حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی

به گزارش بانیما، حمل و نقل شهری در چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است این کشور برای برطرف نیازهای خود علاوه بر سیستم حمل و نقل عمومی و دولتی از شرکت های اینترنتی بخش خصوصی هم برای جابجایی مسافر استفاده می نماید، دیدی یکی از شرکت مهم این عرصه است.

حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی

به گزارش خبرنگاران دیدی چو شینگ که با نام اختصاری دیدی شناخته می گردد یکی از شرکت هایی است که صاحب پیروزیت های زیادی شده است و نرم افزار آن روی تلفن های هوشمند مردم چین خودنمایی می نماید.

دیدی برای مدت های طولانی در سال های اخیر، رقیب قدرتمند شرکت آمریکایی اوبر در چین بود که به طور رسمی از کامل شدن جدیدترین دور جذب سرمایه اقتصادی در قالب جمع آوری میلیاردها دلار از چند سرمایه گذار مطرح خبر داده است.

به رغم فعالیت این دو شرکت بزرگ حمل و نقل در چین، سرمایه گذاری در این بازار کماکان ادامه دارد و شرکت ها می کوشند تا سهمی در اختیار داشته باشند از جمله سرمایه گذاری های مهم اختصاص یک میلیارد دلار توسط شرکت اپل در همین بازار است.

شرکت دیدی در سال 2015 میلادی یعنی یک سال پس از ورود اوبر به بازار چین آغازبکار کرد، باید این شرکت را حاصل ادغام انجام شده میان رقبای بومی چین یعنی دیدی داچه و کوای دی داچه به حساب آورد.

این شرکت، خدماتی مشابه با اوبر را بر پایه بکارگیری نرم افزارهای مورد استفاده در گوشی های هوشمند ارایه می دهد که از جمله آن ها می توان به سیستم به اشتراک گذاری خودرو، درخواست تاکسی و یا حتی اجاره خودروهای سطح بالا (همراه با راننده) اشاره نمود.

دیدی با فاصله زیادی در بازار چین پیشتاز بوده و این در حالی است که اوبر نیز تمام کوشش خود را به کار بست تا در کشور چین به رقابت با این شرکت بپردازد.

دیدی یک اپلیکیشن خدمات حمل و نقل است که در بیش از 400 شهر چین فعالیت دارد و شمار سرویس دهی روزانه اش 20 میلیون برآورد می گردد و عملکردی شبیه به دیگر سامانه های هوشمند درخواست خودرو در دنیا دارد.

مسافران به وسیله این اپلیکیشن ها بدون هیچ زحمتی تقاضای سواری نموده و با معین کردن مبدأ و مقصد خود پس از چند دقیقه سوار تاکسی درخواستی شان می شوند رانندگان عضو در این سامانه ها از خودروهای شخصی استفاده می نمایند و مبلغ به مراتب کمتری در مقایسه با رانندگان تاکسی دریافت می نمایند.

دیدی در نظر دارد سرویس خدمات رسانی اش را فراتر از مرزهای چین برده و در سطح دنیا گسترش دهد برای این منظور نیز سرمایه گذاران بین المللی به تازگی 5 میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر در این سامانه هوشمند سرمایه گذاری نموده اند.

به گفته کارشناسان، هدف از این سرمایه گذاری علاوه بر گسترش خدمات رسانی، پیشبرد تحقیقات در زمینه فناوری خودروهای بدون راننده نیز اعلام شده است.

با این سرمایه گذاری ارزش شرکت چینی به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است که به این ترتیب با ارزش ترین شرکت ارایه این خدمات حمل و نقل در قاره آسیا لقب گرفته است.

اوبر اخیرا اعلام نموده است این شرکت از سود بدست آمده از فعالیت سرویس های خود در سایر نقاط دنیا به منظور پشتیبانی رشد و توسعه در کشور چین استفاده می نماید و در این راستا پیروزیت هایی داشت که البته باز هم پیروز به مهار پیشرفت های شرکت چینی نشد و این باعث شد تا اوبر بتدریج از بازار چین فاصله بگیرد.

در بازار چین، سرمایه گذاران کلانی هم به یاری دیدی آمدند که چاینا لایف، فاینانشیال آنت، چاینا مرچت بانک، تنسنت و علی بابا نیز در زمره آنها بودند و توانستند در قالب های مختلف سرمایه گذاری های کلانی صورت دهند و شرکت چینی را قوی تر کرد.

با تور چین سفر کنیم.

به همین سبب است که شرکت دیدی عنوان نموده سرمایه گذاری های جدید، به منظور بهبود تکنولوژی این شرکت، پیاده سازی تحقیقات بر پایه بزرگ داده ها و در نهایت آنالیز پتانسیل های جدید کسب و کار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چانگ وی موسس و مدیرعامل Didi در یک کنفرانس خبری گفت ما واقعا قدردان پشتیبانی گسترده از طرف سرمایه گذاران سراسر دنیا هستیم که به پتانسیل های دیدی اعتماد کردند در مدت چهارسال گذشته، این شرکت ساختاری را راه اندازی نموده که در حوزه حمل و نقل کشور چین پیشتاز بوده است.

وی می افزاید: با درنظر دریافت قابلیت ها و مزایای ویژه ما در حوزه تکنولوژی، همکاری درونی در بازار و بهره گیری از تیمی با استعداد، این شرکت آماده است تا این روند رو به رشد را همچنان ادامه دهد.

او می گوید: ما به دیدگاه های اصلی خود پایبند هستیم و در کوشش خواهیم بود تا تجربه لذت بخش تر برای سرنشینان را در کنار ایجاد موقعیت های گسترده تر در جهت بهبود کسب و کار برای رانندگان امکان پذیر سازیم و در نهایت، به عنوان شرکتی فعال در سطح اول بازار فناوری، آینده زندگی در کشور چین را بسازیم.

همین اظهار نظرها بود که کار را بجایی رساند که اوبر مجبور شد از بازار چین عقب نشینی کند و با این کار در واقع پیشتازی رقیب چینی را پذیرفت و امروز دیده می گردد که رقابت های سنگینی که آمریکا و چین در نقاط مختلف و در هر دو بازار داشته اند تا چه اندازه آنها را به رقیبان سرسخت یکدیگر تبدیل نموده و حتی به رویارویی تجاری کشانده است.

تای گوان چی کارشناس حمل و نقل شهری می گوید: اوبر در مدت زمان فعالیت در چین با مسائل مختلفی مانند نظارت های سختگیرانه و قوانین دست و پا گیر، تحقیق و تفحص چندین و چندباره آژانس های دولتی در مورد سابقه این شرکت و حتی رانندگان آن و البته نگاه سختگیرانه منتقدان روبرو شده است و همین عوامل دست به دست هم دادند تا این شرکت بالاخره قید حضور در پرجمعیت ترین کشور دنیا را بزند.

به گفته وی این رویداد، مهم ترین عقب نشینی راهبردی هفت ساله اوبر به حساب می آید تا به نوعی زنگ خطر را نه تنها برای سرمایه گذاران این شرکت بلکه برای تمامی پشتیبانان اقتصادی برای آغاز به کارهای بزرگ در بازار بزرگ چین به صدا درآورد.

این کارشناس می گوید امروز دیدی با ارزش بیش از 50 میلیارد دلار در بازار تاکسی یاب و سواری چین فرمانروایی می نماید البته بعد از اینکه اوبر از این کشور خارج شد و حالا شرکت چینی طبیعتا به دنبال استفاده از نفود اقتصادی خود در دیگر بخش های حمل و نقل است.

شو یو تحلیلگر و پژوهشگر موسسه آی دی سی می گوید که با این حال دیدی واقعا وارد رقابت با شرکت های اشتراک گذاری دوچرخه در زمینه حمل و نقل شده است.

البته دیدی یک شرکت اشتراک دوچرخه جدید نیست اوفو سیستم خدمات یکپارچه ای در برنامه های خود دارد اوبر تا پیش از این سرمایه گذاری های متعددی را جذب نموده بود و به عنوان یکی از پیروز ترین ها در جذب سرمایه تلقی می شد که به هر صورت دوام نیاورد.

ارزش اوبر در آخرین گزارش ها بالغ بر 68 میلیارد دلار ارزیابی شده است این دو رقیب تا دو سال قبل با یکدیگر بر سر قبضه بازار چین به شدت رقابت داشتند اما در نهایت اوبر تسلیم شد و کسب و کار خود در چین را در ازای دریافت سهم شراکت 20 درصدی به دیدی واگذار کرد.

رسانه های چینی به نقل از منابع مطلع نوشتهاند شرکت سرمایه گذاری سیلور لیک پارتنرز، کمپانی ژاپنی سافت بنک و شرکت خدمات اقتصادی چینی بنک آو کامیونیکیشنز از جمله سرمایه گذاران بین المللی دیدی در کنار اپل هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1789

به "حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید