زلنسکی: اولویت سیاست خارجی اوکراین اتحادیه اروپا و ناتو است

به گزارش بانیما، رئیس جمهوری جدید اوکراین در نخستین دیدارش با دبیرکل ناتو، با اشاره به انگیزه تازه مقامات کی یف در راستای همگرایی هرچه سریع تر با اتحادیه اروپا و ناتو با توجه به تهاجم روسیه، این جهت گیری را اولویت اصلی سیاست خارجی کشورش نامید.

زلنسکی: اولویت سیاست خارجی اوکراین اتحادیه اروپا و ناتو است

برای لذت بردن از تور اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری جدید اوکراین روز سه شنبه در بروکسل برای نخستین بار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیدار و گفت وگو کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در خاتمه مذاکرات دوجانبه، بر ایجاد انگیزه تازه مقامات کی یف در جهت توسعه همکاری ها با ناتو، با توجه به تهاجمات از سوی روسیه که به عقیده وی، چالشی برای امنیت کل منطقه اورآتلانتیک بشمار می رود، تاکید نمود.

زلنسکی که در این دیدار به زبان انگلیسی صحبت می کرد، اضافه کرد: ما امیدواریم که گفت وگوهای مرتب دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک اوکراین-ناتو در سطح روسای جمهور، روسای دولت، وزرای دفاع و امور خارجه، هر چه سریعتر از سر گرفته گردد.

رئیس جمهوری اوکراین یادآور شد که خط مشی کی یف در جهت همگرایی هر چه سریعتر با ناتو و اتحادیه اروپا هیچ تغییری ننموده و همچنان اولویت اصلی سیاست خارجی این کشور است.

وی همچنین بار دیگر با اعلام اینکه حاضر به مذاکره با روسیه و اجرای توافقات مینسک برای حل و فصل مناقشه نظامی در دونباس است، یادآور شد که البته اوکراین ابتدا باید بتواند از خود دفاع نموده و در عرصه مالی، سیاسی و نظامی قدرتمند گردد.

دبیرکل ناتو نیز در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید نمود که کشورهای عضو این پیمان قصد ندارند شبه جزیره کریمه را بعنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت بشناسند و قاطعانه از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت و اقدامات متجاوزانه روسیه در دریای سیاه را محکوم نموده و از تصمیم دادگاه بین المللی حقوق دریایی در این باره که مسکو باید ملوانان بازداشت شده اوکراینی در تنگه کرچ را آزاد کند، استقبال می نمایند.

به گفته وی، روسیه باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند و ناتو به اعمال فشار خود بر مسکو در این زمینه ادامه خواهد داد.

استولتنبرگ همچنین اظهار داشت که ناتو میخواهد در ماه جولای با مشارکت اوکراین در دریای سیاه مانورهای نظامی-دریایی مضاعفی برگزار کند.

لازم به یادآوری است، مجلس اوکراین در ماه فوریه به پیشنهاد پیتر پروشنکو رئیس جمهوری سابق این کشور، اصلاحاتی در قانون اساسی اوکراین را مورد تصویب قرار داد که بر اساس آن جهت گیری کی یف به سمت اتحادیه اروپا و ناتو تقویت شده است. این در حالی است که مقامات بروکسل با وجود حمایت سیاسی از مواضع اوکراین در برابر روسیه، یادآور شده اند که صحبت از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا طی سال های آینده ممکن نخواهد بود و کی یف باید روی تحقق مفاد توافقنامه مشارکت با بروکسل متمرکز گردد. مقامات ناتو نیز بارها گفته اند که برای عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی ویژگی هایی مورد نیاز است که این کشور به سالها زمان برای دستیابی به آنها نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3202

به "زلنسکی: اولویت سیاست خارجی اوکراین اتحادیه اروپا و ناتو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلنسکی: اولویت سیاست خارجی اوکراین اتحادیه اروپا و ناتو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید