.

از بندر لنگه تا مرزهای غربی استان هرمزگان، ساحل های بکر ایران

بندر کنگ و لنگه دیوار به دیوار هستند. شهر لنگه بزر گ تر و پرجنب وجوش تر است. در خروجی شهر لنگه دو آب انبار بزرگ به نام برکه بشاری وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید.

در ادامه این سفر با عبور از بستانه و بندر دیوان، بندر مغویه را در پیش دارید. قلعه مغویه حدود 100 سالی قدمت دارد.

در پیشروی به سوی غرب دو راستا پیش رو است که راستا سمت راستی مستقیما به شهر پارسیان می رود ولی راستا پیشنهادی سمت چپ از نوار ساحلی گذر می نماید.

بعد از گذر از یک آبنما وارد شهر چارک می شوید. وجود اسکله کشتیرانی به مقصد کیش باعث شده این جا مسافران زیادی داشته باشد و پرتردد باشد. اگر می خواهید با خودروی خودتان به کیش بروید، می بایست برای حمل با لندینگ کرافت به چارک بیایید.

در ادامه راستا به بندر آفتاب می رسید. این جا کیفیت جاده بهتر است. اگر قصد سفر به جزیره هندورابی را داشته باشید، می بایست با قایق های ماهیگیری در اسکله چیرویه هماهنگ شوید. اما از قلم نیاندازید که این سفر تابع شرایط دریاست و در زمان مواج بودن امکان پذیر نیست.

روستای کوچک چیرویه یک پارک ساحلی دارد که برای کمپینگ بسیار مناسب است. همچنان راستا به سوی غرب است و بعد از چیرویه به 25 کیلومتر جاده خاکی می رسید. این جاده خاکی تا نزدیکی بندر نخیلو ادامه دارد و ساحل های بکر و فراموش نشدنی هرمزگان را در آن خواهید دید.

درختان انجیر معابد و کُنار در نزدیکی میکائیل -یا به لهجه محلی موچائیل- و نخیلو بسیار دیدنی است. در نخیلو تأسیسات بندری شرکت نفت برای رفت وآمد به لاوان به چشم می خورد. اما اگر قصد سفر به لاوان و شیدور را دارید بهتر است به بندر مقام در نزدیکی نخیلو بروید و از آن جا راهی شوید. از خصوصیات شهرها و بندرهای ساحلی این منطقه پارک های خوب ساحلی است که امکان چادرزدن را به شما می دهد. از مقام که به سوی غرب راهی شوید جاده از دریا ارتفاع می گیرد و شاهد مناظر منحصربه فرد صخره ای مشرف به دریا خواهید بود.

با گذر از روستای مُغدان به روستای زیارت می رسید. در نزدیکی زیارت یک تپه بلند فرسایشی دیده می گردد که بی نهایت زیبا و باشکوه است.

اما راستا تا غرب هرمزگان همچنان ادامه دارد. با خروج از زیارت در بستانو هستید. در آ ن جا در خصوص رسیدن به ساحل عماریه پرس وجو کنید. دیواره های سنگی شکاف دار از ویژگی های این ساحل زیباست.

پس از بازدید از عماریه که نزدیک اسکله سپاه است می توانید به سمت پارسیان بروید یا این که مستقیم به سمت خوشکنار و ساحل بی نظیر تبن راه بیفتید. کوه های زیبا و خلیج نیلگون و ساحل ماسه ای از خود بیخودتان می نماید. در ساحل تبن چند آلاچیق برای استراحت مهیاست. پس از بازدید از این جا کم کم باید آماده خداحافظی با استان بکر هرمزگان باشید؛ جاده به روستای هاله و خلیج نایبند در استان بوشهر می-رسد و پس از آن باید به دیدن عسلویه معروف بروید.

نکاتی در ارتباط با این سفر

با توجه به خلوتی جاده ها و دور بودن امداد جاده ای، گذر از جاده های خلوت استان نیازمند خودروی مطمئن است. حتما از پوشش دهی آنتن تلفن همراه -هنگام گذر از مناطق دور از شهرها- از محلی ها پرس وجو کنید.

مردم این خطه بی نهایت مهربان هستند.

در انتخاب محل کمپینگ اصول ایمنی را جدی بگیرید و بهتر است از محلی ها یاری بگیرید.

غذاهای محلی را حتما امتحان کنید و اطمینان داشته باشدی طعم هر غذا تا ابد با شما می ماند.

درصورتی که تمایل دارید نوروز را در این نقطه زیبا و جذاب از ایران بگذرانید، خبرنگاران به شما خرید بلیط سیستمی مطمئن را پیشنهاد می نماید.

منبع: هیپوتریپ
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5792

به "از بندرعباس تا عسلویه" امتیاز دهید

8 کاربر به "از بندرعباس تا عسلویه" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بندرعباس تا عسلویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید