هشدار صندوق بین المللی پول درباره کندی رشد اقتصاد جهانی

به گزارش بانیما، کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین المللی پول در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس هشدار داد اقتصاد جهانی در امسال میلادی با رشدی کندتر از پیش همراه خواهد بود.

هشدار صندوق بین المللی پول درباره کندی رشد اقتصاد جهانی

به گزارش، صندوق بین المللی پول هشدار داد اقتصاد دنیای در امسال میلادی با رشدی کندتر از پیش همراه خواهد بود و از جمله عوامل این رکود می توان به مناقشه های تجاری اشاره نمود که سبب شده چین به ضعیف ترین رشد اقتصادی در 30 سال گذشته برسد و عامل دیگر هم اثر افزایش نرخ بهره در آمریکاست.

کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین المللی پول از پیش بینی های تازه این صندوق در مجمع دنیای اقتصاد در داووس سوئیس رونمایی کرد و گفت: اقتصاد دنیای دو سال گذشته را خیلی خوب پشت سر گذاشت، اما رشد اقتصادی از آنچه انتظار داشتیم کُندترشده و خطرات و موانع پیش روی رشد بیشتر و بیشتر می گردد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را برای رشد اقتصاد دنیای در سال 2019 از 3.7 درصد که در اکتبر پیش بینی نموده بود به 3.5 درصد کاهش داد. این در حالی است که رشد اقتصادی سال 2018 نیز 3.7 درصد ثبت شده بود.

لاگارد گفت این به معنی رکود دنیای نیست، اما با اصرار از دولت ها می خواهیم آسیب پذیری های اقتصادی را شناسایی و چاره اندیشی نمایند تا اگر رشد اقتصادی با کُندی جدی تری روبرو شد آمادگی داشته باشند.

لاگارد گفت: متاسفانه باید بگویم در پیش بینی مان بازنگری کردیم و بر اساس بازنگری، رشد رو به کاهش است. دست آخر اینکه اقتصاد دنیای دو سال گذشته را خیلی خوب پشت سر گذاشت، اما رشد اقتصادی از آنچه انتظار داشتیم کُندترشده و خطرات و موانع پیش روی رشد بیشتر و بیشتر می گردد. آیا این به معنی آن است که رکود دنیای در پیش است؟ خیر. اما خطر کاهش شدیدتر رشد دنیای به طور قطع تشدید شده است. نگرانی های ژئوپلیتیکی و چشم انداز ناامید نماینده رشد در درازمدت هم مزید بر علت شده و بر ابهام اضافه کرده است. تصویر اقتصادی با پیامی بسیار روشن برای سیاست گذاران همراه است و آن اینکه آسیب پذیری های باقیمانده را چاره اندیشی کنید و اگر قرار بود کاهش رشد جدی تر اتفاق بیافتد آماده باشید.

جیتا گوپیناث، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول هم با اشاره به تنش های تجاری دنیای از جمله مناقشه بین آمریکا و چین گفت: شدت دریافت ابهام تجاری بیش از پیش از سرمایه گذاری خواهد کاست و زنجیره تامین دنیای را با اخلال روبرو خواهد نمود.

این اقتصاددان گفت: شدت دریافت تنش های تجاری و بدترشدن شرایط و اوضاع اقتصادی دو منبع اصلی خطرساز برای چشم انداز پیش رو است. بالارفتن ابهام تجاری از سرمایه گذاری خواهد کاست و زنجیره تامین دنیای را مختل خواهد نمود.

وی با اشاره به درگیری داخلی سیاستمداران انگلیسی با یکدیگر بر سر برکسیت از یک سو و با مردم این کشور از سوی دیگر گفت: اگر انگلیس بدون رسیدن به توافق از اتحادیه اروپایی خارج گردد یکی از خطرات بزرگ این است که پیش بینی رشد اقتصادی دنیا محقق نخواهد شد. پیش بینی ما از رشد اقتصادی دنیا دربرگیرنده تغییر و تحولی آرام است که در سایه توافق اتفاق بیافتد و انتقالی آرام به تشکیلات تازه انجام گردد.

جیتا گوپیناث اضافه کرد: اما اگر جدایی انگلیس از اروپا با اختلال همراه باشد یا ابهام و دوگانگی چند ماه دیگر ادامه پیدا کند هر دوی این شرایط در ادامه راه تاثیری منفی بر رشد اقتصادی دنیا باقی می گذارد و فکر می کنم خیلی لازم است که سران انگلیس و اتحادیه اروپا خیلی زود این ابهام را رفع سازند. خطر های دیگری که می توان اشاره نمود، کندتر شدن رشد اقتصادی چین خیلی پرشتاب تر از انتظار می تواند اتفاق بیافتد بویژه اگر ناملایمتی های تجاری ادامه پیدا کند، چنین وضعی به تنزل ناگهانی قیمت ها در بازار های اقتصادی و کالا می انجامد آنچنان که در سال های 2015 و 2016 شاهد بودیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1646

به "هشدار صندوق بین المللی پول درباره کندی رشد اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار صندوق بین المللی پول درباره کندی رشد اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید