نقش بی بدیل جهاددانشگاهی در پیشرفت کشور به دور از نگاه سیاسی

به گزارش بانیما، خبرنگاران/فارس نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به دور از نگاه سیاسی بیمارگونه و سیاسی کاری های بی فایده، قطعا با استفاده از نیروهای متخصص و خبره می تواند در شناسایی نیازهای جامعه و پیشرفت کشور نقشی بی بدیل ایفا نماید.

نقش بی بدیل جهاددانشگاهی در پیشرفت کشور به دور از نگاه سیاسی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

ابراهیم عزیزی در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن تبریک چهل سالگی جهاددانشگاهی، بیان نمود: با نگاهی به خدمات گسترده این مجموعه در طول سال های گذشته، شاهد دستاوردهای بسیار مهمی از این نهاد انقلابی خواهیم بود که هر کدام در جای خود دارای ارزش و اعتبار ویژه ای است.

او اضافه نمود: فراوری چشمگیر مقالات علمی با ارجاعات بالا در نشریات علمی معتبر تا پیروزیت های غرورآمیز پژوهشگاههایی چون رویان در بحث سلول های بنیادی و دهها پیروزیت علمی دیگر حاصل نگاه انقلابی و روبه رشد در این نهاد بوده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: این پیروزیت ها زمانی جلوه بیشتری پیدا می نماید که با توجه به حساسیت های علمی کشورهای پیشرفته و بعضا تحریم های ظالمانه آنها، با کوشش محققان بومی به دست آمده و همین امر ارزش کار جهاد دانشگاهی و کارکنان خدوم آن را چند برابر نموده است.

عزیزی با بیان اینکه افتخارات این نهاد در طول سال های پس انقلاب به ویژه با دستاوردهای علمی در زمینه های گوناگون آنقدر متنوع و چشمگیر است که همگی در جای خود ارزشمند و ماندگار بوده و حداقل یک احتیاج کشور را رفع نموده است، اضافه نمود: به عنوان مثال؛ می توان پیروزیت در زمینه سلولهای بنیادی را به عنوان یک حرکت ماندگار و تحولی عظیم نام برد از این جهت که معدود کشورهایی در جهان به این پیروزیت دست پیدا نموده اند.

او در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و نوآور چه نقشی در رصد و شناسایی احتیاجهای جامعه می تواند ایفا نماید؟ اعلام نمود: متخصصان این نهاد انقلابی با دیدگاه علمی خود به خوبی قادر خواهند بود ضعف ها و کاستی ها را شناسایی نموده و برای علاج آن نسخه علمی بپیچند.در این راستا به دلیل حضور اساتید فرهیخته دانشگاه و نخبگان علمی در عرصه های مختلف در جهاد دانشگاهی، امکان آزمون و خطا در پیشبرد امور به حداقل ممکن می رسد و همین مسئله هزینه های کمتری را به کشور تحمیل می نماید که این نیز از ظرفیت های این نهاد تاثیرگذار است.

عزیزی همچنین با تصریح بر این موضوع که یکی از بنیادی ترین ارکان انقلاب اسلامی، آزادی از قید و بند مستکبران و نگاه تحقیرآمیز آنان به کشور بود، گفت: ماموریت جهاد دانشگاهی نیز در کنار سایر نهادهای دیگر، در این راستا تعریف شد و انصافا در این جهاد علمی و جنگ نابرابر مقابل اقتدار علمی ابرقدرت ها، پیروز عمل کرد.

او تکیه بر توان داخلی، اعتماد به نیروهای نخبه بومی، کوشش خستگی ناپذیر، ناامید نشدن در برابر زرق و برق علمی کشورهای پیشرفته و ...را از شاخصه هایی برشمرد که این نهاد را از سایرین متمایز می نماید و همین شاخصه ها موجب پیروزیت های روزافزون در آن شده است.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل حاکم بودن نگاه علمی و تخصصی در جهاد دانشگاهی و حضور افراد مومن و انقلابی که به آرمان های بلند انقلاب اسلامی در خودکفایی و اقتدار علمی کشور متعهد بودند، بیشتر افرادی که در این نهاد رشد کردند، منشاء خدمات بسیاری به نظام شدند که از این بابت باز هم نقش جهاد دانشگاهی کم نظیر است.

عزیزی عنوان نمود: امروز همه ما می دانیم که اولویت های کشور در اقتصاد و فرهنگ خلاصه شده که در هر دو عرصه جهاد دانشگاهی می تواند به خوبی اثرگذار باشد.رشد مالی و جهش فراوری احتیاجمند نگاه علمی و جهادی است که ظرفیت های جهاد دانشگاهی در این عرصه بسیار است.

او اعلام نمود: به نظر می رسد جهاد دانشگاهی با قدرت می تواند در این عرصه ورود کند و به عنوان یک بازوی محکم علمی در کنار صنعتگران و فعالان مالی استان قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماموریت امروز جهاد دانشگاهی در استان پهناور فارس بدون شک یاری به جهش فراوری و رونق مالی استان است تا بتوانیم با یک نگاه علمی و هوشمندانه بر معضل بیکاری و گرفتاری های ناشی از آن فائق بیاییم.

عزیزی همچنین بیان نمود: جهاد دانشگاهی فارس به عنوان پلی بین صنعت و دانشگاه با شناسایی و رصد علمی ضعف ها و کاستی ها و استفاده از توان متخصصان و فناوری روز، می تواند تاثیر بسیاری بر رونق مالی استان داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان گفت: به دلیل تعریف ماموریت های مختلف در ابعاد گسترده فرهنگی و اجتماعی برای جهاد دانشگاهی، قطعا گستردگی این خدمات در کشور قابل توجه است و با توجه به افتخارات کم نظیر در حوزه های مختلف، عملکرد خوبی را شاهد بودیم که می تواند بهتر از این هم باشد.

به گزارش خبرنگاران، در تاریخ 23 خرداد سال 1359، به دنبال فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره)، مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، این ستاد در جلسه مورخ 16 مردادماه سال 1359، با هدف، بسترسازی برای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد. اساسنامه این نهاد، 11 آذر 1365 مورد تجدید نظر نهاده شد و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه ها و تاکید بر انجام فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی با هدف اسلامی شدن دانشگاه ها به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10977

به "نقش بی بدیل جهاددانشگاهی در پیشرفت کشور به دور از نگاه سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بی بدیل جهاددانشگاهی در پیشرفت کشور به دور از نگاه سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید