سلامت اجتماعی و روانی بچه ها در دوران کرونا به خطر افتاده است

به گزارش بانیما، ایرنا/ رییس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: پژوهش ها نشان می دهد برخلاف تصور همگان که بر مصونیت بچه ها در برابر بیماری کرونا تاکید دارند، سلامت اجتماعی، روانی و مالی آنها در اثر عوارض ناشی از کرونا به مخاطره افتاده است.

سلامت اجتماعی و روانی بچه ها در دوران کرونا به خطر افتاده است

محققان مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سفارش موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روانی و امنیتی همه گیری بیماری کرونا بر بچه ها را مطالعه و طی گزارشی اعلام کردند که همه بچه ها دنیا به طور غیرمستقیم در معرض آسیب های ناشی از این همه گیری قرار دارند.

به گزارش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر مروئه وامقی عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی این دانشگاه گفت: گزارش های معتبر سازمان های بین المللی مرتبط با بچه ها (سازمان دنیای بهداشت، یونیسف) از شرایط بچه ها در ایام همه گیری بیماری کرونا نشان می دهد، برخلاف تصور همگان که بر مصونیت آنها در برابر بیماری کرونا تاکید داشتند، در واقع، سلامت اجتماعی- روانی و اقتصادی خردسالان در اثر عوارض ناشی از کرونا به مخاطره افتاده است.

وی با یادآوری این که کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی در این دوران، سبب کمبود امکانات مراقبتی و واکسیناسیون و افزایش مرگ و میر بچه ها زیر پنج سال شده است، اضافه نمود: مطالعه شرایط 118 کشور با سطح درآمد پایین و متوسط، نشان می دهد که طی 6 ماه به دلیل کاهش سطح پوشش خدمات متداول بهداشتی و درمانی و افزایش مرگ و میر نوزادان، تعداد یک میلیون و 200 هزار مرگ بچه ها زیر پنج سال نیز به آمارهای قبلی اضافه می گردد.

وی توضیح داد: پیش از بحران کرونا، آنالیز ها نشان می داد که هر 5 ثانیه یک کودک کمتر از 15 سال می میرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، بیش از نیمی از بچه ها ده ساله (53%) در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط (تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستان های ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از پنج سال تولدش ثبت نشده است. و حال، هر چه بحران ناشی از شیوع ویروس کووید 19 طولانی تر گردد، تأثیرات آن بر این بچه ها، چشمگیرتر و این آمارها بالاتر می فرایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین گفت: تغییر شرایط اقتصادی خانواده ها به دلیل افت درآمد، سبب کاهش امکانات برای خانواده ها و آسیب بیشتر به بچه ها شده و تعطیلی مدارس و استفاده از آموزش مجازی برای آنها در این خانواده ها نیز سبب آسیب مضاعفی شده است، چرا که خدمات و امکانات اینترنتی در اختیار ندارند و برای دسترسی به این امکانات، خانواده نیازمند منابع اقتصادی است.

وامقی اضافه نمود: پیامدهای ناشی از تعطیلی مدارس، کم نیستند، چرا که همه مدارس بیش از 188 کشور تعطیل شده اند و تحصیل بیش از یک 1.5میلیارد کودک و نوجوان یعنی 91 درصد از دانش آموزان دنیا با اختلال روبرو شده است، اما اگر مدارس این کشورها تعطیل هم نمی شدند، وضع بهتری را نمی توانستیم برای بچه ها در این مدارس تصور کنیم،

وی ادامه داد: چون در بحران فعلی و با توجه به ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه فردی و شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید-19، آمار وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس تاسف بار است.

رییس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام نمود: آنالیز ها نشان می دهند که از هر سه مدرسه در دنیا، یک مدرسه (31 درصد، حدود 570 میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یک سوم مدارس (34 درصد، حدود 620 میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریباً نیمی از مدارس (47 درصد، حدود 900 میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شستشوی دست روبرو هستند.

وامقی گفت: از سویی، تعطیلی مدارس و ماندن بچه ها در خانه، سبب شده است که بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت بچه ها در این شرایط به خطر بیافتد، و همزمان، عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان آنان ایجاد گردد که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از بچه ها باشند.

وی اضافه نمود: نکته مهم در تمام این پیامدها، تبعیض بوجود آمده بین بچه ها در خانواده های کم درآمد و فقیر نسبت به خانواده های مرفه است، بطوری که بچه ها خانواده های کم درآمد و فقیر، به دلیل کمبود امکانات ناشی از نبود یا کمبود منابع اقتصادی، آسیب بیشتری نسبت به بچه ها در خانواده های مرفه دیده اند.

وی گفت: کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل بچه ها در خانواده های کم درآمد و فقیر بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می گردد، ضمن آن که برای بچه ها دچار معلولیت در این خانواده نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی کمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر است و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر بچه ها، بصورت نابرابر ایجاد شده است.

این محقق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح داد: نتایج حاصل از مطالعه پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا که با همکاری یکی از دانشجویان گروه مددکاری ان دانشگاه، تحت عنوان گزارش کرونا و بچه ها؛ یافته های دنیای اثرات کووید 19 بر بچه ها تدوین شده، نشان می دهد که بچه ها دنیا از سه جهت اصلی شامل اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوب کننده انتقال ویروس و کنترل همه گیری و همچنین، اثرات درازمدت تر آن و ایجاد تأخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران تأثیر می پذیرند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 22 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی)، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشارکت دارد.

این دانشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می نماید، در بعضی از رشته ها بعنوان تنها برگزار کننده یا اولین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در داخل و خارج از کشور شناخته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12263

به "سلامت اجتماعی و روانی بچه ها در دوران کرونا به خطر افتاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت اجتماعی و روانی بچه ها در دوران کرونا به خطر افتاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید