حاکمان آینده فناوری ها و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی کیستند؟

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، حجت الاسلام حسینعلی رحمتی، استاد فلسفه اخلاق در یادداشتی با طرح این سؤال که حاکمانِ زیست جهان فردای فاوا(فناوری‌ها و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی) چه کسانی هستند و فرزندان مان را به دست که می سپاریم؟ به بررسی پاسخ این سؤالات پرداخته است:

حاکمان آینده فناوری ها و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی کیستند؟

برای این که بدانیم فرزندان ما به عنوان شهروند کاربران آینده فضای مجازی با چه مسائل اخلاقی مواجه می شوند ابتدا باید بدانیم که سال های آینده در زیست جهان فاوایی آنها چه اتفاقاتی به وقوع می پیوندد. از این رو در آینده پژوهی اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات) تا وقتی حاکمان کلان شهرهای مجازی آینده را نشناسیم نخواهیم توانست پیامد رفتارشان را شناسایی و شهروندان خود را برای زندگی تحت حاکمیت آنها آماده کنیم. از این رو در اینجا به معرفی اجمالی برخی از مهم ترین فناوری هایی پرداخته می شود که انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور بازیگران موثر عرصه فاوا باشند.

در این جا ممکن است این پرسش مطرح شود که با توجه به این که عمده یا همه این فناوری‌ها در کشورهای دیگر تولید می شود، آیا دغدغه های اخلاقی ما نسبت به آنها کمی غیرواقع بینانه نیست. در پاسخ باید گفت با توجه به افزایش داد و ستد بین جامعه ما با دیگر جوامع، برای تأثیرپذیری از فاوا تولیدکننده بودن لازم نیست، بلکه مصرف کننده بودن کفایت می کند.

به یاد بیاوریم که کشور ما مخترع کامپیوتر و تبلت و گوشی‌های همراه و پایه گذار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و مانند آن هم نبوده است ولی اکنون بسیاری از آنها در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و مسائل اخلاقی کشورهای سازنده آنها مسئله ما هم هست. البته طبیعی است که به خاطر پیشگامی کشورهای دیگر در زمینه فاوا طبیعتا انتظار این است که اغلب این موارد ابتدا در آن کشورها و سپس به کشور ما وارد شود یا دست کم شهروندان کشورمان تحت تاثیر آنها قرار گیرند.

به هر حال، تعدادی از فناوری هایی که پیش بینی شده در سال های آینده پا به عرصه خواهند گذاشت و برخی از آنها هم اکنون در مقیاسی کوچک تر کار خود را آغاز کرده اند از این قرارند:

1. هوش مصنوعی(Artificial Intelligence = AI) و ماشینهای هوشمند(Robotics)

2. اینترنت اشیاء(Internet of Things = IoT): هدف پروژه اینترنت اشیاء این است که همه وسائل موجود در اطراف ما، از وسائل آشپزخانه گرفته تا اتاق خواب و محیط کار و فضای شهری به اینترنت متصل می شوند و از این طریق قابل استفاده و کنترل هستند. آن گونه که برخی محققان این عرصه گفته اند پیش بینی می شود تا سال 2020 چیزی در حدود 30 میلیارد وسیله در سراسر جهان به اینترنت متصل شود.

3. واقعیت مجازی(Virtual Reality = VR): با استفاده از این فناوری، فضاها یا موقعیتهای واقعی یا غیرواقعی برای مخاطب بازسازی می شود به گونه ای که وی خود را واقعا در آن فضا حس می کند و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

4. زنجیره بلوکی یا بلاک چِین (Block chain): این فناوری ناظر به شیوه و شاکله ای جدید از گردآوری و اشتراک داده است.

5. نسل های جدید فناوری های ارتباطی: به عنوان مثال،‌ نسل پنجم این فناوری ها (5G cellular communications) که احتمالا تا سال 2020 فراگیر خواهد شد سرعتی دست کم 10 برابر نسل چهارم (4G) دارد.

6. انباره داده های دیجیتال دی ای ان (DNA digital data storage): با این فناوری اطلاعات مربوط به ساختار شخصی و شخصیتی هر کس استخراج و در فایل خاص او نگهداری می شود تا در هر زمان بتوان از آن بهره برداری کرد.

7. پرینت سه بعدی (3D Printing): آنچه ممکن است در سالهای ‌آینده بروز بیشتری پیدا کند پرینت اعضای بدن انسان با استفاده از بافتهای زنده است؛ و چه بسا پروژه بلندپروازانه تر آن پرینت یک انسان کامل از روی انسانهای دیگر باشد.

8. ساخت ابـررایانه های محاسبه گر در مقیاس اِگزا (Exascale computing): این ماشینها توان آنرا دارند که میلیاردها محاسبه را در یک ثانیه انجام دهند.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 66

به "حاکمان آینده فناوری ها و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی کیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاکمان آینده فناوری ها و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی کیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید