انتقاد از تعلق نیافتن کارت سوخت به ماشین آلات کشاورزی

به گزارش بانیما، رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی از عملکرد بخش صنعتی انتقاد کرد و گفت: ماشین آلات کشاورزی در منشور صنعت قرار ندارند بنابراین کارت سوخت به آنها تعلق نمی گیرد و همچنین در سراسر کشور صندلی سوختی برای آنها تعبیه نشده است.

انتقاد از تعلق نیافتن کارت سوخت به ماشین آلات کشاورزی

به گزارش خبرنگاران، کامبیز عباسی دوشنبه 12 شهریور در یازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با بیان اینکه مکانیزاسیون به معنای کاربرد ماشین در فرآیند فراوری محصولات کشاورزی است اظهار کرد: کشاورزی در کشور ما وابسته به اقلیم است و ما در بخش کشاورزی به دنبال افزایش پایداری محصولات هستیم بنابراین دانشجویان و محققان باید تحقیقات خود را به مزارع بیاورند تا گره از کار دولت باز گردد.

وی با بیان اینکه رکورد زنی در حوزه فراوری مهم نیست چرا که پایداری فراوریات و حفظ آب و خاک در اولویت اول قرار گرفته است ادامه داد: باید در طرح های ارائه گشته به سمتی پیش برویم که تقاضای آب کاهش یابد.

وی با تشریح اقدامات ایران در حوزه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: سطحی معادل 13.5 میلیون هکتار از اراضی کشور به صورت مکانیزه خاک ورزی می شوند و به طور میانگین 75 تا 85 درصد اراضی کشور به صورت مکانیزه کاشت می گردد و در حوزه غلات که 8.2 میلیون هکتار از اراضی کشور را تشکیل می دهد بیش از 95 درصد به صورت مکانیزه برداشت می گردد.

عباسی گفت: البته در برخی حوزه ها احتیاج است که مکانیزاسیون افزایش یابد مانند مکانیزاسیون باغبانی کشور و مکانیزاسیون در حوزه گیاهان دارویی اما در محصولات عمده و اساسی مثل غلات و محصولات صنعتی مکانیزاسیون فراتر از 85 تا 95 درصد انجام می گردد. همچنین یکی از دلایل موفقیت ما در حوزه فراوری گندم طی سالهای اخیر این است که بیش از 70 تا 75 درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام گشته است.

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی کمتر از 5 سال؛ بیش از 12 هزار دستگاه بذرکار وارد عرصه فراوری غلات شد و بیش از 6000 دستگاه کمباین برنج وارد اراضی شالیزاری کشور گشت، مطرح کرد: مفهوم این امر آن است که حضور و نفوذ ماشین در عرصه فراوری محصولات کشاورزی افزایش یافته و در محصولات مختلف زراعی، باغی، دام و طیور و آبزی پروری روند نفوذ متفاوت است.

عباسی، توسعه کشت نشا کاری به جای کاشتن بذر، کاشت اقلام زود رس، توسعه گلخانه ها و حفظ بقایای گیاهی را از سیاست های وزارت کشاورزی برای کاهش مصرف آب برشمرد و توضیح داد: تکنیک های سم پاشی احتیاج به بازنگری دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 398

به "انتقاد از تعلق نیافتن کارت سوخت به ماشین آلات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از تعلق نیافتن کارت سوخت به ماشین آلات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید